REVIEW | Indie Flash - En Garde! zet een messcherpe prestatie neer
Het moet niet altijd serieus zijn qua verhaal en dat moest ontwikkelaar Fireplace Games ook hebben gedacht bij En Garde!. Daarin kruip je in de huid van Adalia, een jonge vrouw die wel wat ervaring heeft met het zwaard, die het opneemt tegen de plaatselijke tiran, de Count-Duke. Het verhaal is zeer luchtig en wist ons wel te smaken, want naast de Count-Duke maak je nog kennis met enkele andere personages die uniek zijn qua karakter.
Het verhaal wordt verteld over vier verschillende episodes waar aan het einde telkens een boss je staat op te wachten. Doorheen de levels zal je verschillende vijanden tegenkomen die in verschillende vormen terugkomen. Zo heb je de gewone soldaten die je snel kan doden, terwijl andere al iets meer tactiek vereisen. Zo moet je bijvoorbeeld door hun verdediging breken vooraleer je schade kan aanrichten. Bij andere moet je dan weer perfecte counters plaatseng. Het is een goeie afwisseling bij de verschillende gevechten en het zorgt er ook voor dat het tempo steeds hoog genoeg blijft.
Het vechtsysteem waar je oftewel slaat of een aanval blokkeert is zeer bevredigend en werkt uitstekend. We ondervonden nooit echt een issue waar het systeem ons teleurstelde, al kunnen de meer ervaren gamers de moeilijkheid misschien best wat verhogen, want op normal ging het zeer vlot. Tijdens gevechten vult ook een metertje waarmee Adalia een speciale aanval kan doen. De omgeving is ook je vriend, want zo zal je losse objecten tegenkomen die je kan gebruiken in de strijd. Je kan een emmer over een vijand zijn hoofd gooien of een stoel richting een andere vijand duwen. Het zorgt soms voor ludieke momenten en maakt het allemaal toffer.
- LEES OOK: Alle Indie Flash reviews en previews
- LEES OOK: Blasphemous 2 haalt net geen goddelijke status
- LEES OOK: Classified France '44 is nog niet klaar voor D-Day
Naast vechten zal je ook wat platformskills mogen bovenhalen, want zo mag je op verschillende kisten springen of aan metalen staven slingeren om ergens bovenop te geraken. Ook hier kregen we nooit echt issues met het systeem. Het enige waar we soms een beetje moeite mee hadden was het autolock systeem op een vijand. Indien een vijand iets te dicht kwam, kon je soms wisselen naar een andere vijand, terwijl je dat niet wou.
De arena mode laat je toe om vijanden te bevechten in een soort arena waar je een aantal waves krijgt en zo verder gaat naar een volgende locatie met op het einde een eindbaas. Hoe verder je geraakt, hoe moeilijker het wordt. Tussen de locaties kan je ook kiezen voor een voordeel, maar daar hangt ook steeds een nadeel aan vast. Audiovisueel slaat En Garde! de nagel op de kop. Je krijgt een soort geschilderde omgevingen die van dichtbij meer gedetailleerd ogen, maar van ver echt op een schilderij lijken. Een goeie methode om met de performance om te gaan en toch iets moois op het scherm te tonen.
En Garde! heeft ons van begin tot einde weten te vermaken en dit voor een adviesprijs van €19,99. Met het verhaal ben je ongeveer 3-4 uur bezig afhankelijk van de moeilijkheidsgraad en erna kan je nog wat extra tijd halen uit de arena mode. De game krijgt een luchtig verhaal waar de humor steeds om de hoek loert. We hebben weinig bugs ervaren en het enige minpuntje is het autolock-systeem dat soms de verkeerde vijand selecteerde.
- Luchtig verhaal met humor
- Toffe platforming
- Strakke combat
- Autolock wat wispelturig
lijkt wel geinspireerd van robin hood men in tights
Geplaatst op 2023-08-21 20:39:47