REVIEW | Indie Flash - Een eiland uit balans in Isle of Arrows
Sinds kort is de nieuwe game van ontwikkelaar Gridpop, genaamd Isle of Arrows, beschikbaar. In deze tower defense, die ook wat puzzelelementen bevat, is het de bedoeling om vijanden te weerhouden van je basis te bereiken, want je verliest telkens een hartje wanneer een vijand het einddoel bereikt.
Gelukkig kan je een verdediging opzetten om het ze moeilijker te maken. Zo heb je torens die pijlen afvuren, maar ook kanonnen die een grotere explosie veroorzaken. Je kan de inkomende vijanden ook vertragen met area attacks zoals ijs. Het eiland waarop je vecht kan je uitbreiden met vlagjes, want je bouwt eigenlijk aan een uitbreiding waarmee je de start van de vijanden kunt verleggen.
Elke wave stuurt enkele vijanden op je af die telkens net iets anders zijn. Naarmate je verder geraakt, worden de vijanden sterker en zal je meer schade moeten aanrichten vooraleer ze sterven. Hier komt voor ons meteen een puntje van kritiek naar boven met hoe je verdedigingen en meer kunt opbouwen.
Na elke wave krijg je de mogelijkheid om een nieuwe tile neer te zetten. Wat hierop staat, een toren of gewoon een pad, is volledig willekeurig. Het enige dat je kan doen is een tile skippen met enkele gouden muntjes, die je kan krijgen van gestorven vijanden, maar ook dit is willekeurig. Je hangt enorm af van de RNG in het spel. Er zijn momenten dat je gewoonweg paden krijgt in plaats van effectieve torens waarmee je een verdediging kan opzetten.
Vooral in het begin krijg je er bijzonder weinig, terwijl de vijanden wel snel sterker worden. Het is dan ook moeilijk om op deze manier progressie te maken, want je komt steeds tegen een muur terecht waar je zelf weinig aan kan doen. Na elke run krijg je wel een aantal unlocks die je moeten helpen bij de volgende poging, maar zo hoort de game eigenlijk niet te werken. Verder kan je later ook nieuwe guilds vrijspelen die elk met hun eigen unieke vaardigheden en bonussen komen, maar zover zijn wij dus nog niet geraakt.
In zijn kern is Isle of Arrow een aanrader voor de fans van het genre. De minimalistische voorstelling komt goed op je scherm en het gebruik van de verschillende vijanden, het uitbreiden van je eiland en het gebruik van de verdedigingselementen zorgt voor genoeg afwisseling om niet te moeten vervelen. Spijtig genoeg zit in onze ogen de balans niet goed en dit vooral door de RNG waar je niet onderuit kan. Heb je pech dan kan je enkele waves verwachten zonder verdedigingstiles om je op weg te helpen.
- Audiovisueel
- Gameplay
- Idee
- Balans
Klein foutje in de laatste zin,
Ziet er verder uit als een leuk spelletje voor tussendoor
Geplaatst op 2022-09-13 13:34:10
Thanks.
Geplaatst op 2022-09-13 23:19:57