REVIEW | Destiny 2: Lightfall loopt af met een sisser
Met Lightfall is de Destiny-reeks aan zijn negende levensjaar toe. In al die tijd hebben de Guardians al heel wat meegemaakt. Met de grimmige woorden ‘Our end begins’ wil Bungie nu de ‘Infinity War’ van het Destiny-universum op ons loslaten. Kan deze voorlaatste uitbreiding in de decenniumlange Light and Darkness-saga de hype waarmaken?
Lightfall begint met een knal. Na de gebeurtenissen doorheen het vorige jaar, staan de troepen van het Licht en Duister nu eindelijk recht tegenover mekaar boven de aarde. Aan de ene kant heb je de Traveler, de mysterieuze witte bol die alle Guardians hun magische krachten geeft. Aan de andere kant heb je de Witness, de mysterieuze aanvoerder van een vloot zwarte Doritos pyramides. Het is een confrontatie waar spelers van het eerste uur al acht jaar op wachten.
Spijtig genoeg is dat niet waar Lightfall om draait. Terwijl het conflict rond de Aarde netjes blijft stilstaan, reis je naar de planeet Neptunus. Want daar, in de neonstad Neomuna, wacht clichématig een geheim wapen waarmee je het Duister kan stoppen. Wat dat geheim wapen is kunnen we je niet vertellen, want op het einde van het verhaal heb je helemaal niets bijgeleerd. De campaign van Lightfall concludeert met een triest trombone-geluid, alsof ontwikkelaar Bungie zelf eventjes geen idee meer had wat ze nog met deze personages aan moesten. De spreekwoordelijke zeilen, die nu volop richting The Final Shape zouden moeten sturen, hangen er maar slap en verwaarloosd bij.
Een Destiny-uitbreiding is uiteraard meer dan zijn campaign alleen. Dat is hier niet anders. Eerst en vooral introduceert Lightfall een nieuw element waar alle spelersklassen gebruik van kunnen maken: Strand. Nee, geen blauwe zee en wit zand, maar wel een web van spookachtige groene draden die je als Guardian kan manipuleren om allerlei coole shit te doen. Strand is een fantastische nieuwe toevoeging aan de game, met heel veel nieuwe mogelijkheden. Je kan vijanden de lucht in hijsen met Suspend, een leger aan minions creëren, of de legers van het Duister te lijf gaan met een magische rope dart. De grappling hook, waar Bungie graag mee te koop liep voor de release, valt door zijn lange herlaadtijd dan weer dik tegen. Gelukkig zijn er andere mogelijkheden.
Naast een nieuwe subklasse, herwerkt Destiny 2 met Lightfall ook de manier waarop je je Guardian uitrust. Vroeger moest je als speler de beste mods kopen, maar het aanbod veranderde iedere dag. Als je niet kon spelen wanneer een bepaalde mod beschikbaar was, dan had je pech. Alle mods uit het oude systeem zijn vervangen door nieuwe, die voor iedere speler onmiddellijk beschikbaar. Dat maakt het zogenaamde buildcraften heel wat makkelijker, wat vooral voor nieuwe spelers zeker een pluspunt is.
Bungie wil dit jaar ook extra inzetten op het verwelkomen van die nieuwe spelers. Dat doet het met de introductie van Guardian Ranks, een nieuw systeem dat spelers helpt om kennis te maken met enkele van de meer esoterische aspecten van hun MMO-shooter. Aan iemands Guardian Rank kan je dan ook zien hoeveel ervaring die persoon al heeft. In theorie een heel goed idee, maar in de praktijk is over de voorwaarden van de Ranks niet echt nagedacht. Een speler die af en toe een Nightfall-strike speelt, heeft dezelfde score als iemand die wekelijks alle Raids doorloopt. Daarnaast zijn de hogere Ranks ook tijdsgebonden en worden ze na ieder Seizoen terug gereset. Dat maakt van het goede idee een grote misser.
Voor de release van ‘Lightfall’ postte Bungie een hoop blog-artikels online, waarin ze heel gedetailleerd de nieuwigheden uit de doeken deden. Een van hun conclusies was dat veel activiteiten in-game te weinig belonend waren. Hun respons daarop? Alles moeilijker maken. Die beslissing is heel duidelijk voelbaar in quasi alle content waar je als speler regelmatig mee in aanraking komt, van gewone strikes tot patrols in de nieuwe Neomuna-bestemming. Die nieuwe moeilijkheid vertaalt zich echter vooral in tankier vijanden waar je nu langer op moet schieten voor ze daadwerkelijk doodgaan. Voor extra speelplezier zorgt het zeker niet.
Maar het is niet allemaal kommer en kwel in Destiny-land. De nieuwe seizoensgebonden activiteit zit heel goed ineen. De nieuwe Exotic wapens en pantserstukken zijn uniek en nuttig. Neomuna is een mooie locatie om te verkennen, hoewel het door het gebrek aan vriendelijke NPC’s vrij doods aanvoelt. En de nieuwe raid, die bij het schrijven van deze review nog niet uit was, belooft alvast om toch één van de oudste Destiny-mysteries eindelijk op te lossen.
Na het jaar van The Witch Queen, leek het alsof Lightfall sowieso een schot in de roos ging worden. Daarom komt de teleurstellende realiteit toch wel hard binnen. Het verhaal doorheen de campaign had net zo goed niet kunnen plaatsvinden, om tot hetzelfde resultaat te kunnen komen. Door de toegenomen difficulty is de game niet zozeer uitdagender, maar gewoon minder leuk. Er komt nog een heel jaar aan Lightfall-content op ons af, dus als Destiny-speler kunnen we enkel maar hopen dat Bungie nog een ace in the hole heeft.
- De nieuwe subclass
- Nieuwe wapens en bepantsering
- Uitdagende nieuwe activiteiten
- Mooie nieuwe locatie
- Tegenvallende campaign
- Veel vijanden zijn bullet sponges
- Nieuwe locatie voelt doods aan