REVIEW | Atelier Ryza 3: Alchemist of the End & the Secret Key is een ode aan de franchise
De Atelier-serie blijft naar vaste gewoonte elk jaar een nieuwe game uitbrengen. Er zijn al 24 spellen uitgekomen sinds 1997 en dan tellen we daar de vele spin-offs nog niet eens bij. Dit is echter de eerste keer dat een alchemist uit het Atelier universum een eigen trilogie krijgt. Het verhaal van Ryza loopt dus ten einde in Atelier Ryza 3: Alchemist of the End & the Secret Key. Dat gaat gepaard met een emotionele verhaallijn en Ryza geeft zoveel knipogen naar de vorige games dat je haast denkt dat ze een toeval krijgt. Of dit derde deel een waardig einde is voor Ryza, lees je hier.
Het verhaal gaat van start op Kurken Island. Ryza is doorheen de vorige avonturen een heel kundige alchemist geworden en spendeert haar dagen met het helpen van de lokale bevolking. Er zijn altijd wel monsters te bestrijden of kleine opdrachten om te voltooien. Het hele eiland is dankbaar voor alles wat ze doet en tijdens de conversaties krijg je maar al te vaak gebeurtenissen van vorige spellen voorgeschoteld. Erg leuk als je de vorige games hebt gespeeld en absoluut geen gemis wanneer dit je eerste Atelier Ryza game is. Plots duiken er nieuwe eilanden op in de buurt van Kurken die een negatieve impact lijken te hebben op de omgeving. Ryza en haar vrienden trekken op onderzoek uit en wat volgt is een nostalgisch verhaal met enkele onverwachte wendingen. In totaal zijn er elf teamleden die je vergezellen tijdens het verhaal. Eigenlijk is het dus best goed dat er zo veel verwijzingen zijn naar eerdere verhalen, want zelfs ervaren spelers zullen niet meer alles weten.
Ryza 3 voelt groots aan doordat er verschillende eilanden zijn om te ontdekken. Hou je echter niet van teveel backtracken, dan kun je gewoon gebruik maken van de de fast travel functie. Elk gebied ligt vol materialen om te bewerken, waardoor je beter niet teveel momenten overslaat. Bovendien blijft het een JRPG. Overal lopen dus monsters rond die je moet verslaan om te levelen. Best kun je meteen vanaf het begin zoveel mogelijk grondstoffen verzamelen. Alle mogelijkheden tot craften zijn al vroeg in de game beschikbaar. Dit in schril contrast met andere JRPG-titels, waarin je vaak helemaal vanaf nul begint in een nieuw spel.
Het Synthesis systeem is helemaal terug, waardoor je nooit op zoek moet naar dat ene missende ingrediënt om je recept te voltooien. Zogenaamde ‘kerningrediënten’ kunnen elk ander ingrediënt vervangen. Al wil je dat niet voortdurend doen. Het gebruik van vervangproducten zorgt voor een minder zuiver en daardoor minder efficiënt resultaat. Hoe beter je ingrediënten, hoe krachtiger het resultaat en hoe meer bonuseffecten er worden toegewezen. Daarnaast zijn er ook superingrediënten die het eindresultaat extra sterk maken of zelfs nieuwe resultaten opleveren. Hoe meer je craft, hoe meer punten je krijgt en hoe hoger je level. Vooral de zichtbaarheid van het craften is duidelijker geworden. In een oogopslag weet je meteen voor welke recepten je de juiste ingrediënten bezit. Met een simpele druk op de knop kun je je atelier bezoeken om snel iets te brouwen. Dit atelier wordt doorheen het spel steeds groter en indrukwekkender, naarmate je meer functies vrijspeelt.
Het actiesysteem tijdens de gevechten is sterk verbeterd. Je kunt nu de volgorde van acties bepalen. Voordat de strijd losbarst kun je al bepaalde zaken zoals healen, verdedigen of aanvallen finetunen. Zo zullen je teamgenoten bepaalde acties op een naar jouw gekozen volgorde uitvoeren. Het zorgt voor extra strategische mogelijkheden en versnelt gevechten aanzienlijk. De moeilijkheidsgraad is hierdoor ook gedaald. Ervaren spelers kiezen best voor een wat hogere moeilijkheidsgraad want bepaalde voorwerpen zoals bommen geven je een enorm voordeel in de strijd. Sommige wapens zijn dus net iets te krachtig. Een ramp is dat niet, want het spel gooit soms wel erg vaak hetzelfde soort gevecht naar je toe, waardoor er net wat teveel herhaling is.
Tijdens het spel krijgt Ryza de mogelijkheid om sleutels te maken. Hiermee kun je de verborgen deuren openen die verspreid zijn doorheen de map. Elke deur verbergt bepaalde schatten en afhankelijk van de kleur van de deur, weet je al wat de waarde ongeveer inhoud. Tijdens gevechten kun je zelfs monsterlijk energie omzetten in sleutels. We willen niet teveel spoilers geven, maar de sleutels worden een belangrijk onderdeel van de gameplay en zijn verweven in het verhaal. Je dient er wel zelf mee te experimenteren want de tutorial geeft je maar een vrij beperkte uitleg.
Grafisch is Atelier Ryza 3 met grote voorsprong de meest indrukwekkende game uit de reeks. Vooral de animaties van alle teamleden zijn soepel en indrukwekkend. Weg zijn de houterige, ongemakkelijke bewegingen uit vroegere spellen. Vechten tegen monsters in een Atelier game zag er nog nooit zo cool uit. Dit alles wordt bijgestaan door opzwepende muziek. Verschillende deuntjes zullen in je hoofd rondspoken tot lang nadat je het spel hebt uitgespeeld. De muziek weet keer op keer de juiste emotionele snaar te raken en dat is best indrukwekkend voor een spel dat ongeveer 30 uur speeltijd bevat.
Atelier Ryza 3: Alchemist of the End & the Secret Key is de perfecte som van zijn voorgangers. Vechten, brouwen, verkennen,... door de vele kleine verbeteringen is elk aspect van de game leuker en eenvoudiger geworden. De combat is soms wat te repetitief. Het spel geeft je een hele reeks keuzemogelijkheden, maar waarom zou je strategisch te werk gaan wanneer een groot aantal gevechten op te lossen zijn door op dezelfde knop te drukken? Het verhaal is een nostalgische trip naar het verleden, wat vooral fans van de franchise zullen appreciëren. Dat gezegd zijnde omarmt Ryza 3 ook nieuwe spelers met open armen. Een aanrader dus voor elke JRPG-liefhebber
- Ode aan de franchise
- Audiovisuele pracht
- Strategische mogelijkheden
- Repetitieve gevechten
de eerste was goed, de tweede was heel goed, en na het lezen van de review ga ik zeker en vast ooit wel eens de derde spelen. al zij het met een sale, want de prijs van de "complete" editie is ronduit schandalig
Geplaatst op 2023-03-25 22:28:07