REVIEW | Baldur's Gate 3 - een eindeloos avontuur
Baldur’s Gate 3 is verschenen op 3 augustus en loopt als een tierelier. Het stukje Belgische trots is al meer dan 2,5 miljoen keer over de toonbank gegaan en is daarmee de best verkopende titel op Steam. Een indrukwekkende prestatie, want het spel vindt plaats in de wereld van Dungeons & Dragons, een complex pen en papier rollenspel dat zich met zijn grote aantal spelregels niet zo eenvoudig laat ombuigen naar een videogame. Wij gingen aan de slag met deze immens grote game en zochten voor je uit of 2,5 miljoen gamers het bij het rechte eind hebben.
Het verhaal speelt zich enkele maanden af na de gebeurtenissen van Baldur’s Gate: Descent into Avernus. Je wordt gevangengenomen door een groep mind flayers, een ras met een obsessie voor hersenen. Op hun vliegende schip implanteren ze een parasiet achter je oog, een ingreep waardoor je binnen korte tijd zelf in een mind flayer zult veranderen. Ook tal van andere figuren worden op deze manier vastgehouden. Voordat het duistere plan zich kan voltrekken, wordt het vliegende schip aangevallen door drakenrijders. Het schip crasht en dankzij een mysterieuze kracht word je in leven gehouden. Daar sta je dan, op een vreemde locatie met vreemde figuren en een vreemde parasiet in je hoofd.
Spelers van Dungeons & Dragons zijn vaak urenlang bezig om hun personages uit te werken. Dat is in Baldur’s Gate 3 niet anders. Met maar liefst 11 rassen, 31 subrassen, 12 classes, 46 subclasses en 13 achtergrondverhalen heb je een overdaad aan keuze om het personage van je dromen uit te werken. Het kiezen van dit alles is al vanaf het prille begin belangrijk. Het heeft namelijk veel invloed op de sterktes en zwaktes van je character en de upgrades die je krijgt bij het levelen. Goed nieuws voor eeuwige twijfelaars want multiclassen is mogelijk. Je kunt zelfs je class later in de game nog wijzigen. Dat dit spel zich naar een meer volwassen publiek richt, wordt duidelijk wanneer je zelfs kunt kiezen uit een reeks geslachtsdelen. Je kunt je uiterlijk wijzigen door te kiezen uit een reeks voorgevormde gezichten, littekens of huidskleuren. De opties zijn voldoende, al missen we wel de klassieke sliders om in detail te treden.
De wereld waarin je wordt losgelaten is typisch voor een Larian Studios titel. Je bekijkt de wereld van bovenaf en doorloopt een wereld vol paden, dorpen en grotten om te verkennen. De schaal van Baldur’s Gate 3 is duidelijk wel opgeschroefd. Telkens wanneer we dachten klaar te zijn met een gebied, vonden we nog wel een geheime gang die weer een compleet nieuwe dungeon tevoorschijn toverde. Het is ook mooi hoe zelfs de wereld rekening houdt met de keuzes die je hebt gemaakt met je personage. Wil je met dieren praten om informatie in te winnen? Dan kun je maar beter die spreuk kennen. Wil je je door een erg kleine doorgang wringen om te zien of daar een verborgen schat ligt? Enkel halflings of gnomes kunnen dat. Deze verborgen aspecten van het spel zorgen ervoor dat er heel wat content is die je niet per se zult ontdekken in je eerste playthrough, omdat je misschien niet de juiste vaardigheden hebt. Dit zorgt natuurlijk voor een extreem hoge herspeelbaarheid.
Gelukkig kom je doorheen het spel lotgenoten tegen die mee op avontuur gaan. Je kunt steeds maximaal met een groep van vier personen rondlopen, al is er geen beperking op het aantal figuren die zich bij je kunnen aansluiten. Wie overdag niet mee mag, zal op je wachten in het kamp. Dit kamp betreed je vooral wanneer je een langdurige rust nodig hebt. Net zoals in Dungeons & Dragons kun je spreuken van een bepaalde sterkte maar een beperkt aantal keren gebruiken, voordat je krachten zijn uitgeput. Slapen is dan de beste methode om al je magie terug te resetten. In je kamp zul je diepgaande gesprekken hebben met je teamgenoten, die altijd wel een mening hebben klaarstaan over je gedrag tijdens het avontuur. Afhankelijk van je keuzes zullen er ruzies uitbreken of romantische escapades volgen. Om de dag succesvol te beëindigen heb je ook een zekere hoeveelheid voedsel nodig. Hierdoor ben je dus telkens blij met alles wat je tegenkomt onderweg, al is het maar een beschimmeld stukje kaas.
