REVIEW | Indie Flash - A Memoir Blue vertelt een prachtig verhaal
Soms speel je een game waarvan je niet weet waarom je er zo lang mee gewacht hebt. A Memoir Blue is zo een titel. De game werd ontwikkeld door Cloisters Interactive en vertelt het verhaal van Miriam die door een liedje op de radio terugdenkt aan haar kindertijd.
A Memoir Blue is slechts een uurtje lang, maar vertelt een prachtig verhaal over de band tussen een moeder en haar dochter en de problemen die ze doorheen de jaren ondervonden. Er is geen dialoog aanwezig en alles wordt verteld met beelden. Een mix van 3D- en getekende 2D-beelden komen op je scherm samen en brengen een uniek sfeertje waarmee het verhaal van Miriam als volwassene en als kind wordt voorgesteld.
De enige input die je als speler krijgt, zijn de pauzes waarin je een kleine interactie moet doen met de elementen op het scherm. Dit kan bijvoorbeeld zijn dat je een kamer opruimt om naar een bepaalde setting te gaan en waar hierna een nieuw stukje wordt verteld. Aan de hand van een kleine visuele wisseling in de cursor kom je te weten welke elementen interactief zijn. Dit is zeer subtiel gedaan, maar werkt eigenlijk zeer goed. Visueel zit het dus al goed, maar ook op vlak van audio is er niks verkeerd over te zeggen. Dialoog is niet aanwezig en de enige stemmen die je soms hoort, zitten in de aangename soundtrack die op de achtergrond speelt.
Het valt niet onder stoelen of banken te steken dat A Memoir Blue een klein meesterwerkje is waar een prachtig, maar triestig verhaal op een unieke manier aan je wordt verteld. De kleine interacties die je kan doen zijn er niet met hopen, maar zijn goed gedaan. Hoe dan ook doe je in onze ogen geen miskoop met A Memoir Blue, en al zeker niet wanneer je het kan spelen via de Xbox Game Pass.
- Aduiovisueel
- Verhaal