REVIEW | Indie Flash - De mensheid redden in Swordship
Swordship van ontwikkelaar Digital Kingdom brengt een roguelike dodge’em up waar de opzet lichtjes anders is dan we gewend zijn van het genre. Nadat de wereld te kampen kreeg met een globale opwarming is de mensheid ondergedoken in drie verschillende steden onder het blauwe water.
Mensen die werden geweerd van deze steden bevinden zich aan de oppervlakte waar het moeilijk is om te overleven. Voorraden zijn amper te vinden en de rijke multinationals eisen alles op. Een paar dappere mensen strijden voor deze mensen en stelen de bevoorradingen van de rijken. Jij bent zo iemand die zijn schip inzet om voorraden te stelen en te verdelen onder de verbannen mensen.
Per locatie heb je drie verschillende levels die je moet voltooien. Je wordt op een waterweg gegooid waar supply drops neerkomen. Jij moet met je schip deze opvangen en veilig afleveren aan een drop off. Uiteraard kom je tegenstanders tegen die je hiervan willen weerhouden. Zelf heb je geen wapens en de enige manier om terug te strijden, is om ze tegen elkaar op te zetten.
Je moet de vijanden elkaar laten doden door je schip tactisch te positioneren wanneer een aanval wordt uitgevoerd. Omdat je snel moet reageren, kan je gelukkig onder water duiken om een aanval te dodgen, maar eenvoudig is het niet. Vijanden vertrekken na een tijdje terug, maar een nieuwe lading staat steeds klaar om het tegen je op te nemen. De opgevangen containers moet je afleveren en per level moet je een extra container oppikken. Nadat je het level succesvol afhandelde - je moet niet altijd alle containers vinden - kan je kiezen wat je met de gevonden containers doet. Je kan ze afleveren voor extra punten of je kan ze zelf gebruiken om extra levels te verkrijgen, maar ook upgrades voor je schip of missie.
- LEES OOK: Alle Indie Flash reviews & previews
- LEES OOK: Warhammer 40,000: Darktide mist een vloeiende ervaring
- LEES OOK: Frozen Flame valt al snel in herhaling
Swordship is een game uit het roguelike genre en dat zal je snel merken, want als je sterft moet je helemaal opnieuw beginnen vanaf het eerste level op de eerste locatie. Gelukkig behoud je wel de verkregen shipupgrades, maar alle bonusupgrades ben je kwijt. Eenvoudig is het niet, want een kleine fout wordt genadeloos afgestraft. Naarmate je vordert, krijg je ook extra items voor je schepen die je misschien kunnen vooruithelpen in een nieuwe poging.
Swordship heeft in onze ogen een goede balans tussen de moeilijkheidsgraad en progressie. Versta ons niet verkeerd, want de game is moeilijk en wij geraken zelf nog niet zo ver, maar dat stoort ons ook niet, want het is leuk. Elke run leren we ook wat bij en wordt de volgende iets eenvoudiger. De mogelijkheid om te kiezen wat je met de containers doet is een leuk gegeven en laat je kiezen tussen mogelijke progressie of vaste upgrades van je schip.
- Verslavend
- Audiovisueel leuk
- Moeilijkheid