Elke missie heeft een belangrijk sociaal aspect. Elk verhaal heeft meerdere zijdes en dus kun je je bijvoorbeeld net zo goed achter de agressieve goblins scharen, als achter de thiefling die enkel maar zijn familie wil beschermen. Het einde van elke missie ligt nooit vast en is volledig afhankelijk van de keuzes die je maakt. Daarbij ligt zelfs het einde van een conversatie nooit vast. Net zoals bij Dungeons & Dragons wordt vrijwel alles bepaald met de worp van een dobbelsteen. Deze worp wordt wel beïnvloed door je statistieken en eventuele spreuken die je activeert, zoals het charmeren van een ander personage. Hoewel je je lot vaak wel in eigen handen hebt, kan een slechte worp alles toch net even anders laten gaan dan gepland. Ook dat is de charme van D&D.
Wanneer conversaties niet langer aan de orde zijn, worden de strijdbijlen getrokken. Vechten verloopt via een turn-based systeem waarbij iedereen een dobbelsteen gooit om de speelvolgorde te bepalen. Tijdens je beurt kun je je verplaatsen, een hoofdactie uitvoeren en een zij-actie. Zelfs speciale acties zoals iemand duwen, een voorwerp gooien of sprinten in plaats van te vechten zijn toegevoegd. Het mag duidelijk zijn dat mensen die Dungeons & Dragons spelen een eenvoudigere tijd zullen hebben in Baldur’s Gate 3. Wie zonder voorkennis het spel opstart, kan aan de slag met de tutorials, al zal het enige tijd duren voordat je elke functie goed begrijpt. De aanvalsmogelijkheden zijn enorm uitgebreid. Je hebt een resem aan opties om schade aan te richten, de wereld om je heen te manipuleren door bijvoorbeeld zuur of olie op de grond te toveren of om je eigen statistieken te boosten. De combat is daarnaast ook erg pittig en vraagt om concentratie. Sterven zul je! En hoewel niet elke dood permanent is, dien je wel tijdig manueel op te slaan om zware afstraffingen te vermijden.
Grafisch is Baldur’s Gate 3 een pareltje. Vooral de wereld om je heen staat bol van de kleine details die om je aandacht smeken. Hierdoor blijft je omgeving geloofwaardig waardoor je je beter kunt inleven in het verhaal. Vooral stromend water en lichteffecten in donkere omgevingen zijn een streling voor het oog. Ook op de audio zijn duidelijk kosten nog moeite gespaard. Elk personage, groot en klein, heeft een ingesproken tekst. Zelfs bij het gebruik van spreuken als ‘Speak With Animals’ of ‘Speak with Dead’ blijkt al snel dat iedereen wel wat te zeggen heeft over de huidige situatie. De stemacteurs brengen met flink wat emoties alles aan de dag. Ook de soundtrack weet op de juiste momenten op te zwepen. Het bekende deuntje ‘Down By The River’ komt vaak terug in andere nummers, waardoor deze oorwurm zonder moeite vast komt te zitten in je hoofd.
Helaas is Baldur’s Gate 3 geen foutloze ervaring. Vooral de camera heeft soms een eigen wil, waardoor deze tijdens conversaties plots een andere kant opkijkt of (in het geval van kleinere rassen zoals gnomes) focust op de onderkant van een tafel. Enkele keren werd onze gesprekspartner plots onzichtbaar zonder dat hier magie bij betrokken was. Ook tijdens gevechten kan de camera niet altijd volgen, bijvoorbeeld wanneer een trol met stenen naar je gooit. De camera blijft dan focussen op de trol in plaats van het traject van de steen te volgen. Deze zaken gebeuren niet veel, maar zijn storende elementen die je uit de game halen. Een ander storend aspect is de AI tijdens gevechten. Vijanden zijn normaal erg slim, maar slaan op tilt wanneer ze op een ongemakkelijke hoek staan of wanneer er rommel om hun heen ligt. Je tegenstander snapt dan soms niet hoe hij zich kan verplaatsen en blijft 10 seconden gewoon stilstaan tot het de beurt is aan het volgende character. Dit zijn echter de meest opvallende van de aanwezige glitches.
Baldur’s Gate 3 is wat ons betreft nu al de beste pc-game van het jaar en is de meest getrouwe omzetting van Dungeons & Dragons die we in een game hebben gezien. De gigantische hoeveelheid keuzes die je kunt maken, zowel tijdens conversaties als in gevechten, zorgen ervoor dat je het avontuur eindeloos kunt spelen zonder ook maar één keer dezelfde ervaring te beleven. Momenteel zijn er nog enkele vervelende glitches die nu en dan de kop opsteken. Maar het verhaal en de gameplay zijn ijzersterk, waardoor Baldur’s Gate 3 elke cent meer dan waard is. België is een klein landje, maar dankzij Larian Studios zijn we reuzegroot in het maken van role-playing games!
- Een zee aan mogelijkheden
- Pittige combat
- Audiovisuele pracht
- Camera heeft een eigen wil
- Kleine grafische glitches
Job well done Larian!
Geplaatst op 2023-08-11 12:23:58
"Wil je je door een erg kleine doorgang wringen om te zien of daar een verborgen schat ligt? Enkel halflings of gnomes kunnen dat." klopt niet volledig, er is ook een spell om iemand kleiner te maken, die dan door die kleine doorgang kan. Maar er zijn zeker wel dingen die je niet in dezelfde playthrough kan doen.
