REVIEW | Diablo IV keert met succes terug naar de grimmige roots
Hoewel de poorten van de hel voor ons iets vroeger werden geopend, bleek de timing van die early build toch wat te strak om Diablo IV al naar waarde te schatten. Met verloren progressie en bijgevolg een volledig nieuw personage stonden we dus samen met jullie te drummen om opnieuw de wijde wereld van Sanctuary in te trekken. Hoe dat gegaan is, vraag je? Welja, het was een hele opgave om de controller neer te leggen om deze review te typen. De verslavende gameplayloop waar deze franchise zijn hele reputatie op heeft gebouwd, heeft ons immers weer helemaal in een demonische greep. Het is een geweldige manier om uren en uren te verliezen.
Uren die je als 4Gamers-redacteur met groot gezin en dus een hoop andere verplichtingen niet altijd meer in overvloed op overschot hebt, dus ’t is misschien handig om weten dat we op moment van schrijven nog niet te diep in de endgame-content zijn gedoken. Diablo IV is dus nog lang niet klaar met ons en biedt nog voldoende inhoud om nog wekenlang gulzig al onze vrije tijd op te slokken. Het is dus vooral de niet minder dan fantastische weg ernaartoe – eerst in de vroege early build en nu in de definitieve versie die jij en wij spelen – die de score bepaalt die we op deze vierde Diablo plakken.
Diablo IV is een enorme game. Eentje die zich – uiteraard! – vasthoudt aan de tijdloze formule die het origineel meer dan twee decennia geleden introduceerde en het is nog net zo lonend en tijdrovend als het ooit is geweest. Als je jezelf wilt laten wegzinken in een grimmige sfeer, spreuken en aanvallen wilt ontketenen op hele hordes vijanden van de hel, stapels impactvolle buit wilt verzamelen en ondertussen je personage steeds krachtiger wilt maken, zal Diablo IV dat duivelse verlangen moeiteloos vervullen.
Veel verhaal heeft een gemiddelde Diablo normaal niet nodig. De enige hoop op redding is vaak een speler die meer bezig is met het verzamelen van betere uitrusting en het verdienen van ervaringspunten dan welke nobele missie dan ook. Toch is het verhaal hier het sterkste van de ganse serie, verteld door middel van sublieme cutscenes van het allerhoogste niveau, iets minder indrukwekkende in-game scènes en goed geschreven en ingesproken dialogen. De belangrijkste plotpunten gaan we uiteraard niet verklappen, maar zo'n vijftig jaar na de gebeurtenissen uit de Reaper of Souls-uitbreiding van Diablo III verandert Sanctuary weer in een donkere, hopeloze plek wanneer die opnieuw verstrikt raakt in de eeuwige strijd tussen engelen en demonen omdat Lilith, de dochter van Mephisto, terugkeert.
In dit nieuwe tijdperk van duisternis en ellende krijgt je personage een sleutelrol toebedeeld. Zes acts lang zit je Lilith op de hielen en ontdek je hoe de invloed van de demon Lilith de mensheid corrumpeert, terwijl je ook langzaam de mysteries over haar oorsprong en plannen ontrafelt. Dus ja, het plezier van Diablo IV schuilt nog steeds in de eindeloze grind en het verzamelen van betere uitrusting totdat je de perfecte build hebt voor je personage, maar de campagne is interessant om te volgen en voelt ditmaal zeker niet als een onnodige last op de weg daar naartoe.
Je hebt de keuze uit vijf verschillende personageklassen – Barbarian, Rogue, Sorcerer, Necromancer en Druid – die ongeveer zo klassiek zijn als je ze kunt krijgen. Hoewel we enkelen ervan kort geprobeerd hebben tijdens de early build, kozen wij voor onze eerste volledige playthrough toch voor een forse en logge druïde die we met een beperkte character creator een persoonlijk tintje gaven. Onze krachtpatser transformeert onder meer tot een grizzlybeer en we specialiseerden hem in enkele weerspreuken zoals een tornado om de duizenden vijanden die ons pad kruisen over de kling te jagen.
