REVIEW | Indie Flash - Ravenbound voelt als een early access-game
Ravenbound van ontwikkelaar Systemic Reaction laat je transformeren in een raaf en dropt je in Ávalt, een wereld in gevaar. Die raaf werd gecreëerd door gevangengenomen goden, die vast kwamen te zitten nadat één van hen zich bekeerde tot de duistere kant. Vooraleer je de goden kan redden en de andere god kan verslaan, moet je je krachten terug opbouwen en dien je via boss fights elke god te bevrijden om dan uiteindelijk op het einde het gevecht aan te gaan met de slechterik.
Ravenbound is een roguelike titel met permadeath, maar de progressie van je oude personage wordt wel telkens behouden en overgezet op het nieuwe. Zo moet je nooit vanaf nul herbeginnen en behoud je wel wat krachten, waardoor de volgende run iets beter zou moeten gaan. Per run krijg je een random gekozen personage met bepaalde stats. Hier hadden we toch graag wat meer keuze gehad, want je kan al raden dat de factor geluk zo een belangrijke rol speelt.
Verder is de combat niet meteen uitdagend en voelt het allemaal wat clunky aan. Zo werkte de camera meermaals tegen wanneer we een vijand probeerden te locken. De aanvallen zijn ook allemaal redelijk basic en zal je niet meer doen dan de juiste momenten zoeken om weg te rollen of je schild te gebruiken, om daarna een eenvoudige aanval uit te voeren. Timing is daarbij wel van belang, want goede timing geeft je extra damage bij een volgende aanval.
De open wereld van Ávalt zit vol met vijandelijke kampen die je moet verslaan. Sommige vijanden droppen stukjes fragments die je kan combineren als je er drie hebt gevonden. Heb je bijvoorbeeld de eerste 5 volledige fragments terug, dan krijg je toegang tot de eerste boss fight. Nadat je die verslaat doe je weer exact hetzelfde, maar nu met 10 fragments enzovoort. Echt boeiend is het allemaal niet en ook de wereld voelt heel leeg aan. Gelukkig kan je wel grote afstanden afleggen als raaf, al moet je om te transformeren wel steeds naar een bepaalde shrine gaan. We hebben geen idee waarom je niet gewoon ter plekke kan transformeren.
- LEES OOK: Alle Indie Flash reviews en previews
- LEES OOK: Een nieuw verhaal in Road 96: Mile 0
- LEES OOK: Ravenswatch is geen sprookjeswereld
Aan de hand van cards kan je ook een deck uitbouwen dat je personage specifieke bonussen geeft. Denk aan meer armor of meer damage met je zwaard. Die kaarten verkrijg je nadat je een relic hebt samengesteld, maar ook bij bepaalde kistjes. Een card activeren kost wel mana, maar dat kan je ook via cards verkrijgen. Verder heb je ook het hatred systeem waar we helemaal geen fan van zijn. Sommige kaarten kunnen vervloekt zijn en ook acties in de wereld kunnen voor hatred zorgen. Hoe meer hatred je bevat, hoe moeilijker de boss fight zal worden, tot een punt dat het zelfs onmogelijk wordt.
Ravenbound heeft potentieel, maar in de huidige staat is het niet echt een aanrader. Het is een heel ruwe diamant die wel wat werk en feedback nodig heeft om alles tot orde te krijgen. We hadden deze game dan ook eerder in een soort early access verwacht.
- Switch raaf/mens
- Hatred systeem
- Lege wereld
- RNG personages
- Basic combat