REVIEW | Eentonigheid in F1 Manager 2022
Het Formule 1-seizoen is inmiddels alweer over de helft en Max Verstappen lijkt met grote voorsprong af te stevenen op de eindoverwinning. Vooral Ferrari heeft dit seizoen veel kansen laten liggen en dan met name op het tactische vlak. Gelukkig kan het Italiaanse team het seizoen nogmaals overdoen in F1 Manager 2022.
In F1 Manager 2022 krijg je de keuze een van de tien teams uit ’s werelds populairste motorsport onder de knoppen te nemen. Allen hebben hun eigen doelstellingen, budget en faciliteiten; van Red Bull en Ferrari wordt verwacht dat ze de constructeurstitel in de wacht slepen, terwijl Williams al blij is met een puntje hier en daar. Ook hebben de topteams al de beste fabrieken, hypermoderne windtunnels en de meest realistische racesimulatoren staan die ze kunnen gebruiken om hun auto zo snel mogelijk te verbeteren, terwijl de mindere teams deze eerst voor miljoenen zullen moeten upgraden.
Het moet dan ook gelijk gezegd worden dat het veel leuker is om de leiding te nemen over één van de mindere teams, dan een van de kanshebbers op de titel omdat er gewoon veel meer werk te verzetten is. Tijdens het seizoen kun je jouw Formule 1-auto op zes verschillende vlakken verbeteren: chassis, voorvleugel, achtervleugel, sidepods, ondervloer en de wielophanging. Hierbij heeft het ene onderdeel een veel grotere invloed op de ontwikkeling van de auto, maar duurt deze ook langer om te onderzoeken of ontwikkelen.
Afhankelijk van hoe goed je faciliteiten zijn kun je een x-aantal ontwikkelaars inzetten om na te gaan denken over bijvoorbeeld een nieuwe voorvleugel. Vervolgens kun je er nog extra windtunneluren op zetten om het ontwerpproces een extra zetje in de rug te geven. Je krijgt een einddatum en een rekening voorgeschoteld en de ontwikkelaars gaan aan de slag. Wanneer het ontwerp af is, kun je de fabriek de opdracht geven het nieuwe onderdeel te maken en op de auto te monteren. Het probleem is dat jouw team veel sneller ontwikkelt dan de andere teams, waardoor wij in het tweede seizoen met Alpha Tauri al meededen voor de overwinning. Het haalt de uitdaging snel uit de game en zorgt ervoor dat jouw teambaas-carrière al gauw een eentonige exercitie wordt.
Als teambaas zul je je ook moeten voorbereiden op de raceweekenden. Het eerste wat aan bod komt zijn de vrije trainingen waarin je voor beide coureurs de auto moet afstemmen. Het afstemmen is een soort minigame waarbij je verschillende sliders bedient die bijvoorbeeld meer nadruk leggen op de voor- of achtervleugel. De coureur rijdt een aantal rondjes en geeft jou en zijn engineer feedback, waarna jij de schuifjes weer aanpast. Een geinige minigame, maar wel eentje die na een aantal races wat eentonig wordt.
Ook op de kwalificatie valt het een en ander aan te merken; jij bepaalt wanneer welke coureur de baan op gaat en dus moet je je best doen om zoveel mogelijk het verkeer op de baan te voorspellen. De AI lijkt er echter op gebrand om je hoe dan ook lastig te zitten. De andere coureurs lijken maar een paar plekken te hebben waar ze voor je uit de weg gaan en hebben er geen moeite mee om je verschrikkelijk in de weg te zitten als jij in je snelle ronde zit. Het zou in het echte leven resulteren in straffen, maar in F1 Manager 2022 lijkt iedereen ermee weg te komen.
Nadat de startposities van je coureurs bepaald zijn, kun je de racestrategie bepalen. Ook hier komen een paar grote problemen om de hoek kijken; de bandenkeuze is bij lange na niet zo impactvol als in het echt. Waar je in het echt grote verschillen ziet in rondetijd tussen de verschillende bandensoorten (soft, medium, hard), zijn deze verschillen nihil in F1 Manager 2022. Een coureur die op 30 ronden oude hard-banden rijdt zou makkelijk voorbij gereden moeten worden door iemand op gloednieuwe soft-banden, maar in de game is het verschil tussen de twee veel te klein. Dit zorgt ervoor dat je eigenlijk op vrijwel elke baan voor een 1 stop-strategie moet gaan, die 20+ seconden van een extra pitstop maak je op die nieuwe banden nooit goed.
Ook de Drag Reduction System (kortweg DRS) heeft veel impact op de races. Het systeem om de achtervleugel open te klappen en een paar kilometer per uur harder te kunnen wanneer je binnen een seconde van je voorganger zit heeft in het echte leven al forse impact, maar in F1 Manager 2022 is het effect flink versterkt. Het leidt ertoe dat je op de baan elke race meerdere zogenaamde DRS-treintjes krijgt waarbij iedereen DRS krijgt en de leider van het treintje steeds wordt afgewisseld.
Toch is er ondanks deze problemen veel om van te genieten. Je zult juichen op het moment dat je voor het eerst een auto op pole position zet, een podium pakt of een overwinning binnensleept. Ook bleven we genieten van op de juiste manier reageren op de aankomende regenval of het correct anticiperen van het uitkomen van een safety car om ervoor te zorgen dat je hoger eindigt dan je zou verwachten.
Je kunt de race op meerdere manieren volgen. Je kunt de tijd maximaal versnellen naar 16x de normale snelheid, waarbij de auto’s als stipjes over de racebaan vliegen. De game brengt de snelheid weer terug naar normale snelheid op het moment er iets belangrijks gebeurt, zoals bijvoorbeeld een safety car. Sportmanagementgames staan niet bekend om hun grafische pracht en praal, maar F1 Manager weet indruk te maken wanneer je terugschakelt naar de lagere snelheden; het komt grafisch allemaal best dicht in de buurt van F1 2022. Ook het geluid en met name de radioberichten verdienen een vermelding; de makers hebben echte radioberichten uit races tussen coureurs en engineers gebruikt om je op de hoogte te brengen van alles wat speelt tijdens een race. Het zorgt voor net dat stukje extra authenticiteit.
Toch is die authenticiteit niet overal te vinden; zo zijn sprintraces spoorloos, unlappen auto’s zichzelf nooit achter de safety car en hoef je niet te verwachten dat je in het tweede seizoen op het nieuwe Las Vegas-circuit kunt racen. Wel kun je regelmatig stemmen op regelwijzigingen, van drastische aanpassingen aan de auto’s tot aan een nieuwe puntentelling, die een seizoen toch weer verfrissend kan laten aanvoelen.
F1 Manager 2022 heeft een solide basis en weet grafisch te overtuigen, maar slaat op veel andere onderdelen de plank mis. Banden hebben nauwelijks invloed op de strategie en er zitten nog (te) veel fouten in het spel. Maar de grootste boosdoener is dat tegenstanders hun auto niet zo snel ontwikkelen als jij en de uitdaging snel plaatst maakt voor eentonigheid.
- Solide basis
- Audiovisueel sterk
- Bandenkeuze nauwelijks invloed
- Weinig uitdagend
- Ontbreken sprintraces
Overal lees ik hetzelfde. Zo jammer. Ik had echt veel meer van Frontier verwacht. Vooral de bandenslijtage is echt een gigantische fout. Is dit ondertussen gepatched?
Edit: Bandenslijtage is gefixed in de patch van gisteren (1.08)
Geplaatst op 2022-09-24 01:05:40, bewerkt op 2022-09-27 21:30:32