De opties die de game biedt om een personage te bouwen en aan te passen zijn ook diep en uitgebreid, met een skill tree die even complex als benaderbaar is. Een verademing na het gebrek aan keuzevrijheid in Diablo III. Het goede is dat je vrij bent om te experimenteren met de bijna overweldigende opties die je krijgt om je build aan te passen, omdat je op elk moment je skill tree kan herschikken in ruil voor in-game valuta. Gek doen met builds en proberen om er een te vinden die bij je past, is één van de grote geneugten van Diablo IV. En het hele systeem wordt nog dieper en meer aanpasbaar tijdens het eindspel wanneer je echt de statistieken van je build optimaliseert. Natuurlijk dropt elke vijand ook weer genoeg loot, terwijl de kisten die over de map zijn verspreid een eindeloze voorraad nieuwe wapens en bepantsering bevatten. Hoe meer je doodt, hoe meer het loont en we hoeven je niet nog een keer uit te leggen hoe duivels verslavend dat werkt.
Bovenal heeft Diablo's weinig revolutionaire gameplayloop er nog nooit zo goed uitgezien of zo ontzettend lekker gespeeld. De gevechten lijken weer wat langzamer, naar een meer tactische stijl waarbij positionering altijd het belangrijkste is en dat je de tegenstand nu kan ontwijken (al zit die move ook achter een korte cooldown) verandert de aanpak ook een beetje. De fans die mopperden over het te heldere kleurenpalet en de cartoonachtige visuals in Diablo III hebben hier weinig reden tot klagen. Diablo IV keert immers terug naar de donkere sfeer, met somber en grimmig als belangrijkste stijlmotieven. Het schetst een geloofwaardige wereld op de rand van onheil en alles wordt weergegeven met een ongelooflijk oog voor detail. Diablo IV is een zeer gepolijste game vanuit een visueel perspectief – de belichting is gewoonweg fantastisch! – en buiten een sporadische korte framedip was de performance op Xbox Series X altijd strak. Tel daar nog een uitzonderlijk geluidsontwerp en een mooie muzikale score bij op en je hebt een game die alle checkboxes aanvinkt. Bovendien verliep de lancering nagenoeg vlekkeloos en zonder ernstige incidenten en was het geen fiasco zoals bij Diablo III. Ook het online aspect werkt naar behoren en ook als we andere spelers ontmoeten blijft de game vlot draaien.
Nochtans niet zo evident, want de wereld is in Diablo IV niet langer verdeeld in afgebakende gebieden zoals in de voorgaande games, maar heeft één uitgestrekte en vrij te verkennen omgeving met meer verticaliteit dan je van een Diablo-game gewend bent. Dankzij level scaling waardoor vijanden automatisch jouw level hebben, kun je in principe overal naartoe en altijd getrakteerd worden op een uitdaging op maat. Tegelijkertijd ondermijnt het wel een beetje het progressiegevoel waardoor we ons niet enorm krachtiger voelen dan toen we begonnen. De spelwereld is gigantisch en zit tjokvol met optionele content (een weelde aan zijmissies en kerkers, met als nadeel dat de indeling vaak gelijkaardig is, of samen met andere spelers strijden in allerlei openbare events) waardoor je urenlang zoet kunt zijn zonder ook maar één hoofdmissie aan te pakken. Gelukkig voorkomen fast travel-punten en verderop in de game een paard dat het geen karwei is om deze immense wereld te doorkruisen. Elk van de vijf gebieden die het speelbare terrein vormen is bovendien erg mooi ontworpen en erg gedetailleerd, maar dat heeft de game natuurlijk volledig te danken aan de indrukwekkende grafische engine die Diablo IV aanstuurt.
Zelfs zonder diep in de endgame te komen heeft Diablo IV ons geen moment verveeld en staan we volledig achter het mooie cijfer dat onderaan deze tekst prijkt. We hebben al tientallen uren gespeeld, maar deze game is zo gebouwd om daar nog een veelvoud aan toe te voegen. We staan te popelen om aan alle extra endgame activiteiten te beginnen (van Capstone & Nightmare Dungeons tot World Bosses) om nog betere loot te scoren. Blizzard belooft bovendien toekomstige seizoenen vol nieuwe uitdagingen, ook al zijn we geen fan van full-priced games die een Battle Pass pushen. En hoewel er nog steeds een in-game winkel is met (prijzige) cosmetische items, zijn we op dit moment gelukkig nog ver verwijderd van de onzin die Diablo III in zijn begindagen ontsierde. Enfin, dat gezegd hebbende zijn we weer klaar om de controller, die we met lichte tegenzin aan de kant hadden gelegd voor deze review, weer op te pikken. Onze loothonger is namelijk nog lang niet gestild.
