REVIEW | Indie Flash - Naar het Italiaanse front in Isonzo
Nadat we reeds afreisden naar het Westerse front in Verdun en het Oosterse front in Tannenberg vond ontwikkelaar Blackmill Games het nu tijd om naar het zuiden te trekken met Isonzo. Daarin trekken we naar Italië waar we strijden in de bergen tegen de vijandelijke troepen die proberen een opmars te maken.
In de kern mag je van Isonzo hetzelfde verwachten als de twee voorgaande delen van de reeks. Je reist naar de Eerste Wereldoorlog waar een oorlog met loopgraven centraal staat. De verschillende veldslagen zijn geïnspireerd op bestaande locaties en uiteraard mag je jezelf verwachten aan authentieke wapens, uniformen en gadgets.
Met Isonzo krijgen we een nieuwe mode, genaamd Offensive, waar je gedropt wordt in enkele historische gevechten aan het Italiaanse front. Je hebt de aanvallers en de verdedigers aan elk hun kant. De aanvallers moeten telkens twee belangrijke punten innemen. Dat kan door een bepaalde vlag te veroveren en te verdedigen, of door een bepaalde locatie moet vernietigen met explosies.
Tijdens onze sessie hebben we twee verschillende mappen kunnen uitproberen waarbij de ene een nederzetting in een bos mocht aanvallen en verdedigen, terwijl we in de andere vochten in de bergen en ons een weg baanden naar de top. Je zal ook vechten in de nauwe straatjes van de plaatselijke dorpen. De vijand kan je bestrijden met een totaal van zes klassen die elk uniek zijn ten opzichte van elkaar en elk een upgradepad bevatten waar je de ervaringspunten gebruikt om te stijgen. Dit geeft je iets om naartoe te werken en zorgt er ook voor dat je kan uitblinken in een bepaalde klasse. De officier klasse laat je toe om versterking van buiten te map aan te roepen, al staat dit uiteraard wel onder een timer, zodat je niet oneindig support kan aanroepen.
Isonzo is voornamelijk een multiplayer game, maar wanneer de server niet volledig is gevuld, nemen bots de plaats in. Dit is enerzijds tof, zodat je toch wat volk op de server hebt, maar de AI is niet altijd even fair. Zo kunnen ze je eenvoudig door rook neerschieten en tactisch spelen zit er niet in. Ze gaan van punt A naar B, terwijl ze alles op hun weg neerschieten. De server lijkt af en toe wat moeite te hebben met de hoeveelheid spelers op het veld en dit hebben we vooral gemerkt wanneer we een sessie hadden met meer menselijke spelers dan AI-gestuurde.
Fans van Tannenberg en Verdun zullen geen miskoop begaan met Isonzo. Het bouwt verder op de systemen die beschikbaar waren in deze games en de toevoeging van de offensive-mode brengt verandering met zich mee. Er werd veel werk gestoken om de authenticiteit hoog te houden en dit merk je ook in het finale product.
- Offensive-mode
- Authenciteit
- Server stabiliteit
- AI bots