REVIEW | Indie Flash - Trauma's uit het verleden bevechten in GYLT
GYLT van ontwikkelaar Tequila Works zag oorspronkelijk het levenslicht op Stadia van Google. Stadia is er ondertussen niet meer, dus brengt de ontwikkelaar de game naar andere platformen. Bij GYLT kruip je in de huid van de jonge vrouw Sally die tijdens een zoektocht naar haar verdwenen nichtje Emily achtervolgt wordt door enkele pestkoppen. Na een lelijke val en een gebroken fiets moet je een weg terugvinden naar huis, maar al snel verandert alles.
Je komt terecht in een andere dimensie en hier vind je Emily terug, maar ze loopt van je weg. Op het avontuur kom je meer over haar te weten, maar worden herinneringen en nare ervaringen levendig voorgesteld wat soms confronterend overkomt voor het personage. De manier waarop dit allemaal aan je wordt verteld heeft de ontwikkelaar goed gedaan.
- LEES OOK: Alle Indie Flash reviews en previews
- LEES OOK: Six Days in Fallujah biedt een realistische ervaring
- LEES OOK: Traag maar zeker in Forever Skies
Doorheen het avontuur maak je progressie door kleine puzzels op te lossen met items die je in de spelwereld terugvindt. Zo moet je een ladder herplaatsen om ergens op te kunnen klimmen, blikjes naar een schakelaar gooien om elektriciteit uit te zetten of een zekeringkast herleggen om opnieuw stroom te krijgen. Moeilijk zijn de puzzels niet en wanneer je wat moet zoeken zal Sally je luidop een kleine hint geven. De puzzels wisselen ook goed af en na het oplossen van puzzel kan je erna snel een shortcut openen.
De duistere wereld komt niet zonder gevaar, want er dwalen vreemde wezens rond die zo uit een nachtmerrie kunnen komen. Je kan rond ze sluipen, maar af en toe word je wel eens gespot. Gelukkig kunnen ze niet tegen licht en kan je een zaklamp gebruiken om ze te bevechten. Je focust je licht op enkele zwakke plekken en dit zorgt ervoor dat ze verdwijnen. Je zaklamp heeft wel nood aan batterijen, maar die vind je gelukkig in overvloed, net zoals puffers om je health te herstellen.
Visueel ziet de titel er best goed uit, met een goed gekozen art style. We hebben ook weinig last gehad van bugs, al vonden we bij sommige scenes de keuze van de camerahoek nogal lastig. Je kreeg dan een rare en ongemakkelijke hoek om het personage te verplaatsen.
We zijn blij om te zien dat GYLT niet verloren is gegaan met de sluiting van Stadia, want het is een aanrader. Het verhaal wordt goed gebracht en ook bij de gameplay zit alles wel snor. We hebben weinig problemen ondervonden en de afwisseling tussen combat en puzzels ligt goed in balans.
- Emotioneel verhaal
- Puzzels/combat
- Camerahoek bij sommige scenes