REVIEW | The Crew Motorfest weet waar het inspiratie moet halen
The Crew is, ondanks twee degelijke delen, een beetje een vergeten racingfranchise. Dat houdt Ubisoft niet tegen om nu op de proppen te komen met een derde deel: The Crew Motorfest. Daarin reizen we naar Oahu, een van de eilanden van Hawaiï, om ons onder te dompelen in verschillende aspecten van de autocultuur.
Wie The Crew Motorfest vijf minuten speelt, kan niet rond de gelijkenissen met Forza Horizon. Een zonovergoten locatie, een racing festival en heel wat aandacht voor autocultuur, in al zijn onderdelen. Ubisoft heeft voor deze game duidelijk zijn inspiratie gehaald bij de games van Playground en het is daar niet subtiel over. An sich geen slecht idee natuurlijk, want als ze het goed doen, dan vullen ze een gat dat momenteel nog bestaat op PlayStation.
Het heeft daarbij naar onze mening wel een grote fout gemaakt en dat is de game ook nog uitbrengen op last-gen consoles. Opnieuw, een begrijpbare beslissing omdat de markt zo natuurlijk een stuk groter wordt, maar op PS5 viel het ons toch net iets te hard op dat de game niet helemaal gebruik maakt van alle kracht die die console te bieden heeft.
Het ziet er zeker niet slecht uit en vooral de belichting is sterk, maar de omgevingen slagen er niet in om honderd procent te overtuigen ten opzichte van wat we al gezien hebben bij de concurrentie. En ja, dan bedoelen we Forza Horizon 5 dat nochtans ook nog verscheen voor Xbox One.
Het is daarom des te vreemder dat we ook regelmatig last hadden van wat stutters (gelukkig nooit tijdens een race) of framedrops.
Het is des te jammer, omdat het met de gameplay eigenlijk best goed zit. De auto’s in The Crew Motorfest rijden lekker weg, zoals je dat in een arcaderacer mag verwachten. De game vindt net de goede tussenoptie tussen realisme en over-the-top arcade. Daarbij is het wel bijna vergeten dat de games van The Crew ook boten en vliegtuigen bevatten. Ze zijn wel aanwezig, maar komen echt zelden aan bod. Alles draait rond auto’s. Dat is geen probleem, maar het duwt wel een ‘unique selling point’ van de games helemaal naar de achtergrond.
Het is dan ook geen toeval dat van de 600+ voertuigen die je kan verkrijgen, er eigenlijk amper vliegtuigen of boten tussen zitten. En die 600 is ook nog eens een relatief getal, want heel wat wagens zijn gewoon iets andere versies van elkaar, zonder echt wezenlijk verschil.
De campaign in The Crew Motorfest wordt onderverdeeld in verschillende playlists, die zich telkens toespitsen op een nieuw aspect. Zo heb je playlists rond Porsche, rond Lamborghini, rond Japanse wagens, maar ook rond zaken die dieper ingaan op de autocultuur. Daarbij horen ook regelmatig live-action filmpjes, die je toch net iets meer meetrekken in het hele verhaal.
Tijdens de races wordt er dan misschien weer net iets te veel geluld. Een beetje achtergrondinformatie mag, maar soms wilden we dat ze gewoon eventjes hun bek houden terwijl we aan het racen zijn. Ook de AI CARA die je moet helpen je volgende race te vinden praat veel en heeft de vreemde gewoonte sommige woorden gewoon verkeerd uit te spreken. We weten niet of het een lolletje is van de ontwikkelaars om aan te tonen dat ze als AI niet perfect is, maar voor ons hoefde dat echt niet.
Het Playlist-systeem zit op zich goed in elkaar, ware het niet dat je eigenlijk nooit echt met je eigen wagens kan rijden. Bij de start van een race zal je bijna altijd een wagen geleend worden, zelfs als je een auto hebt die perfect kan dienen om die race te rijden. Het wordt nog vreemder als je verplicht wordt om een auto te kopen om deel te nemen en je er nog steeds niet mee mag rijden. Dat mag enkel wanneer je een playlist helemaal tot een goed einde hebt gebracht en je terugkeert om wat extra uitdagingen te volbrengen.
Natuurlijk zijn er op Oahu ook heel wat andere dingen te ontdekken naast de playlists, zoals bijvoorbeeld verschillende schatten, en kan je ook online races als je dat wil.
The Crew Motorfest wil duidelijk een soort 'poor man's Forza Horizon' zijn en eigenlijk is het dat ook een beetje. De inspiratie is heel duidelijk en hoewel het een aangename en amusante arcaderacer is, slaagt het er nooit helemaal in om die inspiratiebron te benaderen.
- Leuke racer
- Playlists
- Oahu is mooi eiland
- Framedrops
- Last gen graphics
- Weinig met eigen auto's racen
Niet slecht zo te lezen, maar Forza Horizon is nog niet verslagen.
Geplaatst op 2023-09-18 14:13:23
Na 30 uurtjes kan ik wel zeggen dat ik volledig akkoord kan gaan met de review. Ik amuseer mij rot, maar......
Ook heb ik steeds vaker en vaker last van framedrops en stutters tijdens races. Het begon in Grand Races (28 spelers), maar sinds gisteren kwam het ook terug in races met AI (5 of 7 bots max?). Ook crashed het spel hier negen van de tien wanneer ik een onderdeel wil scrappen. Zeer frustrerend als je weet dat de onderdelen in een mailbox komen te staan en het maximum 64 is...
De trophies zijn dan weer wel leuk om te behalen en 't geluid is fingerlicking good. In mijn ogen een aanrader, maar de negatieve dingen die Yoni in zijn review vernoemt kloppen volledig. Vooral al dat gezeik tijdens het racen in die playlists... Mannekelief. Het geluk is dan ook nog eens dat je heel den hoop gezever opnieuw mag aanhoren als je beslist om een playlist te herspelen. #Mutethatshit2023
Geplaatst op 2023-09-18 21:23:25, bewerkt op 2023-09-18 21:29:02