REVIEW | Live A Live blijft wat in het verleden hangen
Live A Live kreeg bij zijn originele release de kans niet om te schijnen buiten Japan. Nochtans werd de titel dankzij achterpoortjes toch razend populair bij hardcore fans van turnbased JRPG’s. Gaat hij dankzij de Switch remake na al die jaren zijn plaats verdienen in het hart van nieuwe fans, of is het toch te laat voor deze klassieker?
Toen Live A Live in 1994 op de markt kwam, was het concept van zeven verschillende verhaallijnen in één game nog revolutionair. Ondertussen zijn we al bekender met het concept dankzij titels als Octopath Traveller, die op zijn beurt dan weer pionier was van de HD-2D grafische stijl. Niet toevallig zijn we de cirkel nu dus ook rond met deze HD-2D remake. De verschillende verhalen vinden plaats in verschillende tijdperken en lijken op het eerste zicht niets met elkaar te maken te hebben.
Zo leren we in de prehistorie de jonge Pogo kennen, die door zijn stamoudste de wildernis ingestuurd wordt om samen met zijn beste vriend Gori op jacht te gaan. De holbewoner en zijn gorilla-bestie vinden echter een jonge dame die ontsnapt is van een rivaliserende stam. In het keizerlijke China volgen we een oude kung fu meester genaamd Earthen Heart. Hij voelt het einde naderen en wil zijn kung fu doorgeven aan een volgende generatie. Daarom rekruteert hij een bandiet, een hongerige dief en een zwakkeling die wanhopig is om sterker te worden om op te leiden tot nieuwe shifu. Als je naar Edo Japan reist, volg je een shinobi in training genaamd Oboromaru. Hij wordt door zijn meester op missie gestuurd om een politieke gevangene te bevrijden en de demonische daimyo die hem ontvoerde te vermoorden. In het wilde westen volgen we de Sundown Kid naar een duel met zijn rivaal Mad Dog. Wanneer een nieuwe bende het slaperige stadje binnenvalt besluiten de twee rivalen samen te werken om het te beschermen.
In het heden volgen we Masaru, een vechter die ‘s werelds sterkste krijger wil zijn. Om dat te doen wil hij vechten met meesters van verschillende stijlen, om zo de geheimen van elke gevechtsport te ontdekken en te gebruiken om zijn eigen skills bij te schaven. Wanneer een andere vechtersbaas verschijnt om alle tegenstanders waar Masaru tegen heeft gevochten te vermoorden, besluit hij een einde te brengen aan de wanpraktijken van zijn nieuwe rivaal. In de nabije toekomst volgen we de wees Akira die achter een motorbende met de naam the Crusaders aan jaagt. De groep kidnapt kinderen in opdracht van de regering, met de bedoeling ze te offeren aan een oude god die vrede zou brengen aan de wereld. Ten slotte kan je in de verre toekomst op het ruimteschip Cogito Ergo Sum meereizen. Het schip is op weg terug naar de aarde wanneer de monsterlijke vracht ontsnapt en de bemanning begint te vermoorden. De kleine onderhoudsrobot Cube onderzoekt het incident en probeert een einde te brengen aan de tragedie aan boord van de Cogito Ergo Sum.
Eens je al deze verhalen hebt uitgespeeld, krijg je een nieuw verhaal in de middeleeuwen. Je volgt de ridder Oersted in zijn queeste om de gekidnapte prinses Alicia van Lucretia te redden. Zijn kruistocht is er echter een vol tragedie, veroorzaakt door de kwaadaardige Lord of Dark. Oersted’s bittere strijd zal effecten hebben op de wereld doorheen de eeuwen. In het tweede deel van het verhaal van de middeleeuwen worden alle protagonisten ook naar de middeleeuwen opgeroepen om daar het kwaad te verslaan. Kies tussen Oersted of de originele 7 protagonisten en breng in het spannende laatste hoofdstuk het verhaal aan zijn geweldige einde.
Elk verhaal op zich kan op zo’n 3 à 4 uur uitgespeeld worden, wat van Live A Live een leuk tussendoortje maakt. Het betekent echter ook dat de verhalen redelijk snel moeten gaan. In de jaren ‘90 is dit een logisch gevolg van de beperkingen van consoles, maar deze dagen zijn we meer luxe gewend natuurlijk. Bovendien komen we soms rare vertalingsfoutjes of zelfs overbodige vertalingen tegen. Earthen Heart shifu mocht zo gerust nog Xin Shang Quan heten zoals in de vroegere fanvertalingen, dat klinkt toch net iets cooler.
Live A Live speelt in de verschillende verhalen grotendeels gelijkaardig, al vinden we hier en daar wel een mechanic die uniek is aan bepaalde personages of tijdperken. Zo heeft Pogo een uitstekende geurzin waarmee hij vijanden en schatten kan vinden, Akira kan gedachten lezen, Oboro heeft ninja technieken die hij de meester is en Masaru kan elke move die tegen hem gebruikt wordt kopiëren. Het turn-based battle systeem is in elk verhaal ongeveer hetzelfde, zij het met andere skills. Jouw team en de tegenstanders staan op een rooster waar je door kan bewegen terwijl je skills opladen, en door goed getimede buffs en debuffs ga je de vijand te lijf. Over het algemeen is combat redelijk gemakkelijk, al kan je het jezelf wel moeilijker maken door overal door te knallen zonder veel tijd om te trainen. Niet elk hoofdstuk vraagt veel combat, soms werkt dit eerder in je nadeel. Een ninja die een spoor van lijken achterlaat is nu eenmaal niet zo verborgen.
De HD-2D stijl blijft charmeren, en doet dat dit keer ook net gewaagder. Waar we in Triangle Strategy en Octopath een meer uitgewassen en sepia look en feel kregen om het geheel wat dramatischer te doen lijken, omarmt Live A Live de kleurrijke en eclectische stijl van vroeger net meer. De chiptune soundtrack krijgt een nieuw orkestraal jasje en er is een laag stemmenwerk toegevoegd aan het geheel.
Live A Live heeft zijn charmes en we begrijpen zeer goed waarom het in de ‘90s zo’n cult following had. De leeftijd is er ondanks de vele pogingen tot vernieuwen toch nog aan te merken. Live A Live slaagt er niet voldoende in de beperkingen van zijn originele platform te maskeren en kan daarom dus niet even hard charmeren als zijn moderne HD-2D compagnons. Het is echter een leuk tussendoortje gezien de aparte verhalen aan de korte kant zijn.
- Kort maar krachtig
- Kleurrijke graphics
- Spannende verhalen
- Episch einde
- Blijft hangen in het verleden
- Spelfouten en rare vertalingen
"blijft hangen in het verleden"
No shit, is een snes game. Hoe dan ook een must play voor se echtz jrpg fan
Geplaatst op 2022-07-21 18:09:26
Goeie review, heel fair ook. Duidelijk overzicht van de plus en minpunten van de game en in mijn ogen terechte score.
Niet de beste remake, zeker ook niet de slechtste en een aanrader voor fans van het origineel/genre.
Geplaatst op 2022-07-22 23:15:07