Een interessanter verhaal, een gigantische en zeer gedetailleerde open wereld, een fantastische artistieke richting die de serie met succes terugbrengt naar zijn grimmige roots, ontzettend heerlijk spelende gevechten, uitgebreide skill trees en een enorme hoeveelheid content waardoor de game voortleeft nadat de aftiteling over het scherm rolt… Diablo IV is een heerlijke actie-RPG waar je lang zoet mee bent!
- Fantastische art direction
- Vermakelijk verhaal
- Verslavend en boordevol inhoud
- Speelt heerlijk weg
- Grafisch erg sterk
- Veel dungeons met gelijkaardige indeling
- Monetization in full priced game
De beta was heerlijk, later eens erin springen* ('moet deel 4 zelfs nog spelen... 🙈).
*Zomer '24 ofzo... 😅
(Teveel backlog, + alles wat er nog komt: MGS, Talos, Sword of the Sea, 2 Final Fantasy's,...)
Geplaatst op 2023-06-09 16:27:43
niks van uw blacklog aantrekken, tis echt het backlog skippen waard
source? le me
Geplaatst op 2023-06-09 16:32:46
Wat is een backlog nog he!
Ik ga er alleszins nog heel wat uren in pompen! Alleen ja, over twee weken komt Final Fantasy 16 ook al uit... Wat een jaar, wat een jaar! :D
Geplaatst op 2023-06-09 16:52:54
@dieter-1624900121 @Ichi
't gaat erover bij mij..., met FFXVI dat er binnen 2 weken ook nog is is...
Gezien ik dit jaar niet ga reizen hoop ik komende 6 maanden die backlog-handel stevig weg te werken.
Geplaatst op 2023-06-09 17:12:17
Enige oplossing: no more sleep & lots of drugs 😅
Geplaatst op 2023-06-09 17:17:55
Drugs heb ik achter me gelaten, gebrekkig slaap hangt van de zonder-allergieen af
Vorige 2 dagen 9-10 uur
de dag daarvoor en gisteren was ik goed met 3 uur... :3
Geplaatst op 2023-06-09 18:48:21
Ah damn, dat klinkt hard die allergieën (drugs waren als mopje bedoeld he, sorry als ik daarmee oude koeien uit de gracht heb gesleurd makker)
Geplaatst op 2023-06-09 18:55:36
Ik heb dus altijd t probleem dat ik nieuwe dingen bovenaan zet en m'n backlog vergroot door 400 uur in de nr 1 op dat moment te stoppen xD
Na d4 moet die botw 2 nog en dan kunnen we weer met de normale gang van zaken verder
Geplaatst op 2023-06-10 11:24:34
We begrijpen elkaar...
Ma 'k hoop tegen het eind van't jaar een stevige brok weggewerkt te hebben, die live-service games laat ik links liggen (VEEL teveel uren in Destiny gestoken...) of sommige multiplayer stuff (Battlefield, Assassin's Creed IV, Tomb Raider,...)
Nee, nu SINGLEPLAYER
Kena: Bridge of Spirits
Serial Cleaners
Star Wars: Jedi Survivor ('wacht op een patch voor 2 achievements)
Soma
Horizon: Forbidden West
God of War: Ragnarok
Cyberpunk 2077
A Plague Tale: Innocence
Deathloop
Geplaatst op 2023-06-10 15:19:20, bewerkt op 2023-06-10 15:20:50
Soma 👌
Geplaatst op 2023-06-10 17:51:42
Cyberpunk staat bij mij ook nog hoog op de lijst, tof spel
Geplaatst op 2023-06-11 04:55:01
zou nog even wachten er komt nog een dlc bij. kun je die er in een keer bij nemen =P
Geplaatst op 2023-06-13 07:55:31
Oh ik ben al halverwege maar er komen gwn steeds nieuwe games uit die eerst prioriteit krijgen xD cyberpunk gaat steeds verder naar beneden terwijl t zo'n awesome spel is
Geplaatst op 2023-06-13 14:34:21
Ik heb hem ook liggen en moet er nog aan beginnen maar ken het gevoel XD. Goed om te weten dat ik niet alleen ben =P
Geplaatst op 2023-06-14 16:59:02
Hit me up, ik speel nu vooral ook D4. ^^
Geplaatst op 2023-06-10 17:35:50
Op PlayStation 4... 🧐
Geplaatst op 2023-06-10 21:07:53
Crossplay is toch gwn een ding?
