REVIEW | Indie Flash - Farlanders is een mix van puzzel en strategie
Ontwikkelaar Andriy Bychkovskyi brengt ons met Farlanders naar de rode planeet genaamd Mars, waar we de opdracht krijgen een nieuwe kolonie op te zetten. De campaign van Farlanders bestaat uit zeven hoofdstukken, maar als je die achter de rug hebt dan kan je ook aan de slag in de sandbox mode.
De campaign laat je genieten van een aantal dialogen tussen personages die een rol spelen in het verhaal, maar het dient ook als een grote tutorial om je de kneepjes van het vak te leren. Elk hoofdstuk leer je namelijk iets nieuw om de opdracht te voltooien. Zo leer je stap voor stap hoe je de verschillende aspecten onder de knie moet krijgen, want het is niet omdat je in een volgend hoofdstuk iets nieuws leert, dat je zomaar kan vergeten wat je in eerdere hoofdstukken te weten kwam.
- LEES OOK: Alle Indie Flash reviews & previews
- LEES OOK: Spelen met wol in WooLoop
- LEES OOK: Lone Ruin valt nogal snel in herhaling
Starten doe je met een simpele basis waar je met huisjes nieuwe bewoners kan verwelkomen. Verder heb je tal van nutsvoorzieningen die je kan neerzetten om resources te verzamelen zoals voedsel, elektriciteit, grondstoffen, water en meer. Je moet deze gebouwen ook met elkaar connecteren aan de hand van tunnels, want je bewoners moeten veilig kunnen rondwandelen. Resource management is belangrijk, want te snel groeien, kan problemen opleveren en de bewoners van je kolonie zijn niet te beroerd om gewoon te vertrekken. Per turn verkrijg je nieuwe resources, maar ook extra’s zoals terraforming, nieuwe inwoners en meer. Je kan dus goed in de toekomst plannen.
Elke map is random gegenereerd wat goed is voor de herspeelbaarheid. Een belangrijk aspect van de gameplay is dat je ook ondergronds kan werken. De map op zich is niet al te groot en een te grote kolonie kan inwoners ongelukkig maken, maar door ondergrons te gaan krijg je nieuwe mogelijkheden. Naarmate de populatie van je kolonie stijgt, speel je technologiepunten vrij die je kan spenderen in de tech tree. Hier kan je nieuwe gebouwen vrijspelen die zich telkens focussen op iets specifiek. Denk aan hernieuwbare energie, waterextractie, amusement voor je inwoners en meer. Het is wel opletten dat je in het begin de correcte techs selecteert, aangezien een foute keuze de progressie een flink pak kan vertragen. Een ander belangrijke feature van de titel is terraforming waarmee je het landschap kan aanpassen. Het terraformen is een beetje een puzzel, waarbij je de juiste elementen in elkaar moet plaatsen om tot het juiste resultaat te komen. Je krijgt van de game een voorgedefinieerde selectie met bijvoorbeeld ravijn vullen, berg opblazen, rotsen platstampen, die je dan moet combineren om het landschap te krijgen dat je wil.
Farlanders was een echte verrassing voor ons, want op basis van de eerste beelden waren we niet meteen onder de indruk. Op Steam krijgt het wel de tag strategie mee, maar met de terraforming is het voor ons toch iets meer een puzzelgame. In de campaign wordt alles mooi stap voor stap uitgelegd en bouw je steeds verder op je vergaarde kennis. Een gefaalde missie moet dan ook bekeken worden als een extra les. De game bevat daarnaast ook de nodige herspeelbaarheid.
- Resource management
- Incrementele progressie
- Tech tree
- Terraforming, ...
- .. maar is eerder puzzelen
Klinkt awesome! Warmer is de release? Oh is al uit zie ik
Geplaatst op 2023-01-23 23:19:20, bewerkt op 2023-01-23 23:19:59