REVIEW | WRC Generations borduurt verder op de voorganger
De WRC heeft doorheen de jaren een flinke geschiedenis opgebouwd en dat weten ze bij ontwikkelaar Kylotonn ook. Het is het perfecte excuus om de nieuwste rallygame geen nummertje mee te geven, maar wel WRC Generations te noemen. We mogen ons dus aan heel wat terugblikken op het verleden verwachten.
Daardoor is WRC Generations volgens Kylotonn dan ook de meest uitgebreide WRC-game ooit. En daarin heeft het waarschijnlijk wel gelijk. 750 kilometer aan special stages in 22 landen (waaronder België), 49 teams en nog eens 37 legendarische auto’s uit het verleden. Dat is een flinke brok content die zeker en vast in de smaak zal vallen bij de fans van de rallysport. Ook de hybride wagens, die het voorbije seizoen hun opwachting hebben gemaakt, zijn nu deel van WRC Generations.
Die toevoeging van hybride wagens voegt ook een nieuw element aan de gameplay toe, want als je met zo’n wagen rijdt, dan moet je leren om je batterij te managen. Die kan je immers een flinke boost in acceleratie geven – heel belangrijk in een sport waarin je heel vaak op je rem gaat staan – maar zit natuurlijk niet eindeloos vol energie. De batterij wordt opgeladen wanneer je op de rem gaat staan en gaat leeg wanneer je vol op de gas duwt. Je kan daarbij kiezen uit drie instellingen, waarvan je er eentje moet kiezen voor de race. Je zal het dus steeds moeten afstellen op de race en op je eigen speelstijl. Al moeten we toegeven dat we heel vaak vergaten dat we rekening moesten houden met die batterij en lijkt het iets dat vooral op topniveau van belang zal zijn en minder voor de gamer die even snel een potje wil rallyrijden.
Kylotonn heeft ook extra aandacht gegeven aan opties voor de community om samen te spelen. Zo kan je nu je liveries en stickers delen met andere spelers, maar de grootste toevoeging op dat vlak zijn de Leagues, waarmee je kan racen tegen andere piloten van jouw niveau. Probeer zoveel mogelijk races te winnen en schuif op in de ranking om uiteindelijk een echte Legend te worden.
Zoals eerder al aangehaald heeft WRC Generations dus heel wat locaties, met natuurlijk de dertien rally’s in het kampioenschap en acht extra locaties. Onder andere in Zweden kan je gaan racen met zes volledig nieuwe special stages. Racen in de sneeuw blijft toch altijd bijzonder fijn en uitdagend en dat is in deze WRC Generations niet anders.
Op vlak van racegevoel is er niet zoveel veranderd ten opzichte van de vorige game. Niet dat dat een probleem moet zijn, want WRC 10 draaide al best goed, maar gamers die hadden gehoopt op enkele aanpassingen in het rijgedrag, die komen dus bedrogen uit.
Visueel verandert er ook weinig, wat wil zeggen dat WRC Generations er ok uit ziet, maar zeker niet helemaal van het scherm spat. Gelukkig zie je vaak weinig van de omgevingen omdat je te druk bezig bent met je auto op de baan te houden, maar wie toch wat aandacht geeft aan alles buiten het onmiddellijke gezichtsveld, dat valt toch nog steeds op dat de afwerking eerder matig is.
Een ander visueel probleempje is het kleine lettertype. Heel veel tekst in WRC Generations is best klein en als je op enkele meters van je scherm zit is het niet echt fijn om naar je scherm te moeten turen met dichtgeknepen ogen om de tekst te kunnen lezen. Het wordt ook al snel vermoeiend.
De Career mode maakt natuurlijk ook zijn terugkeer in WRC Generations en nog steeds kan je er al speler niet voor kiezen om meteen de WRC in te duiken. In plaats daarvan moet je kiezen voor WRC 2 of WRC 3. Leuk voor beginnende spelers, maar iemand die al wat uurtjes heeft gestoken in rallygames gaat weinig nut hebben van dat opstapje.
Niet meer aanwezig is de Anniversary Mode van WRC 10, al kan je wel nog altijd met de auto’s uit die mode aan de slag. Er zijn ook een paar nieuwe wagens toegevoegd, dus fans van rallycars uit lang vervlogen tijden worden opnieuw op hun wenken bediend.
WRC Generations, trouwens de laatste WRC-game die Kylotonn zal maken want de licentie gaat naar EA, is een compleet pakket voor de rallyliefhebber dat ten opzichte van zijn voorgangers wel niet bijzonder veel veranderd. Dat is immers geen probleem, want de vorige versies waren dik in orde en dat is ditmaal opnieuw het geval.
- Volledig pakket
- Leagues mode
- Visueel geen topper
- Klein lettertype
Wat? De licentie gaat naar EA? Allez lap. RIP WRC. Deze ga ik nog wel aanschaffen. Er is wel wat content, dus da's nice!
Geplaatst op 2022-11-10 19:29:51
Aangezien Codemasters ook eigendom is van EA verwacht ik dat de devs van Dirt de volgende WRC zullen maken. Wat imo wel een positieve zaak is aangezien Dirt te veel de "verkeerde" richting uitging.
Geplaatst op 2023-01-30 15:12:50