Geplaatst op 2023-06-11 10:32:21
Ah, 'k weeni (yes please...)
@uzimaki doet Diablo 4 PC-PS4 crossplay?
Geplaatst op 2023-06-11 16:55:12
@GoldenNathan, yes it has.
https://www.gamesradar.com/diablo-4-cross-play/
Geplaatst op 2023-06-12 05:25:35
Ja speelde vandaag al samen met een PS maatje :)
Geplaatst op 2023-06-12 14:56:34
Is effectief een knaller 😍 Heb er mijn volledige backlog links voor laten liggen 🤭
Geplaatst op 2023-06-09 16:45:13
Zelda en Star Wars heb ik allebei nog niet aangeraakt omdat Diablo 4 zo fantastisch goed is.
Geplaatst op 2023-06-09 18:22:38
Voor mij is always online het grootste minpunt en de deal breaker.
Geplaatst op 2023-06-09 19:18:31
"...dus ’t is misschien handig om weten dat we op moment van schrijven nog niet te diep in de endgame-content zijn gedoken."
Volledig terecht natuurlijk dat jullie daarop je review baseren, maar als "live service game" is de endgame uiteindelijk 99.9% van de content die Diablo 4 te bieden heeft.
Daarnaast zet ik wel mijn vraagtekens bij enkele dingen. Iets wat namelijk eruit sprint is dat de Diablo 4 skill trees alles behalve complexiteit hebben. Jullie vergelijken het met Diablo 3, maar Diablo 3 had méér keuze. Het paragon-board van de endgame voegt daar weinig aan toe, het is vooral statistisch.
Een ding dat dan weer niet vermeld is, zijn de MMO-achtige lockout timers voor content waardoor bepaalde dingen zich tot een dagelijkse zo niet wekelijkse sleur omvormen.
Voor die 70, 90 of zelfs 100+ euro die je besteedt aan de game en battle pass stel ik voor dat je het verhaal op Youtube kijkt en over 6 maanden tot een jaar nog eens kijkt in welke staat de game zich bevind. Laat jezelf niet door de "Fear Of Missing Out" mechanieken verleiden. Er moet nog heel veel gezien worden over hoe Blizzard de seasons in elkaar zet en in welke mate de "monetization" een rol speelt. In het laatste dev interview zijn de termen "shop" en "battle pass" zo vaak gevallen dat het een meme is geworden.
Ik ben iemand die misschien 2 of 3 seizoenen in totaal van Diablo 3 heeft gemist in al die jaren, en ik wil graag een waardig gevolg, maar Diablo 4 is dat (nog) niet.
Geplaatst op 2023-06-09 20:20:11, bewerkt op 2023-06-09 20:20:49
Meer keuze in D3? Het was net DAT dat het probleem was in D3, er was net te weinig keuze. De set gear betekende da je maar 1 of 2 deftige endgame keuzes had per class. Het ruineerde de mogelijkheden van builds. Path of exile gebruikt enkel uniques waardoor je enorm veel mogelijkheden hebt. Ik merk dat D4 een ietwat gelijkaardige invalshoek genomen heeft. Ik vind het tot nu toe minstens even leuk spelen en de talent trees en itemization zorgen voor deverse builds op dit moment.
Qua content kan de release versie van D3 zelfs nie tippen aan D4. Itemization in D3 was op release echt een ramp, alsook de release op zich (auction house, remember?). Nadat de expansion uitgekomen is voor D3 is er een grote verbetering gekomen, maar ik vond het nooit volledig tot zijn recht komen.
Qua monetization, dat is nog kijken of het ok wordt of niet. Dus dat laat ik nog in het midden. Maar voor de rest ben ik echt niet akkoord met je betoog hier (met alle respect voor uw mening natuurlijk)
Ter referentie: ik ben nu lvl 54 (sorceress) en heb de campaign uitgespeeld. Ik zit nu op nightmare difficulty (tier 3).
Geplaatst op 2023-06-09 21:38:47
Wat, itemization in vanilla 3 was awesome! Oh je vind een goede mempo, hier heb je 250 euro. Skorn? Zelfde, goede echoing fury? Verkoop t third party voor 1000 euro
Rmah was awesome en de enige reden dat t weggehaald is is dat er een exploit was waardoor mensen letterlijk billions aan geld hadden gecheat en alles reverten kon niet langer zonder vet veel mensen boos te krijgen.
