REVIEW |Indie Flash - Miasma Chronicles is te random
Ontwikkelaar The Bearded Ladies kennen we al van Mutant Year Zero, maar komt nu met hun nieuw project naar de markt: Miasma Chronicles. Miasma Chronicles heeft de bekende elementen van de voorganger overgenomen, waaronder de realtime gameplay die samensmelt met de tactical turn based combat. We krijgen een verhaal dat zich afspeelt in een nabije toekomst waar Amerika overspoeld werd door een vreemde kracht, genaamd de miasma. Jij kruipt in de huid van de jonge Elvis die samen met zijn robotvriend Diggs op avontuur gaat om je moeder terug te vinden.
Op dit avontuur zal je meer te weten komen over de miasma, maar ook over jezelf en wat er allemaal is gebeurd. Het verhaal is redelijk oppervlakkig en terwijl het aantal zaken goed doet, laat het ook her en der wat steken vallen zoals in de conversaties. Gelukkig is het niet alleen jullie twee, want onderweg kom je enkele teamgenoten tegen die je kan wisselen. Elvis heeft een speciale handschoenen die hem toelaat om enkele speciale krachten uit te voeren. Zo kan je een windhoos starten of helpers spawnen. Daarvoor moet je wel kilowatts spenderen en die zijn beperkt per gevecht.
Op je weg zal je verschillende groepen aan vijanden tegenkomen waar er een aantal soorten zijn, maar dan vooral in een ander jasje gestoken. Op dit vlak frist de game zichzelf niet op, wat zorgt voor herhaling in gevechten met dezelfde tactieken. De combat is real time, maar met een vleugje tactical turn based. Je kan real time doorheen de wereld lopen, maar zodra de combat start, switch je over naar de turn based combat. Bij het open bewegen, kan je wel stiekem vijanden doden. Zorg er wel voor dat je niet gespot wordt, want anders komen andere vijanden je aanvallen. Lukt het je niet om een vijand meteen te doden als je ze verrast, dan kan het ook dat er plots extra vijanden spawnen, wat het toch minder aanlokkelijk maakt om de stealth aanpak te gebruiken.
- LEES OOK: Alle Indie Flash reviews en previews
- LEES OOK: Homeseek is te oppervlakkig
- LEES OOK: Pile Up! is nog wat instabiel
De combat is ook een beetje te random. Zelf speelden we op easy met de light tactical-mode geactiveerd en bij bepaalde gevechten bleven we gewoon missen ook al stond de vijand vlak voor je. Daardoor heb je nooit echt een gevoel dat je het zelf in handen hebt. Na elk gevecht en voltooide quest krijg je ervaringspunten die je kan spenderen aan nieuwe vaardigheden voor je personage. De vaardigheden zijn uiteenlopend en vergen wel wat puntjes vooraleer je iets kan vrijspelen. Naar het einde toe krijg je wel iets meer XP, maar uiteindelijk kies je maar wat. Plastiek is het enige dat waarde heeft in de wereld van Miasma Chronicles en je kan dit dan ook gebruiken om te spenderen aan nieuwe consumables, maar ook wapens en attachments. Visueel ziet de game er best goed uit, maar her en der zal je wel wat framedrops krijgen, zelfs op de performance mode op de PS5.
Miasma Chronicles wist ons wel te vermaken, maar al snel begin je de herhaling terug te vinden in de gevechten en een afwisseling in vijanden moet je niet verwachten. Verder is de combat te random om er echt grip op te kunnen krijgen en het wordt gewoon een gokspelletje met hopelijk het resultaat in je voordeel. Het verhaal is op zich wel oké, al deden sommige conversaties ons toch even onze wenkbrauwen fronsen.
- Real time met vleugje turned based
- Visueel goed, ...
- Combat te random
- ... maar wat framedrops