REVIEW | Overwatch 2 doet veel goed, maar ook veel slecht
Overwatch is door de jaren heen flink veranderd. Maps zijn uit roulatie gehaald, aangepast en vervolgens weer teruggekeerd, specifieke rollen zijn geïntroduceerd en vrijwel alle heroes zijn in de loop van de tijd aangepast, maar de grootste verandering is onlangs pas gerealiseerd met de verschijning van Overwatch 2.
Overwatch 2 heeft slecht nieuws voor vriendenteams van zes spelers, want er is een tank gesneuveld en de zes-tegen-zes potjes hebben plaatsgemaakt voor vijf-tegen-vijf. Daarnaast zijn er zes nieuwe maps toegevoegd, een nieuwe speelmodus (Push), drie nieuwe heroes en is de game nu free to play. Hoewel de verschillende nieuwigheden de game weldegelijk veranderen, voelt de game toch meer als een update of een uitbreiding dan een volledig nieuw deel.
Dat heeft gedeeltelijk te maken met het ontbreken van de eerder aangekondigde verhalende coöperatieve modus. Het verhaal rondom de helden van de mysterieuze Overwatch-organisatie ligt al een tijdje stil en wordt slechts mondjesmaat via comics en animaties naar buiten gebracht, maar is altijd al een belangrijke aantrekkingskracht geweest van de game op de fanbase.
In Overwatch 2 ligt dus ook weer de nadruk op de competitieve multiplayer en deze voelt flink gewijzigd, maar toch grotendeels hetzelfde. Je speelt nog steeds met grotendeels dezelfde helden en vaardigheden (al hebben een aantal helden een flinke aanpassing gehad) op grotendeels dezelfde maps in grotendeels dezelfde modi, maar het grote verschil is dat je met een speler minder speelt.
Dat lijkt misschien een kleine wijziging – wat is één speler nou? – maar het verandert het tempo van de game aanzienlijk. Overwatch is door het ontbreken van de tweede tank een stuk snellere game. Fouten worden harder afgestraft en positionering is een stuk belangrijker dan in het eerste deel. Je hebt als speler veel sneller meer impact op de uitkomst, positief of negatief. Het is een stuk minder passief dan het eerste deel en dat voelt goed. Het zal voor Overwatch 1-spelers flink wennen zijn, maar omdat de game iets meer richting traditionele shooters trekt zullen nieuwe spelers zich sneller thuis voelen.
Dat betekent niet dat wat Overwatch groot heeft gemaakt – de samenwerking binnen een team – er niet meer toe doet. Sterker nog, het is misschien wel belangrijker geworden. Je zult als damage-speler je bijvoorbeeld nu wat meer moeten bekommeren om je supports wanneer deze achter de tank worden aangevallen, er is immers geen tweede tank meer om deze spelers te beschermen.
Omdat er maar één tank is per team hebben alle tanks een flinke upgrade gekregen. Ze moeten immers wel de mogelijkheid krijgen om daadwerkelijk de rest van hun team te beschermen. Om dit te bewerkstelligen hebben alle tanks meer health gekregen en zijn bij het merendeel de vaardigheden aangepast. Zo kan Reinhardt nu tweemaal een projectiel afvuren en heeft Zarya in plaats van één bubbel om zichzelf te beschermen er twee ontvangen. Daarnaast heeft Orisa nog maar één van haar drie vaardigheden over en is Doomfist van damage-personage naar tank verplaatst. Er valt voor oude rotten nog best wat nieuws te vinden in Overwatch 2.
Ook zijn er drie nieuwe personages toegevoegd: Sojourn, Junker Queen en Kiriko. Sojourn valt binnen de damage klasse en glijdt rond het speelveld met haar railgun. Laadt het wapen voldoende op en je kunt een schot lossen die behoorlijke schade doet. Junker Queen is de nieuwe tank en met haar werpmes en bijl hakt ze door de tegenstander heen om vervolgens met een schreeuw haar teamgenoten te helpen. Ondersteuning kun je verwachten van Kiriko, die net als Hanzo en Genji op muren kan klimmen en met haar kunai zowel kan helen als schade aanrichten. Het zijn alle drie heroes met interessante vaardigheden die elk wat kunnen toevoegen aan een team.
Met de switch naar free to play zullen er best wat nieuwe spelers naar de game stromen en deze spelers zullen de game vrij moeten spelen. Dat zit zo: er zijn voor free to play-spelers slechts een handjevol heroes beschikbaar en de rest zal vrijgespeeld moeten worden. Het lijkt er nu echter op dat het vrijspelen van deze heroes niet bijster snel gaat en dat is een probleem in een competitieve shooter als Overwatch. Omdat uit welke heroes je team is opgebouwd best belangrijk is afhankelijk van de map, modus en het team dat je tegenover je hebt kan het een flink nadeel zijn als jouw medespelers bepaalde heroes nog niet hebben vrijgespeeld.
Spelers die het oude Overwatch hebben gespeeld zullen dit seizoen meteen toegang hebben tot alle nieuwe heroes, maar zullen vanaf de volgende seizoenen (een seizoen duurt 9 weken) ook te maken krijgen met de nieuwe realiteit dat Overwatch 2 gratis is geworden. Net als veel free to play shooters heeft Overwatch 2 een battlepass. En de nieuwst held, Kiriko, zit daar dit seizoen in verstopt op level 55 (van de 80). We hebben de afgelopen weken behoorlijk veel Overwatch 2 gespeeld, maar we zien de levels vrij traag omhoog lopen. Spelers zouden gemiddeld tussen de 40 en de 50 uur moeten spelen om de nieuwe held vrij te spelen, tenzij ze natuurlijk geld neerleggen voor de premium battlepass. Het voelt heel hebberig van Blizzard om nieuwe personages op deze manier zo achter de betaalmuur te stoppen, terwijl ze zo integraal zijn voor de eerlijkheid van het spel. Hetzelfde geldt voor skins, die allemaal flink duurder zijn geworden en het in-game geld, sinds het verwijderen van de loot boxes, beperkter. Blizzard is te ver doorgeslagen met het verdienmodel van de game.
Het verdienmodel is extra beledigend wanneer het duidelijk wordt dat Blizzard veel verbeteringen uit de vorige game heeft verwijderd of nog niet af heeft. De nieuwe maps zijn top, maar er zijn er ook meerdere verdwenen vanwege het verwijderen van de Assault-modus en een aantal oude maps zit nog niet in de game omdat de ontwikkelaars nog niet klaar zijn met het aanpassen van de maps aan het nieuwe vijf-tegen-vijf-systeem. Ook zijn bepaalde quality of life-functionaliteiten afwezig; waaronder de find a group-functie, het on fire-systeem en de priority pass-tickets. Al met al is er nog best wat werk aan de winkel voor Blizzard, want de gameplay is misschien wel beter dan ooit, maar alles er omheen zorgt voor een vervelende nasmaak.
Overwatch 2 doet veel goed, maar slaat tegelijkertijd op een aantal plekken de plank volledig mis. Het is leuker dan ooit om te spelen, maar frustreert je tegelijkertijd in alles eromheen. De switch naar free to play lijkt te worden gebruikt als excuus voor een doorgeslagen verdienmodel en veel content ontbreekt nog. Het vijf-tegen-vijf-systeem is echter een schot in de roos, maar we mogen Overwatch 2 nog niet de naam geven van een echt vervolg; eerder een grote update.
- Leuker dan ooit
- Vijf-tegen-vijf
- Nieuwe heroes
- Agressief verdienmodel
- Ontbreken content
Spot on.
Geplaatst op 2022-10-17 21:51:46