D3 vanilla was voor mij de top van t spel, daarna werd het steeds meer casual en vrijwel alles stond voor je klaar wanneer je 1 monster had vermoord.
Geplaatst op 2023-06-10 11:27:51
Ja kijk, lets agree to disagree. Ik vond itemization in vanilla D3 bland en niet interessant. Ok het spel was veel moeilijker dan na de nerf, maar dat maakt het niet interessanter voor mij. Ik wil een veelheid aan opties. De bossfights waren ook maar tank & spank.
Het feit dat je je stuff kon verkopen betekende voor mij dat het spel meer werken was dan fun hebben, en dat is het hele punt van te gamen imo, toch.
Geplaatst op 2023-06-10 12:59:46
Meer opties? Zoals nu bedoel je? Dag 1 van t nieuwe seizoen, full set en paragon 600, dag 2 season bs collectables complete.. rest van t seizoen? Zoeken naar 1-2% upgrade voor de set die je vanaf dag 1 hebt.. leuk man super challenging.
In plaats van hoe t eerst was, bepaalde stats die voor bepaalde characters goed werken.
Budget versies van een item, een ander item met betere stats wat meer kost en dan een perfect item wat insane is om überhaupt te zien
En de toevoeging van primal.. wat een fucking joke is dat spel..
Vind d4 ook tegen vallen qua skills.. veel hergebruikt en zit nogal verschil in power level tussen de classes
Geplaatst op 2023-06-11 11:39:12
Ze hebben eigenlijk geen risico's genomen. Wat werkte in D3 of Diablo Immortal hebben ze gekopieerd en een beetje getweakt, maar vrij droogjes gebleven.
De diepgang die in de systemen van D2 ontbreekt nog steeds.
Maakt het daarom geen slecht spel, maar spectaculair is het voor mij ook niet. Ze zijn hun ballen verloren met D3 en ze zijn nog duidelijk niet terug gevonden. Maar zo casual mogelijk houden, maakt het spel langer aantrekkelijk bij het beginnend publiek, waar ze geld uit gaan kloppen.
Geplaatst op 2023-06-10 15:01:41
Welke diepgang in d2 doel je op?
Vind d4 tot nu toe ook niet erg indrukwekkend. Skills heb je snel gezien en je moet er nog tering lang mee :(
Geplaatst op 2023-06-11 11:39:47
Het kan gerust de nostalgie-bril zijn, maar bv het lootsysteem van D2 hebben ze niet kunnen evenaren. Maar toch beter dan in D3. Er zat ook bullshit in D2 (een handvol overpowered runewords, charm management), maar met vele stukken loot kon je toch wel iets aanvangen en was er heel frequent wel een optie om te upgraden of "goedkoop" richting hell-difficulty te kruipen.
Skill trees waren redelijk beperkt, maar kon je veel kanten mee uit. Nu is het uitgebreider, maar grotendeels D3-versie on steroids. resource generator, spender en dan hoop cooldown skills en passives. Maar het maakt het niet noodzakelijk complexer of meer een denkoefening, want resetten gaat heel vlot. In D2 had je enkel je resources nodig en eventueel een heel beperkte cast cooldown, moest je gaan zoeken welke skills je ding waren en hoe je die ging opbouwen (en buffen door andere skills te nemen). En de mogelijkheid om continu te wijzigen is er niet echt, dus bouwde je echt je gear en skill trees uit richting je uiteindelijke doel.
D4 is plezant, maar ik zie mezelf sneller teruggrijpen naar een potje D2 resurrected (voorlopig).
Geplaatst op 2023-06-12 22:24:19
Serieus? Vanilla d2? Bleh. Unmodded vind ik dat echt een unplayable game. Met zoveel loot wat er te vinden valt en runes. Maar dan alles met een drop rate van 0. Dat spel heeft bots nodig om leuk te zijn.
De itemization is sick in d2 ben ik helemaal met je eens maar dat spel kent vele andere gebreken.
Tot nu toe vind ik t exploren in d4 echt sick!
Meshif is terug en omg als je van d2 houdt ga je hiervan genieten. Hopelijk kunnen ze d4 interessant maken met seasons
Geplaatst op 2023-06-13 05:06:13