REVIEW | Final Fantasy VII Remake Integrade op Steam
Een pc-port uitbrengen is geen sinecure. Het vergt erg veel tijd en moeite voor een ontwikkelaar om een game aan te passen zodat deze even vlot speelt op de computer als op de console. Daarbij zijn geen twee computers hetzelfde, waardoor je computergebruikers van een heel resem instellingen dient te voorzien. Met de lancering van Final Fantasy VII Remake Integrade op Steam besloten we om de pc-port onder de loep te nemen.
Final Fantasy VII vertelt het verhaal van Cloud Strife, een ex-SOLDIER die samen met een groep ecologische strijders vecht voor de natuur en tegen Shinra. Dat bedrijf gebruikt het levensbloed van de planeet om energie op te wekken voor winstgevende doeleinden. De groep pleegt een bomaanslag op een reactor van Shinra en krijgt het vervolgens zwaar te verduren. Cloud vecht initieel uit eigenbelang om wat geld te verdienen. Zijn teamgenoten Barret Wallace en Tifa Lockhart leren hem gaandeweg meer bij over de planeet en Shinra. Dat het verhaal en ook de gameplay van Final Fantasy VII Remake Intergrade zeer sterk zijn, leerden we al uit de recensie van Yoni enkele jaren geleden.
Bij de start van de campaign hapert het scherm even bij de start van het introductiefilmpje, maar verder verloopt alles vlot, extreem vlot. Cloud beweegt met de souplesse van een ballerina over het scherm. Op de consoles was dit al een genot, maar pas op pc besef je echt hoeveel beter het nog allemaal kan. Dit is voor een groot deel te danken aan het aantal frames per seconde. Op de PS4 en PS5 is dit namelijk vastgelegd op 30 fps. Op onze testcomputer behaalden we gemiddeld 100 fps, een wereld van verschil. Zelfs met erg veel partikels op het scherm, bijvoorbeeld bij baasgevechten, blijft alles stabiel en soepel.
De grafische instellingen om uit te kiezen zijn helaas beperkt. Je kunt dus niet met 101 sliders spelen om te zien hoe mooi je het spel kunt maken door bijvoorbeeld je field of view of lichteffecten aan te passen. Je kunt enkel kiezen tussen een zeer beperkt aantal instellingen en vaak enkel nog tussen ‘Laag’ en ‘Hoog’. Vaak is een beperking in deze opties nadelig voor gamers met minder krachtige computers. Daarom is het voor Final Fantasy VII Remake Integrade extra belangrijk dat je rekening houdt met de aanbevolen specificaties. Zelfs nadat we met alle beperkte instellingen aan de slag zijn gegaan, bleef het spel haperen bij sommige cutscenes en tijdens laadschermen.
Verder loopt het spel als een tierelier, hoe je instellingen er ook uitzien. Het spel schittert in alle aspecten. Vooral de lichteffecten zijn bijzonder knap weergegeven. Je voelt de hitte gewoon van een vuurtje uit het scherm komen. Zijn de stenen op de stoep nat van de regen? Dan zal alles tot in de puntjes gereflecteerd worden. Alles lijkt gewoon te kloppen, wat extra indrukwekkend is wanneer je weet dat deze game geen gebruik maakt van RTX. Hoe mooi alles ook moge zijn, het had met behulp van DLSS of SSR er nog eens dubbel zo goed uit kunnen zien. Het is zeker niet ongebruikelijk dat ports deze toevoegingen hebben. Ontwikkelaar Square Enix had zich hier nog wat extra voor mogen inzetten.
Final Fantasy VII Remake Intergrade heeft nog nooit zo vlot gespeeld als nu op pc. De hoge framerate en de optimalisatie van Square Enix zorgen voor knappe resultaten. Maar waarom is men niet die extra stap gegaan? Waar zijn opties als RTX of DLSS? Waarom stottert het scherm soms tijdens het laden? Ondanks een ruim aanbod aan opties oogt het spel bloedmooi en zien sommige settings er zeer realistisch uit. Dat brengt ons vervolgens op de hoge prijs van 79,99 euro. Deze hogere prijs staat in schril contrast met het gebrek aan mogelijkheden. Best wacht je dus nog even tot het spel in korting staat.
- Vlotte gameplay
- Oogt mooier dan ooit
- Gebrek aan optimalisatie
- Hoge prijs
Ik speel hem nu op de Steam Deck en wat een genot om mijn favoriete Final Fantasy weer te kunnen spelen.
Geplaatst op 2022-06-28 17:03:36
Ze hebbe t verhaal wel verpest met die belachelijke veranderinge en geeste, etc
Geplaatst op 2022-06-28 20:37:25
Ach het is een remake, ik verwacht niet dat ze alles precies hetzelfde gaan doen want dan is er niet veel nieuws meer aan.
Geplaatst op 2022-06-29 21:19:05
Het is een genot om te spelen, eindelijk hebben ze een verfijnd combatsysteem gevonden dat daadwerkelijk werkt, hoewel classic mode toch iets klassieker mocht in mijn ogen.
ik heb in 24u gametime nauwelijks vier keer een summon mogen doen omdat ze enkel met zeer specifieke condities beschikbaar worden in gevechten. Ik ben ook heel erg op mijn hoede waar het verhaal nu heen zal gaan, met de enorme toegevoegde waarde aan het origineel tijdens de eerste helft konden ze in mijn ogen gewoon de originele verhaallijn blijven volgen. Laat dit alstublieft nu geen uit de voegen gebarsten diarree aan expositie worden zoals Kingdom Hearts geworden is
Geplaatst op 2022-07-03 09:24:34