REVIEW | Indie Flash - Overleven en op aliens knallen in Aliens: Dark Descent
Ontwikkelaar Tindalos Interactive brengt ons Aliens: Dark Descent waar je het gevecht aangaat met aliens (of wat had je gedacht). Je kruipt bij de start in de huid van administrator Hayes die als eerste in contact kwam met de aliens op de planeet en probeerd om andere schepen weg te houden. Nadat je wordt onderschept door een squad USMC Gelukkig word je onderschept door een squad colonial marines, waarmee je samen naar de neergestorte USS Otaga reist om een noodbasis op te zetten. Het is vanaf deze basis dat je nieuwe quests zal starten en waar je ook hulp kan verkrijgen van andere crewleden.
Je krijgt een singleplayer ervaring waar je tussen de in-game cutscenes reist naar verschillende locaties op de planeet, waar je dan verschillende opdrachten moet volbrengen. Elke locatie heeft een aantal opdrachten die je moet vervullen vooraleer je naar een nieuwe locatie kan reizen. Je start een nieuwe expeditie telkens vanuit het neergestorte schip en je kan een team samenstellen met enkele marines. Verder kan je ook enkele resources meenemen, denk aan repair kits of med kits, om je marines op het veld te ondersteunen. Een droplocatie kan je na een tijd ook kiezen, zodat je niet telkens de hele route moet doorlopen.
Elke locatie onthoudt ook wat je hebt gedaan in vorige bezoeken, want wanneer je marines te moe worden of teveel stress hebben, kan je eenvoudig teruggaan naar de Otaga om te hergroeperen en een nieuwe missie te lanceren. Gewonde marines moet je laten genezen in de med bay, maar gelukkig heb je enkele doctor points die je kan spenderen om het process te versnellen. Teveel stress zal ervoor zorgen dat ze trauma’s oplopen die impact hebben op hun performance. De psycholoog kan je hierbij helpen en een drill sergeant kan je achtergebleven marines trainen.
- LEES OOK: Alle Indie Flash reviews en previews
- LEES OOK: Trepang2 vermaakt ons van begin tot einde
- LEES OOK: Een vleugje insanity in Gord
Na elke missie zullen je meegenomen marines ervaringspunten verdienen wat ze doet stijgen in rang en hierdoor kunnen ze extra vaardigheden meenemen, maar ook betere wapens. De hele combat is top down, waarbij je je eenheid ook bevelen kan geven. De camera had bij ons soms wel een beetje last wanneer we bijvoorbeeld in een deur stonden en hij niet goed wist of hij binnen of buiten moest tonen. Verder zijn we ook wel wat kleine bugjes tegengekomen, maar niks gamebrekend. Grafisch ziet de titel er wel goed uit en de cutscenes zijn van een aanvaardbare kwaliteit. De voice acting is degelijk, maar de kleine hoeveelheid voicelines die een personage kan roepen, wordt wel storend.
Aliens: Dark Descent is een aanrader voor fans van het genre, maar ook van het universum. Het verhaal is boeiend en de game mechanics zitten goed. Er zit ook wel wat diepgang in de verschillende elementen wat het allemaal plezierig maakt. Enkele bugjes zijn wel terug te vinden, maar niks gamebrekend of storend. Het camerasysteem mocht wel ietsje beter en zo ook de voicelines die je marines toeroepen, want het is teveel chatter.
- Combat
- Features
- Tactisch denken
- Camerawerk
- Teveel chatter
wishlisted for sale. hopelijk strijken ze met de komende patches een paar van die minpuntjes glad. XCom meets doorkickers besprenkeld met wat darkest dungeon klinkt wel cool, en het ziet er waanzinnig trouw aan de source material uit
Geplaatst op 2023-06-23 16:00:53
Liever een nieuwe isolation gehad die was eng en zenuwslopend zoals het hoort.
Geplaatst op 2023-06-23 23:25:43
Een Isolation 2 gericht blijft hangen, keep up hoping...
Geplaatst op 2023-06-30 11:25:00
Even kleine kritiek:
"Aliens: Dark Descent is een aanrader voor fans van het genre"
Uit deze review haal ik totaal niet wat voor genre het is, geen inhoudelijke punten over de gameplay. Het is top down dus is het een isometrische shooter oid?
Het blijkt dus een Real Time Strategy game te zijn wat niet zozeer voor de hand ligt. Het heeft een tactische kant vergelijkbaar met XCOM als het gaat om squad gameplay, maar de nadruk ligt erg op stealth. Naar gelang je vordert in het spel wordt combat zeer bestraffend.
Geplaatst op 2023-06-24 21:02:13
Bedankt voor de opheldering.
Geplaatst op 2023-06-24 21:33:27
ik zou het eerder met een soort doorkickers gameplay vergelijken. je positioneert en versterkt je squad, en zelden ga je jagen en elimineren maar eerder trachten te omzeilen, en dit terwijl de game tijdens je campagne alle verandering in de spelwereld onthoudt (waar je de ammo liet liggen, welke deur je opengelaten hebt, etc...)
Geplaatst op 2023-06-25 21:14:07