REVIEW | Indie Flash - Op naar de rode planeet in Deliver Us Mars
De Nederlandse ontwikkelaar KeokeN Interactive brengt ons met Deliver Us Mars een rechtstreeks vervolg op Deliver Us The Moon. Tien jaar na de Fortuna missie kruip je in de huid van Kathy Johanson, een jonge astronaut die een mysterieus berichtje krijgt vanaf Mars. Ze wordt meegenomen op de nieuwe Zephyr missie die als opdracht heeft om de gestolen ARK schepen, die bovendien werden gestolen door je vader, terug te brengen naar aarde om de mensheid te redden.
Vergeleken met Deliver Us The Moon vinden we het verhaal in Deliver Us Mars een pak beter gebracht en neemt het je mee op een emotioneel pad waar je personage een aantal moeilijke keuzes moet maken. Die keuzes moet je wel niet zelf maken, want Deliver Us Mars is een volledig lineaire ervaring, waarbij je door de omgeving wandelt en her en der een kleine puzzel oplost. Veelal moet je daarbij ergens stroom voorzien door een specifieke laser te richten op een ontvanger. Daarbij moet je altijd het juiste aantal stroom voorzien, waarbij je aanpassingen kan doen met wat attributen.
Een nieuwe toevoeging ten opzichte van de voorganger is de mogelijkheid om te klimmen op muren, rotsen en meer. Daarbij maak je gebruik van twee pickaxes die je afzonderlijk moet besturen. Een goed idee, maar de mechanic loopt toch redelijk stroef, waardoor we een aantal keren onherroepelijk de dieperik in stortten. Ook de algemene movement van je personage kan beter. Alles voelt een beetje zweverig aan - ok, je zit op Mars - waardoor je soms al eens een misstap begaat.
- LEES OOK: Alle Indie Flash reviews en previews
- LEES OOK: Lekker hakken in Superfuse
- LEES OOK: Een spel vol IT-grapjes in Backfirewall_
Visueel oogt Deliver Us Mars best prachtig. Enerzijds zijn de binnenruimtes voorzien van voldoende details, maar ook Mars is tof gedaan en terwijl het natuurlijk vooral zand en bergen zijn, gaf het ons toch een aangenaam gevoel. Het nadeel van al dit is dat we op PlayStation 5 wel wat performance problemen ondervonden. De framerate dropte op momenten flink en ook de textures werden meer dan eens te laat ingeladen.
Deliver Us Mars heeft ons vermaakt tot het einde, want qua verhaal vinden we het een mooie verbetering ten opzichte van Deliver Us The Moon. Het puzzelen vergt iets meer denkwerk en het klimmen zorgt voor nieuwe mogelijkheden. Al concluderen we wel dat bijvoorbeeld het klimmen, texture loading of de algemene movement wat meer werk polish mochten krijgen.
- Verhaal
- Klimmen
- Puzzelen
- Iets meer polish