REVIEW | World of Warcraft: Dragonflight brengt een frisse wind
Ongeveer twee jaar geleden schreven we onze review van World of Warcraft: Shadowlands, dat ons aangenaam wist te verrassen. Uiteraard heeft Blizzard sindsdien niet stilgezeten en na de afronding van het verhaal van Shadowlands is het nu tijd voor de nieuwe uitbreiding: Dragonflight.
World of Warcraft: Dragonflight is de negende uitbreiding voor World of Warcraft, waar we met het verhaal terugkeren naar de oorspronkelijke beschermers van de wereld van Azeroth: de dragon aspects. Na heel wat jaren worden ze terug wakker en worden ze nogmaals opgeroepen om de wereld te beschermen tegen een nieuw kwaad. Een nieuw kwaad dat mee wakker werd en hun thuishaven, The Dragon Isles, in gevaar brengt. Uiteraard kunnen ze dit niet alleen en roepen ze je als held van Azeroth op om ze te helpen. Daarbij ontmoet jhe met Wrathion en Sabellian alvast twee bekende draken uit voorgaande uitbreidingen.
Het verhaal in Dragonflight volgt het typische patroon van goed versus kwaad en is niet echt verrassend te noemen, waarbij je een eeuwenoude slechterik hebt die niet van plan is van mening te veranderen. Op dat vlak voelde het een beetje aan als de oude uitbreidingen, waar je meer een rechte lijn volgt en er minder ruimte is voor exploratie. Die zal je moeten zoeken in de side quests en geloof ons dat het er een pak zijn. Op het einde van het verhaal bleven we wel een beetje op onze honger zitten. Het is natuurlijk wel een fris begin van een nieuw verhaallijn en dat juichen we toe, maar we hadden toch het gevoel dat het verhaal een beetje op de achtergrond kwam door de andere aanpassingen en nieuwigheden die werden toegevoegd, waaronder de verhoging van de levelcap naar 70.
Elke dragon aspect zal ook een stukje van zijn geschiedenis vrijgeven en je zal hem of haar dan ook moeten helpen in de specifieke zone waar deze actief is.De vier zones die we met Dragonflight mogen bezoeken zijn The Waking Shores, Ohn'ahran Plains, The Azure Span en Thaldraszus. De zones zal je respectievelijk in deze volgorde bezoeken en zijn ten opzichte van elkaar zeer uniek. Diepe bossen of uitgestrekte landschappen waar je rondvliegt zijn vergeleken met de vorige uitbreiding een verademing. Elke zone biedt ook onderdak aan een bepaald soort inwoners.
Een belangrijke toevoeging met de uitbreiding is de mogelijkheid om te leren vliegen, vandaar ook dragonflight. Eenmaal aangeleerd zal je een eerste dragonride krijgen als mount. Elke dragonride komt met eigen specifieke voordelen in de regio waar ze het beste in zijn. Zo kan de groene draak gebruikmaken van opkomende wind om zo een duwtje te krijgen. De dragonflight is een geweldige toevoeging tot de uitbreiding en gooit het verplaatsen doorheen de map op zijn kop. Vroeger had je enkel de flight stations of ging je te voet met je mount doorheen de map. Na een tijdje kreeg je dan de mogelijkheid om te vliegen, maar dat was pas na een paar maanden en een kleine grind. Dat is nu verleden tijd en je kan meteen de vleugels spreiden om jezelf te verplaatsen.
Vliegen zoals we van vroeger kennen zit er echter niet in, want je draak bezit een beperkt aantal boosts en krijgt ook te maken met de zwaartekracht. Dit laat je toe om een actie uit te voeren zoals het omhoog vliegen of een snelle boost vooruit. Eenmaal je boosts op zijn zal je langzaam neerdalen.. Het evenwicht is op het eerste zicht goed, maar je zal wel momenten hebben dat je zonder een boost komt te zitten net wanneer je naar een hoger gelegen locatie moet. Dan is het even wachten tot de boosts teruggekomen zijn en dit breekt een beetje de flow van de gameplay. In de lucht zal je medals kunnen terugvinden en wanneer je die oppikt, kan je je dragonride skills verbeteren.
Naast de vier zones komt er nog een vijfde, namelijk The Forbidden Reach. Deze zone is de startzone van de nieuwe class en ras dat we mogen verwelkomen, de Dracthyr Evoker. Het verhaal kan je een beetje zien als een prequel voor de events van Dragonflight. Je komt te weten hoe de grote slechterik in het hoofdverhaal wist te ontsnappen en waarom je aan de start van het verhaal bij de alliance aanklopte. Naar het einde toe kan je ook kiezen waar je jezelf meer op wil focussen met de Evoker-class. Je kan kiezen voor damage, DPS, of meer een helpende functie te aannemen als healer. Bij sommige magische aanvallen wordt na het activeren nog een extra input van je verwacht. Eenmaal je een aanval start, kan je namelijk kiezen hoe sterk deze is en afhankelijk van wanneer je klikt, krijgt de aanval een bepaalde damage met zich mee. Leuk gedaan en het brengt meteen wat verandering in de gameplay, want bij andere classes hebben we dit nog niet gezien.
