REVIEW | Indie Flash - Op zoek naar de betekenis van het leven in Moonscars
Moonscars van ontwikkelaar Black Mermaid konden we reeds op Gamescom bekijken, maar dat was toen een hands-off ervaring. Nu de release is aangekomen, kunnen we er zelf mee aan de slag en kruipen we in de huid van de uitgeputte strijdster Grey Irma. Het leek over en uit voor onze strijdster na het laatste gevecht, maar plots wordt ze terug wakker en gaat de strijd verder. Je stelt je al snel de vraag wat het doel van je bestaan is en gaat op zoek naar The Sculptor, de enige persoon die op je vragen een antwoord heeft.
Op het avontuur zal je verschillende vijanden tegenkomen die geleidelijk aan steeds uitdagender worden en waar een nieuwe aanpak voor nodig is. Moonscars haalt wat inspiratie bij het Souls-genre en je mag dus uitdagende combat verwachten. Vijanden en bazen hebben hun speciale aanvallen die je moet proberen dodgen of weerstaan met een correct getimede parry. Irma heeft een zwaard als hoofdwapen, maar op bepaalde momenten zal ze ook de mogelijkheid krijgen tot een speciaal wapen met unieke vaardigheden. Het nadeel is dat wanneer je sterft je dit wapen ook kwijt bent en dat is natuurlijk wel spijtig.
Sterven zal een terugkerende constante zijn, maar het is ook niet een afstraffing. Zo keer je telkens terug naar de laatste dark mirror die je ervoor tegenkwam, later hier meer over, en waar je opnieuw kan beginnen. De vijanden zijn dan gereset, maar bepaalde sterke vijanden kunnen wegblijven. Elke dood is een les die je meeneemt naar een volgende encounter. Verloren bone powder kan je ook terugvinden bij je lijk, zodat je niks kwijtspeelt. De dark mirrors zijn naast de checkpoints ook een gateway naar een aparte ruimte waar je enkele personages in terugvindt. Hier kan je nieuwe items of spreuken kopen, maar aan de spiegel kan je ook de witchery tree terugvinden. Hier kan je Irma versterken met nieuwe aanvallen die ichor kosten, dat je kan krijgen door vijanden te verslaan. Veel hebben we niet kunnen unlocken, want de prijzen zijn redelijk hoog voor hetgeen je kan verkrijgen met de gevechten. De mirrors zijn ook te gebruiken als teleport naar eerder gevonden mirrors, want soms moet je wel eens heen en weer reizen omdat het niet altijd duidelijk is waar je naartoe moet.
Er werd gekozen voor een duistere setting in de visuals, maar de maan als opvallende factor. Elke keer je sterft, vormt de normale maan zich langzaam om tot een bloedmaan en worden de vijanden sterker. Elke keer je sterft, wordt dit meer en meer, maar je kan gelukkig de maan weer resetten aan een dark mirror.
Met de demo die we te zien kregen op Gamescom waren we al optimistisch voor het eindresultaat en we zijn dan ook tevreden dat dit ook het geval is bij de uiteindelijke release. De combat voelt goed aan en de moeilijkheid is er, maar best vergevend op vlak van opnieuw proberen. Sterven is dan ook eerder een lesje geleerd voor de volgende poging en die zullen er genoeg zijn dankzij de afwisselende en nieuwe vijanden die het telkens fris houden.
- Combat
- Goede loop
- Verdwalen