REVIEW | Resident Evil 4 Remake is een bijzonder geslaagde remake
Met de vrij succesvolle remakes van Resident Evil 2 en 3 heeft Capcom intussen een gouden formule in handen. Logischerwijs volgt nu dan ook Resident Evil 4, een game die in 2005 op de Gamecube verscheen en intussen wel naar praktisch ieder platform geport werd. Deze klassieker mag zich eindelijk aan een volwaardige remake verwachten en dus is de spanning te snijden of het eindresultaat er al dan niet mag zijn.
Aan de opzet van het verhaal is niet gesleuteld: je kruipt nog steeds in de huid van agent Leon S. Kenndy om de ontvoerde dochter van de Amerikaanse president te redden. Ditmaal in een erg afgelegen en verlaten Spaans dorp, waarin toch wel erg duistere en lugubere zaken gebeuren. In tegenstelling tot de gekende zombies, is Resident Evil 4 de eerste game in de serie waar men opteert voor een andere soort vijand. De Las Plagas zijn eigenlijk mensen die besmet zijn met een parasiet en hierdoor tal van verschikkelijke zaken doen. De opbouw van dit geheel is nog steeds entertainend genoeg om anno 2023 een spannend survival-horror avontuur aan te bieden.
Met de Las Plagas verspreiding staat Leon dus een hele opdracht te wachten, doorheen een mysterieus dorp, een duister kasteel en enkele andere locaties. Al snel merk je dat het merendeel van de game precies zo opgebouwd is als je je zou herinneren, maar schijn bedriegt en vooral later in het spel zal je tal van verschillen opmerken. De verschilllen beperken zich niet alleen door een ander design van bepaalde gebieden of kamers, maar ook tot een paar andere wendingen in het verhaal.
Qua grafische invulling werden ettelijke locaties en scènes rijkelijk voorzien van veel nieuwe details. Zo konden we uit het raam van het kasteel nog talloze standbeelden en decoraties bespeuren, is de belichting helemaal anders aangepakt (met ook ontzettend donkere momenten in bijvoorbeeld het riool tot gevolg). De kracht van de vorige en huidige generatie laat sowieso meer artistieke vrijheid toe en dat komt de sfeer in het spel zeker ten goede.
Tijdens het spelen van de demo viel heel wat gamers op dat Leon op zich vrij moeilijk te besturen is. De typische 'tank controls' uit het origineel moeten namelijk plaats maken voor een wat meer realistisch control schema, omdat we nu ook met veel meer realisme in de animaties zitten. Deze discrepantie vereiste nog wat finetuning, maar we merkten in het eindproduct toch een duidelijke verbetering van de besturing op.
Er zijn ook tal van opties om het mikken van het geweer al dan niet gevoeliger te maken. Sowieso zijn de Las Plagas vijanden veel sneller en responsiever dan de typische zombies uit voorgaande games, wat ergens een bijkomende moeilijkheid veroorzaakt en zorgt voor een wat onwennig gevoel wanneer je als Resident Evil-fan deze game na 2 Remake en 3 Remake oppikt.
Hoewel Capcom het grafisch aspect praktisch volledig tot de perfectie herzien heeft, is het regen-effect in het spel vaak nogal aan de knullige kant. De regen oogt erg onrealistisch op ons beeldscherm en reageert vaak op rare manieren met de omgeving. Ondanks de reallitische insteek, zal het initieel idee wat artistieker geweest zijn en zorgt dit voor een erg groot contrast in het spel. Capcom heeft reeds laten weten dat de regen en de interactie met de omgeving in een day one patch zal aangepast worden. Tot slot laat de resolution setting, zelfs op de huidige generatie consoles, nog wel wat te wensen over wat de performance betreft.
Qua gameplay zijn er ook een paar aanpassingen gebeurd: sowieso is de inventory en management hiervan wat meer up to date gebracht, terwijl de look en initiële feel hiervan goed behouden blijft. Qua wapens zal het mes het meest onder handen genomen zijn, met een durability systeem dat succesvolle parries beloont en noodgebruik van een mes na slechte parry stevig afstraft. Hierdoor zal je je mes al dan niet sneller moeten repareren. Op zich is het een erg fair systeem dat de speler aanspoort op regelmatige basis wat stealth te gebruiken of in een actievolle scène een goede timing te hebben.
Wat de extra content betreft, voorziet Capcom tal van unlocks die we in het basispel ook hadden. Ditmaal heeft men wat extra missies en zij-opdrachten in de game gestoken, met wat kleine behulpzame beloningen voor zij die de opdrachten tot een goed einde brengen. Zoals eerder gezegd zijn er een paar veranderde of nieuwe plotwendingen en referenties waardoor het geheel voor iedereen nieuw en fris genoeg zal aanvoelen.
Net als Resident Evil 2 mag Capcom wat de vierde telg in de serie betreft een erg geslaagde remake op hun palmares zetten. Voor Resident Evil 4 Remake heeft men gelukkig kosten noch moeite gespaard om de survival horror ervaring zo getrouw en tegelijkertijd fris mogelijk aan te bieden. Een paar kleine schoonheidsfoutjes - die Capcom nota bene al meteen op de patch lijst heeft staan - weerhouden ons er niet van om het spel met een grote smile te spelen en nogmaals te herspelen.
- Audiovisueel aspect
- Nieuwe plotwendingen
- Gameplay verbeteringen
- Knullig regen-effect
- Performance nog niet op punt