REVIEW | Indie Flash - Space Tail: Every Journey Leads Home
Een schattige hond in een ruimtepak is iets dat we niet elke dag zien, maar ontwikkelaars Enjoy Studio S.A. en Longterm Games S.A. dachten hier anders over en komen met Space Tail: Every Journey Leads Home waar je speelt als Bea, een trouwe viervoeter. Het leven was niet optimaal voor Bea, tot ze op een dag van straat wordt gehaald en in een knusse sfeer terecht komt. Althans, daar lijkt het op, want de titel is een hommage aan de dieren die in de ruimte werden geschoten.
Met Bea reis je naar verschillende planeten waar je kennismaakt met verschillende buitenaardse wezens, waar de ene al iets vriendelijker is dan de andere. Uiteraard kan je met deze wezens communiceren, al doe je dat op een manier die alleen een hond kan, namelijk met kunstjes en geblaf. Zo kan je rollen, pootje geven, grollen, huilen en meer om de aandacht naar je toe te trekken. Je moet wel opletten, want je mag de persoon niet kwaad of bang maken, want dan is de conversatie meteen gedaan. Al vergeten ze het snel en kan je daarna opnieuw proberen. Iets dat je wel een paar keer zal mogen doen, want echt duidelijk is het niet hoe je ze moet aanpakken. Het is een beetje gokken waar je soms mee wegkomt.
Als hond zijnde heb je uiteraard enkele zintuigen die op een hoger niveau staan, waaronder luisteren, ruiken en je zicht. Elk van deze zaken gaan terugkomen om bepaalde puzzels in de spelwereld op te lossen. Zo kan je bijvoorbeeld schadelijke geuren ontdekken die je natuurlijk moet vermijden. Het gebruik van de zintuigen is alvast goed gedaan. Het enige minpuntje dat we wel hadden, was het feit dat de UI wel wat beter kon. Je selecteert soms snel het verkeerde wat leidt tot verloren seconden.
Platforming is een van de belangrijkste game features die de titel bevat, want je zal springen, duiken en ontwijken. De platformingbasis is goed gedaan, maar de controls werken wel een beetje tegen. Over een ravijn moet je op het exacte moment springen of je valt de dood tegemoet en het is niet altijd duidelijk waarop je kan springen of waar net niet. Je moet ook de wereld gebruiken om ergens te geraken, maar ook hier ondervonden we wel wat problemen. We zijn uiteindelijk zelfs vastgeraakt op een punt waar we maar niet verder kunnen en dat is spijtig.
LEES OOK: Alle Indie Flash review & previews
LEES OOK: Astro Colony is op de goede weg
LEES OOK: Op rooftocht in Land of the Vikings
Er zijn niet al te veel games waar je in de huid van een hond kruipt, maar Space Tail: Every Journey Leads Home laat ons best goed de rol van een viervoeter opnemen. Jammer genoeg dat er wel nog enkele problemen zijn met de UI en de controls, waardoor je wel eens vast kan te komen zitten.
- Tof verhaal
- Zintuigen hond
- Controls
- UI