REVIEW | Indie Flash - Mato Anomalies verdrinkt in eentonigheid
Mato Anomalies van ontwikkelaar Arrowiz laat je in huid kruipen van Doe die een job als detecive aanneemt om uit te pluizen wat er nu net allemaal aan de hand is met de verschillende abnormaliteiten die de stad teisteren. Doe staat er niet alleen voor, want hij wordt vergezeld door zijn kompaan Gram. Doorheen de game zal je zo wat wisselen tussen de personages, waarbij Doe het detectivewerk vericht en en Gram vooral de gevechten met vijanden aangaat.
Het verhaal wordt verteld in tien verschillende hoofdstukken waar je telkens een aantal quests doet. Spijtig genoeg doe je eigenlijk heel de tijd hetzelfde en valt alles zo al snel in herhaling. Al na het eerste hoofdstuk hadden we moeite om verder te doen, want met Doe loop je gewoon heen en weer om een conversatie aan te gaan, terwijl je met Gram een gevecht aangaat waar je nooit onderuit kan.
Tijdens de gevechten voer je verschillende moves uit, waarbij sommige moves iets meer 'turns' verbruiken dan andere. Tijdens je tocht zal je ook nieuwe personages tegenkomen die je team vergezellen en die je ook kan inzetten in de gevechten. De gevechten zijn redelijk saai, want het valt steeds terug op hetzelfde. Er zijn ook auto-battles aanwezig, maar dan merkten we dat we nogal eenvoudige gevechten gewoon verloren. Er zit dus niets anders op dan alles zelf te doen.
De gevechten zijn gebaseerd op een deck van kaarten die aanvallen, maar ook defensieve moves bevatten. Je hebt een maximum aantal aan action points die je kan spenderen en de vijanden kunnen samenwerken en elkaar versterken. Doe moet met momenten ook zijn beste ondervragingstechnieken bovenhalen in een kleine mini-game waarin je de mind van je tegenstander moet breken.
- LEES OOK: Alle Indie Flash reviews en previews
- LEES OOK: Tiny Troopers: Global Ops is vooral veel van hetzelfde
- LEES OOK: Figment 2: Creed Valley is een leuk muzikaal avontuur
Na elk gevecht verdienen je vechters ervaringspunten die je kan spenderen aan betere vaardigheden. Denk daarbij aan betere regeneration van health of iets meer schade bij bepaalde aanvallen. Doorheen deze tocht zal je ook extra’s vinden zoals muntjes die je kan spenderen in de shops, maar ook health potions die je in een gevecht kunt gebruiken.
Visueel oogt de titel wel uniek met de typische animestijl, maar de omgevingen op zich ogen nogal saai. De omgevingen zijn over het algemeen ook vrij klein en als je naar een andere regio wil, dan neem je simpelweg de metro.
Met Mato Anomalies is ontwikkelaar Arrowiz weggestapt van de typische visual novel, maar het doet dat niet echt met succes.. De wereld oogt nogal saai en je loopt gewoon van punt A naar B om opdrachten te vervullen. Af en toe komt het tot een gevecht, maar die zijn snel saai en de auto-battle laat je veelal in de steek.
- Visueel
- Verschillende hoofdstukken
- Snel eentonig
- Combat wordt saai