REVIEW | Indie Flash - Warhammer 40,000: Darktide mist een vloeiende ervaring
Ontwikkelaar Fatshark kennen we vooral van Warhammer: Vermintide waar brutale melee-combat centraal staat en laat net dat meegenomen zijn naar Warhammer 40K: Darktide, maar dan met een fikse scheut wapens aan het recept toegevoegd. Na een korte inleiding en de mogelijkheid om je personage aan te maken met een specifieke class, start je in een gevangenis waar een ontsnapping op gang komt. Spijtig genoeg slaag je er niet in om te ontsnappen, maar omdat je trouw zweer aan de keizer krijg je een tweede kans.
Je wordt meegenomen naar het hoofdkwartier op Tertium waar je avontuur echt start. Uiteraard moet je het vertrouwen winnen van de organisatie. Hiervoor moet je verschillende missies aannemen die telkens verschillende objectieven bevatten, maar ook verschillende moeilijkheidsgraden. Bij het lanceren van een missie word je naar de laagste niveau’s van de stad gestuurd waar vijanden je staan op te wachten. Samen met drie andere vrienden - of drie bots als je die niet hebt - ga je de strijd aan. Darktide is immers een pure co-op game.
Je moet samenwerken om de missie tot een goed einde te brengen en op het einde word je rijkelijk beloont met ervaringspunten, maar ook munten. De hoeveelheid is afhankelijk van de moeilijkheidsgraad, en je kan ze gebruiken om nieuwe wapens en andere uitrustingen aan te kopen. Hoe meer missies je doet, hoe meer vertrouwen ze in je krijgen en dan krijg je toegang tot nieuwe wapens, extra vaardigheden en tijdsgelimiteerde opdrachten, en bij een uitmuntende performance kan je zelfs een gratis item verkrijgen. Qua missies heb je een aantal terugkerende categorieën waar je na een tijdje wel genoeg van krijgt. Het enige dat kan wisselen is de omgeving naarmate je stijgt in moeilijkheid, maar de algemene gameloop blijft wel telkens hetzelfde. We vonden het dan ook moeilijk om steeds de motivatie te vinden om weer eens hetzelfde te gaan doen.
- LEES MEER: Alle Indie Flash reviews & previews
- LEES MEER: Frozen Flame valt al snel in herhaling
- LEES MEER: Heel wat fouten in Common'hood
Er zijn ook nog enkele struikelblokken die we liever opgelost zien. Zo heb je geen gedeelde loot en kan je bijvoorbeeld alle munitie voor jezelf nemen, zodat je teamgenoten niks hebben. Vooral wanneer je met onbekenden online speelt kan dat een probleem vormen. De audiovisuele sfeer die Darktide op je scherm brengt is geweldig. Je krijgt echt het gevoel dat je in het 40K-universum zit, maar spijtig genoeg heeft dit ook impact op de performance, waardoor de game niet al te soepel speelt. We hebben enkele zaken moet uitschakelen en zelfs met DLSS aan moeten spelen om het toch ietwat vloeiend te krijgen.
Met Warhammer 40,000: Darktide gooit ontwikkelaar Fatshark het over een andere boeg, maar we denken dat ze nog niet helemaal weten waar ze net naartoe willen. Hetgeen je nu kan spelen, is leuk voor even, maar na een tijdje begint het eentonig te worden en hetgeen waar je naartoe kan werken, heeft nu ook niet meteen nut. De grootste boosdoener in onze ogen is dan ook de performance die ondermaats is en je weerhoudt van een vloeiende ervaring tenzij je gaat snoeien in de settings. Men is wel geslaagd om de sfeer perfect te reflecterenen dat verdient dan ook een pluim.
- Audiovisuele sfeer
- Co-op
- Snel eentonig
- Performance
- Missende QoL features
Net zoals vermintide eerst uitkwam, heeft deze nog wat patches
Geplaatst op 2022-12-10 19:14:50