REVIEW | Outriders: Worldslayer valt opnieuw in herhaling
Het is iets meer dan een jaar geleden dat we Outriders onder de loep namen en de game wist ons toen niet echt te overtuigen. Vooral de repetitieve missies waren voor ons een afknapper, maar sinds de release is er wel het een en ander veranderd. Zo krijgen we sneller nieuwe loot en zijn er tal van bugs opgelost. Een uitstekend moment om een nieuwe uitbreiding te lanceren, dacht men bij ontwikkelaar People Can Fly.
Om meteen met de deur in huis te vallen, we opnieuw best teleurgesteld. Het verhaal is om te beginnen weer redelijk eenvoudig: je moet opnieuw de wereld redden van een nog gevaarlijkere altered, genaamd Ereshkigal, en dit terwijl de anomalie steeds sterker wordt en ervoor zorgt dat het leven op de planeet in gevaar is. De campaign houdt je een goede 3-4 uur zoet, maar op het einde zal je op je honger blijven zitten. Het wordt niet echt afgesloten, maar is eerder een klein hoofdstukje waar je hierna verder kan doen met de oude ruïnes van Tarya Gratar, de end game content.
Bij het origineel waren we al geen fan van de repetitieve missies en dat is in deze uitbreiding niet anders. Elke missie komt telkens op hetzelfde neer: van punt A naar B lopen, terwijl je grote ruimtes doorkruist waar een gevecht op je staat te wachten. In de Tarya Gratar doorloop je de oude ruïnes op zoek naar een geheim. Je gaat naar verschillende ruimtes waar telkens een gevaar op je staat te wachten en op het einde word je beloond met een kistje vol loot. Via deze weg zal je je personage zijn gear moeten upgraden, maar verwacht niet dat je meteen flinke sprongen in gear zal maken, want er komt natuurlijk wat grind bij kijken.
Het nieuwe ascension systeem laat toe om je personage verder te laten levelen nadat je level 30 bereikt. Het doel van dit systeem is om je personage steeds sterker te laten worden, niet met nieuwe gear, maar eerder met bestaande vaardigheden of kenmerken die je kan versterken. Denk bijvoorbeeld aan iets meer health. Naast ascension krijgen we ook de nieuwe PAX-tree. De PAX zijn de originele bewoners van de planeet Enoch. Met de tree zal je klasse zich nog eens extra kunnen verbeteren in twee verschillende subklasses. Voor onze Technomancer was dit Desolator en Overseer. Het idee achter deze tree is de mogelijkheid om een speler zijn klasse nog meer te laten specialiseren naar de speelstijl die men wenst.
Uiteraard krijgen we naast deze nieuwigheden ook nog een aantal nieuwe wapens en uitrustingen, terwijl ook nieuwe mods voor je wapens beschikbaar zijn en je zelfs toelaten om op de nieuwe apocalypse gear een derde mod slot te gebruiken. De mogelijkheid om een nieuwe personage te starten dat meteen naar level 30 wordt geduwd om de nieuwe uitbreiding te testen, is een goede toevoeging voor de spelers die hun bestaande personage liever niet meenemen naar dit nieuw avontuur. Audiovisueel is de Worldslayer uitbreiding natuurlijk hetzelfde als de voorganger en vooral op vlak van omgevingen is dat wel wat spijtig, want echt verrassingen of prachtige landschappen moet je niet verwachten. Het zijn eerder saaie bekende locaties en/of besneeuwde locaties.
Outriders Worldslayer is met zijn upgrade prijskaartje van 40 euro moeilijk aan te bevelen. De campaign duurt op zich niet lang en wordt verlengd met de end game content waardoor je niet echt het hoofdstuk kan afsluiten. Tarya Gratar is op zich een leuk idee, maar net zoals bij de campaign quests val je ook hier snel in herhaling qua doel bij de verschillende ruimtes. De toevoeging van het ascension systeem vinden we nu niet meteen belangrijk, maar de PAX-tree is op zich goed uitgewerkt en biedt effectief een verbetering om je personage meer te specialiseren.
- PAX-tree
- End-game content, ...
- Repetitieve quests
- ... maar geen einde verhaal
- Grind