REVIEW | Indie Flash - Fort Solis valt snel zonder stoom
Fort Solis van ontwikkelaars Fallen Leaf en Black Drakkar Games laat ons reizen naar de rode planeet Mars waar we een team volgen dat werkt en leeft op deze planeet. Zelf kruip je in de huid van Jack die samen met Jessica reparaties uitvoert aan een boorplatform tot je een noodsignaal ontvangt van een basis, genaamd Fort Solis. Uiteraard offer je jezelf op om een kijkje te gaan nemen en al snel volgt het ene mysterie na het andere waarbij plotseling iedereen verdwenen lijkt te zijn.
Naarmate je ronddwaalt in Fort Solis begin je dingen te ontdekken die niet meteen kloppen en dankzij audio- en videologs, die je kan terugvinden op verschillende locaties, kom je meer te weten wat er gaande was, zonder het mysterie meteen echt prijs te geven. De start van Fort Solis vonden we dan ook goed, maar naar het einde toe werd het minder en lijkt alles een beetje gerushed. Zeker de manier waarop alles ten einde komt geeft niet meteen een bevredigend gevoel.
Fort Solis is een walking simulator en je wandelt rustig doorheen de wereld. Gelukkig moet je nooit echt wegrennen, want die mogelijkheid is er niet. Op het scherm zal je meteen indicaties zien met zaken waarmee je kan interacten om zo verder te geraken in het verhaal, maar niet alles is nodig. Af en toe vind je wel verdoken interacties zoals een rubiks kubus die je effectief kan oplossen.
Her en der zal er een speciaal event plaatsvinden en dit kan in een dialoog zijn, maar ook in de wereld zelve. Je krijgt dan een quick time event op het scherm en je moet zo snel mogelijk de toetsencombinatie indrukken. Dit was niet altijd even precies, maar het kwam gelukkig zelden voor. Wanneer je een event mist lijkt het wel geen impact te hebben op het verdere verloop. Je krijgt een iets andere scene te zien, maar uiteindelijk kom je telkens op hetzelfde punt terecht.
- LEES OOK: Alle Indie Flash reviews en previews
- LEES OOK: Gord is een knappe mix van genres
- LEES OOK: Stray Gods: The Roleplaying Musical is een feilloze ervaring
Audiovisueel is de titel sterk, met goede visuals en uitstekende voice-acting. Alles is goed gedetailleerd en ook de gezichten en lichamen komen realistisch over. Dit komt wel een beetje ten koste van de performance. Op onze 2080 Ti en 1440p resolutie met de settings op het hoogste en DLSS enabled schommelde we tussen de 30 en 60fps met soms een dip naar 25fps.
Fort Solis begon veelbelovend, maar naarmate we het einde naderden werd het voor ons wat minder. Het verhaal voelde een beetje gerushed aan en terwijl je een einde krijgt, hadden we er toch iets meer van verwacht . Een misgelopen quicktime event heeft niet meteen invloed op het verhaal of de verdere verloop van een cutscene. Grafisch ziet de titel er fenomenaal uit, maar dit is ten koste van de performance.
- Verhaal begint stevig, maar
- Audiovisueel sterk
- ... zwakte op het einde af
- Performance issues
Voor in een sale.
Geplaatst op 2023-08-24 22:34:17