REVIEW | Do Not Open - Voor fans van Escape Rooms met veel geduld
Do Not Open is een survival horrorgame die gebaseerd is op een escape room. De game werd gemaakt door Spaanse indie-studio Nox Noctis. Zij beschrijven Do Not Open als een first-person horrorgame met hoge herspeelbaarheid en klassieke survival horror mechanics. De puzzels in het spel worden telkens randomized, wat zorgt voor een gigantisch aantal mogelijkheden. Je kan het spel spelen op escape room modus, of zonder tijdslimiet om jezelf wat meer denktijd te geven. Je kan een gratis demo downloaden op Steam om het spel eerst uit te proberen, of het spel aanschaffen op pc of PS5. Later komt er nog een VR-versie van Do Not Open.
Do Not Open gaat over een man die het huis van zijn recentelijk overleden tante heeft geërfd en hier gaat wonen met zijn gezin. Eens hij wakker wordt in het midden van de nacht lijkt er iets niet juist te zitten. Zijn gezin is nergens meer te bespeuren in het grote huis en hij moet hen gaan zoeken. Echter zijn alle deuren op slot of gebarricadeerd, en kunnen enkel geopend worden dankzij het oplossen van een of meerdere puzzels. Natuurlijk is er daarbovenop een paranormale entiteit aanwezig die hem constant achtervolgt, en zal aanvallen als een puzzel niet binnen de tijd of foutief wordt oplost. Of gewoon random, dat kan ook. Bijna even random als de jump scares.
De puzzels in Do Not Open zijn interessant, maar soms ook heel obscuur. Wij maakten gebruik van onze notities app om clues bij te houden, en dit is ook echt nodig. Het spel geeft je meestal voldoende (vage) informatie om de puzzels op te lossen, maar je hebt 100% brain power en focus nodig, want de tijd dringt. Echter, zoals eerder vermeld, kunnen de puzzels heel obscuur zijn. Ben je niet goed in wiskunde? Pech. Ken je geen morse code? Ga maar een spoedcursus volgen. Heb je niet tijd genoeg (in escape room mode)? Jammer dan, je gaat eraan.
De paranormale entiteit laat steeds weten wanneer het komt door op de deur te kloppen. Dan heb je twee opties: snel naar een hiding spot lopen en wegkruipen, of buiten gegooid worden. Indien je op tijd kan schuilen is er geen probleem, behalve dat je enkele minuten gewoon vast zit tot het ding eindelijk weg is. Als de paranormale entiteit je te pakken krijgt, kan je al je progressie in de kamer waar je bezig was wegfluiten. De puzzels achter dezelfde deur zullen nog steeds van dezelfde soort zijn, maar toch compleet anders. Als je bezig was met het vertalen van morse code, ga je nog steeds morse code moeten vertalen maar krijg je een compleet andere opgave. Zo zijn er eindeloos veel mogelijkheden. Echter is de paranormale entiteit zo onnodig snel, dat je heel makkelijk sterft en zo meerdere keren dezelfde kamer moet oplossen. Als je dan steeds je progressie kwijt bent en van nul moet herbeginnen kan het erg frustrerend worden. Ook zat de entiteit soms vast geglitched, waardoor we geforceerd opnieuw moesten beginnen.
Verder zaten er nog enkele bugs in het spel zoals Spaanse tekst die niet naar het Engels vertaald is in het menu en de game zelf. De tekst bevatte geen cruciale informatie die we nodig hadden om een puzzel op te lossen, maar het verhaal was al zo mager, dus nog enkele stukken lore moeten missen omdat ze niet vertaald zijn is jammer. Het verhaal is sowieso niet het selling point in Do Not Open, maar had een meerwaarde kunnen zijn. Grafisch gezien zag het spel er best goed uit, behalve de character designs die lijken alsof ze uit de PlayStation 2 era kwamen.
Do Not Open kan een leuke game zijn voor mensen die fan zijn van escape rooms en heel veel geduld hebben. Bij ons was na een tijdje dat geduld ver te zoeken. De game begon goed met leuke puzzels, maar na de vijfde keer in dezelfde kamer te belanden was het wel genoeg geweest. Als de paranormale entiteit minder (letterlijk) kwam aankloppen, had onze game-ervaring iets draaglijker geweest. Het idee achter Do Not Open is heel leuk, maar jammer genoeg niet geweldig geëxecuteerd.
- Obscure puzzels
- Grafisch knap
- Goed idee
- Bugs
- Lore die niet vertaald is
- Onnodig moeilijk
- Mager verhaal
- Verouderd character design