REVIEW | Indie Flash - Heel wat fouten in Common'hood
Met Common’hood van ontwikkelaar Plethora Project kruip je in de huid van een jonge vrouw die recentelijk haar ouderlijke huis moest verlaten. Zonder enig onderdak ga je naar de verlaten fabriek van je vader en kom je snel tot de ontdekking dat je er niet alleen bent.
Je wordt meteen aangesproken door de andere bewoners en je wordt in de groep opgevangen. De dialoog tussen jou en de bewoners is echter vrij slecht. Er is geen samenhang en het lijkt allemaal wat random. De fabriek bevindt zich in een slechte staat en je wil natuurlijk het beste voor je nieuwe vrienden, maar je wil ook de fabriek terugbrengen naar zijn oude glorie. Beginnen doe je met enkele resources die je kan verzamelen. Aan de hand van opdrachten, die je krijgt van de huisgenoten, kan je progressie maken in het spel, maar het is allemaal nogal vaag. Je moet echt op zoek gaan naar de opdrachten of je blijft steken.
Met blueprints die je terugvindt in de spelwereld, maar ook kan krijgen van andere personen, kan je zaken bouwen. Dit moet je wel doen op bepaalde plaatsen waar je materialen kan uitleggen. Je kan het een beetje vergelijken met een instructieboekje van Ikea. Op het scherm zie je de bepaalde posities en lengtes die je materialen moeten hebben en je bouwt het stukje per stukje op. De blueprints zijn een hel om mee te werken, want een kleine fout kan er voor zorgen dat je helemaal opnieuw moet beginnen. De snapping tool werkt ook niet naar behoren en we hebben soms wat knoppen moet wisselen om uiteindelijk weer verder te kunnen bouwen. Elk klein stukje bouwen is ook niet tof.
- LEES MEER: Alle Indie Flash reviews & previews
- LEES MEER: Kattenkwaad in Cats and the Other Lives
- LEES MEER: Een vleugje Escape from Tarkov in ZERO Sievert
De resources zijn verspreidt in de fabriek, maar niet elke resource kan je meteen gebruiken. Sommige moet je eerst vervaardigen aan de hand van machines. Denk bijvoorbeeld aan een zaagblad om balken te snijden of een metal workbench waar je ijzer kan vervaardigen. Telkens moet je zien dat je het correcte werktuig hebt. Gelukkig kan je bij een persoon items kopen en verkopen om wat geld te verdienen, zodat je hiermee zaken bij hem kan aankopen.
Je kan personen uitnodigen om je groep te betreden, maar dan moet je wel zien dat je ze voedsel kan geven. Later zal je ook de mogelijkheid krijgen om deze personen in te zetten om werk te doen. Een research tree laat je toe om nieuwe items te onderzoeken of je vaardigheden te verbeteren, maar het voelt allemaal wat leeg aan. Laat staan de bugs die we tegenkwamen tijdens onze speelsessies.
Met Common’hood slaat de ontwikkelaar in onze ogen de bal mis. In de staat dat het zich nu bevindt, had het niet mogen uitkomen en al zeker niet als een full release. Het voelt allemaal wat leeg en basic aan. Je bent niet geneigd om verder te zetten, want bugs en de algemene afwerking weerhouden je van progressie.
- Gedetailleerd werken
- Bugs
- Blueprint bouwen niet tof
- Leeg