REVIEW | Indie Flash - XEL is nog niet klaar
XEL van ontwikkelaar Tiny Roar laat je in de huid kruipen van het hoofdpersonage Reid, die na een noodlanding wakker wordt in een onbekende wereld, genaamd XEL. De stevige crash heeft ervoor gezorgd dat je je geheugen kwijt bent en doorheen het avontuur ga je op zoek naar je eigen identiteit en wat eigenlijk je link is met XEL.
XEL is een sci-fi 3D platformer waar je doorheen een kleurrijke wereld loopt, terwijl je kleine puzzels oplost, die niet al te moeilijk zijn en waar je dus meestal niet al te veel tijd aan zal kwijtspelen.
Combat is ook een belangrijk aspect binnen XEL, want de wereld is bezaaid met vijanden die in drie soorten komen: robotten, mensen en dieren. Op belangrijke punten in het verhaal krijg je dan weer een stevige boss fight voor de kiezen. Om al dit gespuis te lijf te gaan, kan je beroep doen op je zwaard en met een schild kan je inkomende aanvallen blokkeren, al is een goed getimede duik weg van het gevecht even effectief. Echt uitdaging moet je hier niet verwachten, want ook al is de combat een belangrijk aspect van de titel, echt uitgebreid en uitdagend is het niet.
Reid staat er niet alleen voor, want andere overlevende hebben zich teruggetrokken in hun thuisbasis. Je kan hier tussen de verschillende opdrachten steeds naar terugkomen om met je resources je gear te upgraden. Naarmate je vordert, zal je ook nieuwe gadgets vrijspelen die je helpen bij het oplossen van puzzels of om bepaalde vijanden af te weren.
Het grootste probleem dat we met XEL hadden, was de afwerkingsgraad van het geheel. Het verhaal is ok op zijn best, maar de tochwat kinderachtige dialogen deden de wenkbrauwen wel eens fronsen. Verder zijn we ook wel wat gamebrekende bugs tegengekomen. Zo kwamen we tot twee keer een bug tegen die er voor zorgde dat we de game helemaal opnieuw moesten beginnen. Als het een toptitel is, dan vergeef je dat misschien nog, maar hier was de zin om verder te spelen al snel weg.
Matige dialogen, niet echt uitdagende combat en gamebrekende bugs. Ons advies is om XEL nog even te laten liggen tot alles opgelost geraakt.
- Puzzels
- Kleurrijke wereld
- Verhaal, maar ...
- ... dialogen zijn erg
- Bugs