REVIEW | Indie Flash - Curse of the Sea Rats mist wat balans en polish
Ontwikkelaar Petoons Studio brengt ons met Curse of the Sea Rats het verhaal van een scheepsbemanning die werd vervloekt door de piratenheks Flora Burn. Om hun menselijke vorm terug te krijgen, moeten ze de heks verslaan. Als klap op de vuurpijl heeft Flora ook de zoon van de kapitein meegenomen. Je kan de game in co-op te spelen, maar is ook perfect alleen speelbaar. Daarbij krijg je steeds de keuze uit vier verschillende helden met hun eigen aanvallen en ultimate.
Het kost je wel energie om deze ultimate te gebruiken, maar die is eenvoudig aan te vullen door vijanden te doden. Curse of the Sea Rats speelt zich af op een open map waar je heen en weer gaat om wegen te openen en te herontdekken. Soms kan je een bepaalde route niet volgen, omdat je nog niet over een bepaalde vaardigheid beschikt. Deze vaardigheden vallen te leren bij een kleine boss fight, want Flora heeft enkele crewleden achtergelaten om het tegen je op te nemen.
De titel houdt je hand niet vast, maar her en der hadden we toch graag wat extra hulp gehad, om ons op weg te helpen wanneer we echt geen idee meer hadden wat we moestend oen. De map kan wel een leidraad zijn, maar die is niet altijd duidelijk en toont niet altijd een mogelijke route. Soms vroegen we ons af of de ontwikkelaar de game zelf ooit heeft gespeeld.
- LEES OOK: Alle Indie Flash reviews en previews
- LEES OOK: De koning van Hollywood in Moviehouse – The Film Studio Tycoon
- LEES OOK: Ravenbound voelt als een early access-game
De gevechten zelf zijn heel eenvoudig, want eenmaal je een vijand raakt, doet die niks meer. Enkel de boss fights bieden wat uitdaging, maar dat is ook eerder omdat de hitboxes niet perfect zijn. Soms doet een bepaalde aanval schade, om dan een volgende keer weer geen impact te hebben. Tijdens de combat is de balans soms ook ver zoek. Jij doet een beetje schade, terwijl een vijand de helft van je leven ineens kan wegnemen met een aanval.
Portals kan je gebruiken om te teleporten doorheen het level en met een ability tree kan je je helden sterker maken. Visueel ziet de titel er wel tof uit, want de personages zijn handgetekend en geanimeerd. De wereld zelf is gevuld 3D-assets in een 2D opzet en we hadden hier misschien ook meer die getekende stijl willen terugzien. De voice-acting is dan weer ondermaats en steekt na een tijdje echt tegen.
Curse of the Sea Rats stelt zichzelf voor als een ‘ratoidvania’-avontuur, maar eigenlijk hebben we er weinig van genoten. Vijanden bieden geen uitdaging en de enige uitdaging die je krijgt bij boss fights is door de ontbrekende polish van de game. Visueel ziet de titel er wel goed uit, maar misschien had er wat meer aandacht mogen gaan naar de core van de game.
- Getekende personages
- Balans
- Polish
Ik was hier heel enthousiast over, maar de teleurstelling komt snel en hard aan. :(
Combat is idd maar pover, en de animaties hadden toch iets vlotter gemogen.
I know kleine studio dat het via crowdfunding heeft gemaakt, maar het blijft toch gebrekkig aanvoelen. :(
Geplaatst op 2023-04-12 12:38:10