REVIEW | Indie Flash - Weinig vuurkracht in Scathe
Scathe van ontwikkelaar Damage State Ltd laat je in de huid kruipen van Scathe, die zich moet bewijzen aan de divine creator. Dit doe je door doorheen een doolhof te navigeren dat vol zit met verschillende demonen die je het leven moeilijk maken.
Scathe omschrijft zichzelf als een intense FPS die terugblikt naar de goede oude tijd en valt dan ook te vergelijken met games zoals DOOM. Om met de deur meteen in huis te vallen: het is ook wel een pak minder dan DOOM. Zo moet je navigeren doorheen een doolhof aan de hand van verschillende kamers. Sommige kamers laten je toe om naar een nieuwe kamer te reizen, zodat je weer nieuwe kamers kan bereiken of even een boss fight moet overleven.
Dit voelt allemaal eentonig aan zonder echt veel variatie in de gameplay. Dit merk je ook in de vijanden die telkens op elkaar lijken mits enkele cosmetische verschillen. Het feit dat de balans van de wapens ook niet meteen optimaal is, doet ook flink af van het plezier. Je hoofdwapen dat je eigenlijk constant gebruikt, voelt weinig impactvol en zelf heb je weinig opties om in de gangen dekking te zoeken. Bovendien ben je zelfs dan niet altijd veilig, want er vliegen al eens wat kogels doorheen en dus heb je vaak geen andere keuze dan gewoon te aanvaarden dat je geraakt wordt.
In de verschillende kamers is het de bedoeling dat je hellstones verzamelt, waardoor je nieuwe deuren kan openen of oude deuren heropenen. Verder zal je tal van munitiedrops tegenkomen voor wapens die je zelfs nog niet kunt gebruiken. Daardoor wandel je vaak een beetje doelloos rond. Het had toch net iets eenvoudiger geweest als ze gewoon de munitie toonden die je wel kon gebruiken.
Telkens je sterft, ben je een leven kwijt en vanaf het moment dat je op 0 komt te staan, zal je die bepaalde kamer helemaal opnieuw moeten starten, maar een echte afstraffing is dit niet, want je verliest niet veel progressie. De titel kan je alleen of in co-op spelen met de mogelijkheid om op eender welk moment terug te komen of het spel te verlaten.
Met volle moed gingen we aan de slag met Scathe in de hoop dat we een DOOM-ervaring konden verwachten. Spijtig genoeg kregen we snel het gevoel dat er nog flink wat werk aan de winkel is vooraleer die belofte waargemaakt kan worden. Ons advies is dan ook om te wachten met een aankoop tot de minpunten werden aangepakt.
- Klassieke sfeer
- Eentonig
- Balans