De uitbreiding komt ook met een aantal vernieuwde en aangepaste systemen. Zo werden de UI, talent tree en professions aangepakt. Met de aanpassing kan je nu uiteindelijk zelf kiezen hoe je de UI eruit wil laten zien. Uiteraard hang je wel vast aan de keuzes die Blizzard toelaat, maar je kan nu zelf rangschikken en items neerzetten op het scherm waar jij het wenst. Je kan zo menu’s herschikken, maar ook andere toevoegen of gewoonweg weglaten. De verschillende icons kregen ook een update en de kleine minimap is een toffe extra die je nu op het scherm ziet. Voor informatie bij bijvoorbeeld dungeons zal je wel nog moeten terugvallen op externe plugins, maar we zijn al blij dat de UI meer van deze tijd is. Professions is een andere feature die werd aangepakt en een flinke update kreeg. De UI kreeg ook hier een opfrisbeurt, al vonden we dat er wel wat meer informatie mocht komen over hoe je deze professions eigenlijk het beste gebruikt. Een toffe nieuwigheid is dat je nu crafting orders kan aanmaken als je bijvoorbeeld een item nog niet kan craften. Je kan een recipe selecteren en de benodigde materialen voorzien en dan kan je dit laten doen door iemand anders.
We weten niet hoe het met jullie zat, maar wij hadden toch altijd moeite om de perfecte talents te selecteren voor ons personage. Het was veelal terugvallen op een guide die online stond en die je na elke patch best eens herbekeek, omdat sommige zaken wel eens konden veranderen. Je kan veel selecteren, maar daarvoor was niet alles goed of de beste keuze. Met Dragonflight is dit nu aangepast en krijg je een voorgedefinieerd menu waaruit je kan kiezen. Naarmate je talenten aanklikt, komen nieuwe mogelijkheden vrij. Er werd door de ontwikkelaar dus reeds een selectie gemaakt die je kan volgen wat voor ons beter is, maar het komt natuurlijk met het nadeel dat bepaalde combinaties niet meer mogelijk zijn.
Nieuwe dungeons en een nieuwe raid zijn uiteraard ook van de partij. Wij hebben de dungeons allemaal uitgeprobeerd op normal, aangezien we geen groep vonden voor heroic of mythic, maar bij deze laatste zijn het vooral de aanvallen van de bosses die net iets anders zijn en meer strategie vereisen. Hetgeen we eigenlijk ondervonden bij de verschillende dungeons was het feit dat ze eigenlijk niet echt speciaal aanvoelden. Vergeleken met die van de vorige uitbreiding voelden ze redelijk saai aan. Er zijn er wel een drietal die goed zijn gedaan, omdat er oftewel werd gespeeld met het map design, de dragonriding of wat humor aanwezig was. Bij de andere waren we steeds blij dat het voorbij was, want zelfs qua boss fight was er niet altijd spanning, maar dat kan misschien liggen aan de moeilijkheidsgraad.
Audiovisueel ziet Dragonflight er weer top uit. De verschillende cinematic cutscenes zijn van een hoogstaand niveau, maar ook de in-game cutscenes zijn goed gedaan. De verschillende zones zijn elk uniek en brengen die ouderwetse kleurpaletten terug, dus geen fluoblauw meer. Je merkt ook dat er liefde en werk in deze regio’s werd gestoken, want terwijl sommige op het eerste zicht leeg ogen komt het wel allemaal gedetailleerd over.
Met World of WarCraft: Dragonflight laat Blizzard het voorgaande verhaal achterwege en krijgen we een gloednieuw verhaal op ons bord. Uiteraard worden nog zaken uit het verleden aangehaald, maar het is een eerste stap naar een nieuw begin. Naar het einde toe kregen we wel meer het gevoel dat het verhaal een beetje op een zijspoor kwam en het meeste tijd werd gespendeerd aan de nieuwe toevoegingen en aanpassingen die met de uitbreiding komen. De aanpassingen aan de UI, talents en professions verwelkomen we met open armen en zijn ook goed gedaan, maar uiteraard zijn er nog een aantal kinderziektes die we liever opgelost zien. De grootste verandering, dragonriding, brengt een frisse wind in hoe je jezelf verplaatst in de wereld van Azeroth. We denken dat veel mensen hier wel plezier uit gaan halen. Nieuwe dungeons zijn ook toegevoegd, maar wij persoonlijk vonden deze maar redelijk generiek.
- Nieuwe verhaallijn, ...
- UI, talent en profession rework
- Dragonriding
- ..., maar niks speciaals
- Uitleg professions
- Dungeons voelen te veilig aan
Staat foutje in de titel :)
Geplaatst op 2022-12-20 14:19:00
Thanks.
Geplaatst op 2022-12-20 18:13:16