Fruit Ninja Kinect
Na de succesvolle releases voor iDevices, Android en Windows Phone 7-toestellen, verscheen het succesvolle Fruit Ninja deze maand voor het eerst op console. In plaats van met je vinger over het scherm te bewegen, mag je dit keer - met behulp van Kinect - met de armen zwaaien om fruit tot pulp om te toveren. Deze titel wordt dan ook meteen de eerst Kinect Arcade titel en zal het proberen het succes van de franchise verder te zetten.
Gotta Slash'em all
Het concept van Kinect Fruit Ninja is vrij simpel: Door middel van je armen te gebruiken, moet je zo veel mogelijk fruit aan stukken snijden om punten te scoren. Door meerdere vruchten tegelijkertijd in smurrie om te zetten kan je dan weer verschillende combo's aan elkaar breien en deze brengen op hun beurt een pak meer punten op. Op het eerste zicht lijkt dit kinderspel en dat is het ook een beetje, tot op het moment wanneer je beseft hoe belangrijk coördinatie en timing zijn om tijdens deze game een mooie prestatie neer te zetten. Wat geenszins wil zeggen dat de controls moeilijk aan te leren zijn, want deze voelen natuurlijk aan en Kinect vertaalt deze moeiteloos naar het scherm.
Voor we van start gaan krijgen we de keuze tussen verschillende modi, die we even op een rijtje zetten om een beeld te scheppen van de ervaring die deze sappige titel met zich meebrengt. Allereerst hebben we de Zen mode, waarin we simpelweg zo veel mogelijk combo's uit onze mouwen proberen te schudden in negentig seconden en zo proberen de hoogst mogelijke score te behalen. Tijdens het spelen van de Arcade mode krijgen we een minuutje de tijd om ons ding te doen, alhoewel we hier wel obstakels tegenkomen in de vorm van bommetjes. Deze laatste zijn goed voor tien minpunten per stuk. Gelukkig staan hier tegenover drie verschillende soorten power-ups, die broodnodig zijn om een mooi puntentotaal achter onze gamertag te zetten.
Duizend bommen en granaatappels
De moeilijkste en meest zenuwslopende van alle modi, is zonder twijfel de Classic mode waarin we drie levens hebben om onze strijd tot een goed einde te brengen. Ook hier is de gedachte simpel: wanneer een ongesneden stuk fruit uit het scherm verdwijnt, kost dit ons één leven, welke we enkel kunnen herwinnen per 100 punten. De grootste opgave bestaat er echter uit om geen bommen te raken, gezien dit resulteert in een GAME OVER. Elke van deze drie modi heeft ook nog eens een eigen leaderboard, waarin je je score met die van vrienden kan vergelijken om te meten wiens ninja-skills het verst reiken.
Wie in de woonkamer zijn 'sword fighting mastery' met vrienden wil meten, komt hier ook aan zijn trekken, want de ontwikkelaar heeft ook een multiplayer mode voorzien, die helaas enkel offline te spelen valt. Deze kan je met zijn tweetjes voor het scherm uitvechten, wat voor hilariteit zorgt en - spijtig genoeg - wel eens pijnlijk zou kunnen aflopen, gezien de afstand tussen de spelers zo klein is en onze armen voortdurend in elkaars speelveld terechtkomen. Wanneer je iedere mode bent beu gespeeld, is er ook nog de challenge mode, waar je verschillende opdrachten tot een goed eind moet zien te brengen. Deze zijn een mooi verlengde van de eerder genoemde speelwijzes.
Fruitpap
Iedere ninja heeft natuurlijk ook een sensei nodig die hem de kneepjes van het vak leert en in Fruit Ninja Kinect maakt deze zijn opwachting als een soort van veredelde winkelier. Bij hem kan je terecht om nieuwe achtergronden en zwaarden uit te kiezen, die worden vrijgespeeld naargelang de gemaakte vooruitgang in het spel. Tijdens het spelen is het trouwens aangewezen om voldoende rust tussen je spelsessies in te lassen, gezien de snelle, ongecoördineerde bewegingen die we doorheen het spel maken, makkelijk kunnen resulteren in blessures.
Grafisch behoort deze titel tot de middenmoot en op dit vlak moeten we het stellen met een statische achtergrond en rondvliegend fruit, aangevuld door de smurrie die het fruit op het speelveld achterlaat. Op muzikaal vlak moeten we helaas genoegen nemen met slechts één deuntje. Dit muziekje versterkt aanvankelijk de spelervaring, maar na een tijdje begint het helaas eentonig te worden. Tot slot willen we ook nog even meegeven dat de lenige 4Gamers-leden onder ons ook hun voeten kunnen gebruiken om het fruit tot smoothies te herleiden, gezien we dit voor de lol eens hebben getest en dit -vreemd genoeg- perfect naar het scherm werd overgebracht. Let wel op dat er op dat moment geen omstaanders in de nabijheid zijn.
Fruit Ninja is voor 800MSP verkrijgbaar op de Xbox Live Marketplace en binnenkort wordt deze titel gratis aangeboden bij aankoop van The GunStringer.
- Vlotte controls
- Verslavend
- Risico op blessures
- Saaie soundtrack