Score is goed verdiend, dat is al Larian's tweede spel dat wel eens in een lijst van beste games ooit zou kunnen landen, ik ben nog niet ver genoeg om te oordelen of het beter is dan Original Sin 2, maar gebaseerd op andere opinies lijkt het er wel op.
Geplaatst op 2023-08-11 16:13:27
Kan de druid ook niet veranderen in een klein knaagdier?
Geplaatst op 2023-08-11 21:25:22
heeft geen nederlandse taal ondersteuning, is wel een bummer 13 talen mr nl is nie te bespeuren
Geplaatst op 2023-08-11 18:31:47
Kosten/baten niet meer dan dat
Geplaatst op 2023-08-11 19:51:48
Denk niet dat velen da gaan gebruiken, zelfs in België en Nederland.
Geplaatst op 2023-08-11 19:54:06
Engels is de universele taal... zelfs de tabletop wordt in Vlaanderen vaak in het Engels gespeeld
Geplaatst op 2023-08-11 21:26:24
ok maar waarom dan wel die ander 13 talen die het spel wel heeft
Geplaatst op 2023-08-12 00:31:19, bewerkt op 2023-08-12 00:32:13
Commercieel interessanter.
Daarbij hoeveel wordt er nog effectief in Gent gedaan?
Geplaatst op 2023-08-12 00:47:53
Omdat bij deze vertalingen meer voorkomend zijn, en er meer industrie/professionele aanpak rond is.
Meer/Groter internationaal alure van de betreffende taal.
Geplaatst op 2023-08-12 01:11:47
Sommige taalgebieden zijn heel slecht in het Engels of hebben een verschrikkelijk negatieve houding tegenover andere talen gebruiken. En voor sommige talen is er ook gewoon zo een groot publiek dat het vertalen de moeite waard is. En die andere talen zijn trouwens gelimiteerd, Engels is de enige gesproken taal, wat verandert is enkel de geschreven tekst en ondertitels.
Als je het anders wou ... tja, moesten Vlaanderen en Nederland maar niet zo een hoog gemiddeld niveau in het Engels hebben. En wie weet komt dat nog wel achteraf.
Geplaatst op 2023-08-12 18:40:03
Omdat dat landen zijn waar het de norm is om alles te vertalen. Kijken hier toch ook gwn Engelstalige tv met ondertitels. In Duitsland is over alles heen gesproken
Geplaatst op 2023-08-18 14:38:13
Goty. 9 te laag, bugs worden toch uitgepatched.
Geplaatst op 2023-08-12 19:02:26
We zitten ook op een punt dat werelden zo groot en complex zijn dat het atm onmogelijk is om geen bugs te hebben. Misschien dat AI daar binnen 10 jaar verandering in brengt. Maar op dit moment nog niet.
Geplaatst op 2023-08-15 19:55:09
Ik heb het inmiddels op Tactician uitgespeeld, en terwijl ik in Act 1 en 2 nog enorm onder de indruk was van het spel, is het kaartenhuis in Act 3 toch wel gedeeltelijk ingestort. De hoeveelheid bugs die je dan tegenkomt is echt enorm.
Merendeel van de gevechten leunt op de vijanden te laten beginnen op een elevatie met hoog initiatief, waardoor je groepje karakters eerst flink wat schade en crowd control ondervindt, en dan pas het gevecht "echt begint". Als je bij de vijanden op "examine" drukt dan wordt al snel duidelijk dat zij over een hoop feats (passieve bonussen) beschikken die tactiek omwisselen voor hard raken en moeilijk te raken zijn. Het maakt gevechten niet moeilijk - zelfs niet op tactician - maar geformuleerd. Beetje lui design en iets waar ik zo op terugkom..
Tevens krijgen je karakters tal van informatie van allerlei bronnen, waar helemaal niets meer mee gedaan word. Was het in Act 1 en 2 nog enigszins bepalend voor hoe je situaties kon aanpakken, is dat grotendeels weg. De vele allusies naar andere dingen geven ook de indruk dat er flink wat content geknipt is. Zo heeft één van de favoriete companions geen volwaardig (en eerwaardig) einde, en de Steam discussie hierover heeft inmiddels meer als 60.000 posts, dus het raakt mensen wel degelijk.
Als we het spel zien als een Dungeons and Dragons campagne, wat het eigenlijk ook is, dan voelt Act 3 als een chagrijnige Dungeon Master die je probeert te "meta-gamen" om vooral zijn/haar zin door te drukken.
Dat is vooral voor de journalistiek goed want laten we wel wezen, hoeveel reviewers spelen het spel uit voordat ze een review online kwakken? Maar hoe goed de game ook in zijn geheel is, het kost ze in mijn ogen meerdere punten. Bugs kunnen gefixt worden, maar het is Larian zelf die de release _vooruit_ heeft gehaald.
Geplaatst op 2023-08-17 16:43:48