REVIEW | Exoprimal - Op dino's jagen is verslavend
Dino’s, heel veel dino’s. En kogels, heel veel kogels. Dat is zo een beetje de samenvatting van Exoprimal. De nieuwe multiplayergame van Capcom ziet er van op een afstandje misschien wat vreemd uit, maar is eigenlijk verrassend verslavend.
We gaan om te beginnen even eerlijk zijn, er zit een verhaal in Exoprimal, maar we verloren bijzonder snel de interesse voor dat verhaal. Het heeft iets te maken met dinosaurussen die onverwacht opduiken, AI’s die oorlogsspelletjes spelen en verschillende dimensies die met elkaar in contact komen. Het verhaal is zelfs best uitgebreid, maar het voelt soms ook aan als een beetje een storende factor tussen de online potjes door.
Exoprimal draait dan ook volledig rond de online wedstrijden die je houdt. Daarin word je in een team van vijf spelers gedropt en moet je het opnemen tegen een ander team van vijf. Meestal is dat niet op de manier waarop je zou denken. Beide teams krijgen meestal dezelfde missies voorgeschoteld, die ze zo snel mogelijk tot een goed einde moeten brengen. Het team dat alles het snelste klaar krijgt, is de winnaar. Na de verschillende onderdelen van de missies word je ook elke keer op de hoogte gebracht of je sneller of trager dan het andere team bent.
Dat klinkt misschien een beetje flauw, maar het is een bijzonder verslavende loop. Je team wordt op een map gedropt en loopt vervolgens van missie naar missie, terwijl je in die missies een flink pak dino’s een kopje kleiner maakt. En dan bedoelen we ook een flink pak, want het is niet ongewoon dat je honderden raptors door de kop moet knallen.
De moeilijkheidsgraad zit hem vaak in het type dino’s dat je voorgeschoteld krijgt. Even tweehonderd raptors afschieten is niet moeilijk, maar een triceratops is bijvoorbeeld al iets taaier. In bepaalde wedstrijden zal je op het einde ook face to face komen met het andere team, maar dat is in Exoprimal verre van de focus en eigenlijk ook het minst leuke aspect.
In het begin van de game zal het aantal beschikbare modes bijzonder beperkt zijn, net als de verschillende maps. Pas later, en zonder dat je daar echt zicht op hebt, zal je nieuwe maps en modi vrijspelen, die bovendien random op je worden losgelaten. Momenteel kan je immers enkel kiezen voor Dino Survival, waarbij je vervolgens op een map gedropt wordt en aan de slag gaat. Een beetje een vreemde keuze, die er voor zorgt dat Exoprimal in het begin heel beperkt aanvoelt. Dat gevoel verandert later niet helemaal, maar dan komt er toch iets meer variatie bij kijken. Hopelijk zorgt dat er niet voor dat veel spelers snel afhaken, omdat ze vinden dat het allemaal nogal hetzelfde is. Een game als Exoprimal staat of valt immers met de player base.
Het is ook een bizarre keuze, omdat Exoprimal een full-priced game is. Bij een free-to-play game zou het voor ons minder een probleem zijn dat je allerhande maps en modi moet vrijspelen, maar als we €60 of meer betalen, mag dat allemaal wel gewoon van bij de start beschikbaar zijn. Ook zowat elk ander aspect van de game – zoals een aantal exosuits - zit vast achter je survival pass of je player level. Die nieuwe modi zijn trouwens heel interessant en zorgen oprecht voor een andere ervaring, maar Exoprimal vraagt heel wat geduld van zijn spelers, zonder dat het een wortel voorhoudt om aan te geven dat je geduld moet hebben.
Teams bestaan dus uit vijf spelers, die daarbij kunnen kiezen uit drie classes: assault, tanks en support. Niet al te ingewikkeld dus, al heb je binnen een klasse ook nog voldoende verschillende speelstijlen om iedereen tevreden te houden. De keuze tussen offensieve of defensieve exosuits, melee of lange afstand… het is allemaal aanwezig en zorgt voor meer dan voldoende variatie.
Het is ook heel belangrijk om een relatief gebalanceerd team te hebben en het is daarom des te vreemder dat bij de matchmaking niet echt veel rekening wordt gehouden met de exosuit die je gebruikt. Toegegeven, je kan tijdens een match wisselen wanneer je maar wil, maar met random mensen is het niet altijd zo handig om een goed team samen te stellen. Meer dan eens zagen we ons genoodzaakt om over te schakelen naar een tank of support, omdat die anders gewoon niet in ons team zat.
Bovendien levellen je exosuits ook nog eens apart en wordt het op die manier nogal lastig om je favoriete exosuit constant te levellen om zo alle nodige zaken vrij te spelen. Je kan dan hopen dat andere spelers zich aanpassen, maar doet niemand dat, dan kan je de nederlaag eigenlijk al opschrijven.
Exoprimal is verre van een perfecte game. De voortgang is traag, het verhaal is niet oninteressant maar vertraagt de boel nog eens extra en zowat elke vorm van voortgang zit verstopt achter je player level of survival pass. Maar eens je in een match zit, is het wel ongelooflijk verslavend en verfrissend eenvoudig om onder de knie te krijgen. Capcom gaat nog wat werk hebben om spelers geëngageerd te houden, maar met de basis in Exoprimal zit het echt wel goed
- Zoveel dino's
- Eenvoudig op te pikken
- Verslavend
- Trage voortgang
- Alles zit vast achter progressie
- Weinig uitleg over voortgang