REVIEW | Company of Heroes 3 vervult zijn beloftes
We hebben lang mogen wachten op een nieuwe telg in de Company of Heroes-reeks, want Company of Heroes 2 dateert alweer van het jaar 2013, waar we met Rusland de Tweede Wereldoorlog ervaarden aan het oostfront. Ontwikkelaar Relic Entertainment brengt ons nu na 10 jaar een vervolg met Company of Heroes 3, waarin we de koude achter ons laten.
Met Company of Heroes 3 zeggen we vaarwel tegen de koude en zoeken we in het zuiden, met name Italië en Noord-Afrika, meer de warmte en brengt de ontwikkelaar ons twee mogelijke campaigns die goed van elkaar verschillen in gameplay. Zo krijgen we met de Noord-Afrikaanse campaign een meer lineaire verhaalgedreven ervaring dan wat we van de reeks gewend zijn, terwijl we met de Italiaanse campaign met de dynamische map iets compleet nieuws krijgen.
Met de Noord-Afrika campaign reizen we naar het warme continent waar we het verhaal volgen van een lokaal gezin dat lijdt onder de oorlog. De vader vecht mee aan de zijde van de geallieerden en doet zijn verhaal over de start en het einde van de strijd. Jijzelf staat echter aan de kant van de Duitsers, die onder leiding staan van de legendarische Desert Fox, Erwin Rommel. Je leert hoe hij de Britten eerst liet terugtrekken en hoe hij zijn bijnaam te pakken kreeg dankzij zijn gedurfde strategieën. Hierdoor kan je ook eindelijk aan de slag met een van de meest gevraagde facties in de reeks, namelijk het Afrikakorps. Dat stond bekend voor zijn mobiliteit en veldslagen die werden geleid door voertuigen.
De campaign gaat ook samen met enkele cutscenes die mooi getekend zijn en aan je worden verteld in de lokale taal met Engelse ondertiteling. Zo leef je toch net iets meer mee met het algemene verhaal van de oorlog. We hadden persoonlijk wel graag wat meer missies gekregen, want echt lang ben je niet bezig met de campaign en sommige missies zijn ook redelijk kort, omdat je bijvoorbeeld simpelweg een kleine ambush moest opzetten.
De meeste uren ga je spenderen in de nieuwe dynamische map. Op deze map van Italië zie je verschillende steden en kustgemeentes terug die onder invloed staan van de Duitsers. Het is aan jou om onderaan te beginnen met een doorbraak en zo je een weg te banen naar Rome om het land te bevrijden van de Duitsers. Dit doe je door troepen op de map te bewegen en naar verschillende steden of interessante punten te leiden, maar een battlegroup kan slechts een aantal stappen zetten per turn. Eenmaal aangekomen op een positie die je wil aanvallen, kan je een action point gebruiken om de positie onder vuur te nemen.
Sommige posities kan je zo meteen innemen zonder dat het tot een gevecht komt, maar andere kunnen dan weer uitdraaien tot een skirmish waar je de vijand moet verslaan op een random gekozen map. Al vonden we wel dat bepaalde mappen veel terugkwamen, maar dat kan wel eens liggen aan de positie op de map. Bij deze skirmishes moet je dan victory points innemen of de vijanden omsingelen en het zolang mogelijk uithouden tot hij zijn punten kwijt is.
Daarnaast heb je ook nog een aantal klassieke missies waarin je bepaalde opdrachten tot een goed einde moet brengen. Gelukkig sta je er niet alleen voor, want je krijgt de ondersteuning van drie andere commanders, eentje van de US, UK en het verzet. Die zullen je opdrachten geven om bijvoorbeeld bepaalde gebieden in te nemen of andere troepen te helpen. Volg je het advies goed op dan krijg je respect en dat respect kan je dan weer voordelen opleveren voor één van de drie facties.
Naast de steden die je moet innemen, zal je ook te maken krijgen met vijandelijke troepen die zich bewegen op de map. Ze kunnen je dus ook aanvallen en ook hier val je dan terug op een skirmish of een auto-battle. Wij vonden wel dat de vijand weinig aanviel en echt moeilijk was het niet om te winnen. Een snelle rush naar de vijandelijke basis was veelal al genoeg om ze volledig lam te leggen.
Met de auto-battle laat je de computer onderliggend het gevecht uitvoeren aan de hand van de sterkte van je battlegroup. Dit is aan te raden wanneer je slaagkans 90% is en je niet meteen tijd wil spenderen aan een gevecht dat je sowieso zou winnen. In het begin deden we veelal de gevechten zelf, maar naarmate je meer battlegroups op het veld krijgt, grijp je al sneller naar de auto-battle. De gevechten die in ons nadeel waren, die deden we dan zelf.
We hebben al een paar keer gesproken over battlegroups en dat is iets nieuws voor deze map. Vanuit een stad kan je een battlegroup aanmaken en hiervoor heb je resources nodig. Een battlegroup is dan een bepaalde sectie die is gespecialiseerd in infantry, artillery of armor. Naarmate je de battlegroup gebruikt, verdienen ze ervaringpspunten en die kan je dan spenderen om de groep uit te breiden met extra eenheden, speciale abilities of specieke vaardigheden. Je kan ook speciale detachements selecteren waarmee je op de map enkele zaken kunt doen, zoals emplacements neerzetten. De artillery battlegroup kan bijvoorbeeld een action point gebruiken om een positie op de map te bestoken.
