REVIEW | Digimon World: Next Order is saai en grindy
Digimon is al jaar en dag de concurrent geweest van Pokémon, de franchise waar quasi iedereen van ons wel in contact mee gekomen is in zijn leven. Digimon was vooral in de jaren ‘90 erg populair en heeft de serie ook verschillende goede games voortgebracht. Digimon World: Next Order is helaas genoeg daar nu niet echt bij te vernoemen.
Digimon World: Next Order, een remaster van een Playstation Vita-game die in 2016 werd uitgebracht, begint met het hoofdpersonage (een "Digidestined") dat midden in een groot gevecht aan geheugenverlies komt te lijden. Gelukkig helpen zijn twee partner-Digimon hem en gaan ze zonder zijn steun de strijd aan met een groot metalen monster. Het gaat helaas niet goed, en als gevolg daarvan teleporteren jullie drieën naar een willekeurig dorp dat voor jou volledig onbekend is.
Je twee Digimon zijn helaas in het grote gevecht verslagen en daardoor incarneren ze terug naar hun Digi-ei. Daardoor kan je wel kiezen hoe ze er zullen uitzien wanneer de eitjes terug uitkomen, waardoor je zo met allerlei soorten Digimon kan spelen, van Dino’s tot wolven, vogels, en ga zo maar door. Natuurlijk beginnen ze ook wel iedere keer ze sterven terug als baby, waardoor je al kan raden wat er zal volgen. Trainen, trainen en nog meer trainen om ze te levelen en te doen digivolven.
Om je Digimon te kunnen levelen kun je er ofwel op uit gaan en ze laten vechten tegen andere Digimon, maar je kan het ook vlugger laten gaan en ze naar de sportschool te sturen waar je specifieke stats snel kan boosten. Om deze mechanics in evenwicht te houden, moet je echter ook de stemming, vermoeidheid en toiletbehoeften van je partner (ja, je leest het goed) onder controle houden, wat gemakkelijker gezegd dan gedaan is.
Digimon World: Next Order combineert in wezen een Pokémon-game met een Tamagotchi, en legt echt de nadruk op het goed behandelen van je monster als je wilt slagen. Dit is allemaal goed en wel, maar vooral in het begin (en zonder heel veel hulp van het spel zelf) is het behagen van de kleine wezens een nachtmerrie. De eerste paar uur weigerde onze Bakomon iets van het voedsel te eten dat we hem aanboden, en ondanks onze constante aandacht en lof, wou hij toch niet deftig gehoorzamen. Dit komt dan natuurlijk nadelig uit in combat, wat dan weer resulteert in meer nederlagen en zelfs kans dat hij terug sterft en weer naar een ei-vorm gaat.
De gevechten in Digimon World: Next Order zijn wat vreemd. In plaats van enige directe controle over je Digimon te hebben, vechten ze voor zichzelf met vage instructies van jou. Je kunt ze vertellen om MP te behouden, alles uit de kast te halen of vast te houden aan iets in het midden. Dit betekent voornamelijk dat je rol in de strijd vrij passief is. Met voldoende commandopunten kun je ze vertellen dat ze een specifieke move moeten gebruiken, om toch maar enige vorm van interactie te hebben.
Als je Digimon je leuk vindt, zal hij ook meer luisteren naar de commando’s die je aangeeft. Natuurlijk moet je ze eerst wel goed voeden, helpen naar het toilet te gaan en aanmoedigen in gevechten. Het aanmoedigen is simpelweg op de A-knop drukken tijdens een gevecht, waarmee je daarnaast ook een meter opbouwt waardoor je krachtige aanvallen kan ontketenen, zoals een fusie-aanval waar beide Digimon samenwerken in hun aanval. Wat handig is als je in hoge nood zit.
Het is in ieder geval iedere keer weer fijn om je Digimon naar een sterkere versie te zien evolueren en daarnaast tal van nieuwe Digimon te ontdekken waarin je ze kan trainen. Neem daar nog een leuke soundtrack en vrij goede voice acting bij en dat maakt de sleur van het grinden al iets beter.
Toch blijft dat eindeloos trainen het meest saaie aspect aan de game. Niet alleen ga je tientallen keren naar de gym om je Digimon te trainen, wanneer ze sterven door ouderdom of combat moet je dit allemaal opnieuw doen. Daarnaast kunnen de Digimon ook erg moe worden, en kun je door te slapen telkens maar 10% vermoeidheid weg halen. Zo sta je al makkelijk voor je bed te spammen om verschillende keren te slapen, wat gewoon niet logisch is.
Dat trainen is ook cruciaal om de game gewoon verder te kunnen spelen buiten de eerste paar area’s, want de vijanden kunnen echt sterk worden na een tijdje en dat kun je gewoon niet halen als je Digimon de eerste paar keren niet snel genoeg getraind worden vooraleer ze te oud worden en overlijden aan ouderdom, wat nog vrij vaak gebeurd. Gelukkig is er nu wel een sprintfunctie toegevoegd aan de game om het toch ietwat vlugger te maken vergeleken met de originele releases, maar dat is toch ook maar een pleister op een open wonde.
Digimon World: Next Order voelt alsof het een game is uit een andere tijd. De game had een grotere makeover nodig om het grinden of de combat minder saai te maken. Natuurlijk gaan de pure Digimonfans wel honderden wezens hebben om zich mee te amuseren en op een modern systeem loopt het ook allemaal heel soepel. Voor de rest zijn er toch wel al andere games op de markt die een beter verzamel- en combataspect hebben dan wat deze game aanbiedt.
Digimon World: Next Order is enkel aan te raden voor de die-hard Digimonfans. De game speelt vrij goed en is gelukkig draagbaar dankzij de Switch, maar het grindy aspect en meer archaïsche speelstijl van de game doen deze serie niet veel goeds aan.
- Heel veel Digimon
- Deftige soundtrack
- Grindy
- Vrij saaie combat
- Tamagotchi-aspect
de game is een 10/10 als je de originele PS1 Digimon World ooit hebt vastgehad en van genoot imho.
anders kijk je best naar cyber sleuth, als je een streamlined jrpg ervaring wil met digimon.
Geplaatst op 2023-03-07 10:47:53, bewerkt op 2023-03-07 10:48:47
Indeed.
Geplaatst op 2023-03-09 03:38:00
Persoonlijk niet helemaal akkoord met deze review of score. Het is net die intensieve training en monster breeding die digimon world zo sterk maakt. Dat het een niche is die enkel voor de fans van het genre weggelegd zijn, dat wel. 'Vrij saaie combat" is eerder meer tactisch en afhankelijk van hoe goed je uw team team hebt grootgebracht. Dan kan je beter ook alle monsterbreeding games aan je voorbij laten gaan, want weinig brengen nog echt thrilling combat.
Het heeft zeker zijn eigen aparte charme maar het 'archaïsche gameplaygegeven' is eigen aan de reeks. Zeker fans van de oudere Digimon World games gaat er zijn gading vinden. Ik had eerder een score tussen 68 en 72 gegeven.
Ik zou eerder als minpunt vernoemen dat het grinding aspect niet voor iedereen is weggelegd en dat de gameplay weinig vernieuwing brengt tegenover de versies op PS Vita en PS4.
Geplaatst op 2023-03-07 13:00:42, bewerkt op 2023-03-07 13:01:48