Als laatste heb je ook vliegtuigen die je kan lanceren en kan gebruiken om vijanden te bombarderen, te bespioneren of troepen te droppen achter vijandelijke linies. Ook op het water kan je enkele troepen voorzien aan de hand van schepen, want zo heb je cruisers en vliegdekschepen waarvan je aanvallen kan starten, maar ook battlegroups kan lanceren. De schepen kunnen wel niet vrij bewegen en moet je verplaatsen van boei naar boei.
Wanneer je alle action points hebt opgebruikt of de maximale stappen hebt bereikt met je eenheden kan je de turn eindigen en dan is het de beurt aan de vijand. Hier zie je dan, indien de line of sight het niet verstopt, wat de vijandelijke bewegingen zijn en of ze her en der een aanval op je uitvoeren. De vijand lanceert wel veel spionagevliegtuigen en elk vliegtuig volg je dan tot de positie waar die naartoe moet en dit duurt even. Je speelt bij vijandelijke turns dus wel wat tijd kwijt en we hadden graag de mogelijkheid gezien om dit te versnellen.
Enkele nieuwigheden die we met Company of Heroes 3 krijgen is bijvoorbeeld de mogelijkheid om met een bepaalde eenheid een gebouw te breachen. Ervoor moest je oftewel het zwaar geschut bovenhalen om een eenheid uit een gebouw te krijgen of minutenlang heen en weer scieten. Nu kan je een eenheid aanklikken en het bevel geven om de vijand te clearen. Dit werkt goed en brengt weer extra mogelijkheden met zich mee. Net zoals tanks nu over loopgraven kunnen rijden en je eenheden kan plaatsen op bepaalde voertuigen. Dit is vooral bij het Duitse Afrikakorps mogelijk en zorgt ervoor dat je snel een slag kan slaan. Verder werd de logica van de voertuigen wat aangepast, zodat ze nu ook over side armor punten beschikken. Armor achteraan of aan de zijkant is veelal iets zwakker en dit heeft nu ook effect op mogelijke schade die het voertuig kan krijgen. Sommige eenheden kunnen nu ook plaats nemen op ingestorte gebouwen, zodat ze van een iets hogere positie de vijand kunnen bestoken.
Op audiovisueel vlak is er het een en ander veranderd. Zo kreeg de game een flinke update met een nieuwe game engine. Die werd vanaf de grond opgebouwd en brengt enkele toffe nieuwigheden met zich mee. Zo zijn de particle effects een pak beter en dat merk je ook meteen in de game, maar ook de destructie van de omgeving is beter gedaan en heeft meer impact. Zo zie je nu de echte weerslag op een huis na een mortierinslag. Uiteraard nog met enkele limieten, maar je ziet nu brokstukken wegvliegen en meer zaken afbrokkelen, terwijl het ervoor allemaal nogal statisch was.
De grafische vernieuwingen bliezen ons niet meteen van onze sokken, maar het spel ziet er nog steeds goed uit. Alles ziet er completer uit met kleine wolkjes zand die over de map vliegen of rook die zich mooi op een punt vormt. De verschillende eenheden brengen mooie details met zich mee die anders niet mogelijk waren. De UI heeft her en der ook een opfrisbeurt gekregen, maar wij vinden persoonlijk dat de UI iets teveel van het scherm inneemt en we hadden graag de optie gehad om dit wat te wijzigen.
Bugs zijn niet volledig te mijden, maar in onze reviewversie zijn we er toch een pak tegengekomen. Op de dynamische map hadden we zo een eenheid die we niet meer konden verplaatsen, omdat ze vast zat op een kapotte brug of een battle die niet werd gestart waardoor we niet meer verder konden. De meeste bugjes die we tegenkwamen waren met de dynamische map, maar ook in-game hadden we af en toe eens een kleine bug, al waren die niet echt gamebrekend. Zo hadden we enkele Britse units die een Duits accent hadden en Duitse troepen die met een Amerikaanse stem antwoordden.
Met Company of Heroes 3 krijg je voor de multiplayer een totaal van vier verschillende facties waaruit je kan kiezen, namelijk US Forces, Wehrmacht, Afrikakorps en British Forces. Met de multiplayer kan je trouwens ook in co-op spelen tegen de AI, maar dat is wel enkel mogelijk in de skirmishes waar je op een random gekozen map een rondje speelt. De multiplayer is meer van hetzelfde en ook hier kan je 1vs1, 2vs2, 3vs3 of 4vs4 spelen. Hetgeen ons wel opviel, is dat we geen ervaringspunten meer kregen op het einde van een ronde. Het lijkt erop dat je niet meer kan stijgen in rang, maar dit is misschien iets dat nog later komt of pas op de lancering live komt. Wij vonden het alvast vreemd.
Company of Heroes 3 brengt ons heel wat nieuwigheden en content en vervult ook de gemaakte beloftes. De toevoeging van de dynamische map gooit de klassieke campaign een beetje op zijn kop, maar het is goed gedaan. Gelukkig kan je ook een klassieke campaign ervaren in Noord-Afrika, maar waar je slechts een aantal uurtjes mee zoet bent. Daarnaast heb je nog een multiplayer en een co-op waar je extra uurtjes spelplezier kan uithalen. Spijtig genoeg wordt de positieve ervaring op momenten gedrukt door technische problemen waar we niet onderuit kunnen. Fans zullen geen miskoop begaan, maar we zouden nog even afwachten tot er wat extra patches zijn uitgekomen om die ultieme ervaring te kunnen aanschouwen.
- Dynamische map
- Facties
- Engine upgrades
- Toffe nieuwigheden
- Bugs