REVIEW | Indie Flash - Expedition Zero heeft nog heel veel werk nodig
Ontwikkelaar Enigmatic Machines maakt zijn debuut met Expedition Zero. Je trekt naar een mysterieus bos waar vreemde dingen gebeuren, maar omdat een lokale verkoper het heel vriendelijk heeft gevraagd, ga jij op zoek naar antwoorden om zo hopelijk alles weer terug normaal te maken.
Om antwoorden te vinden, moet je stalen van een 'anomoly' verzamelen in het bos. Een strenge winter gooit echter roet in het eten, want de ijskoude temperaturen zorgen ervoor dat je snel onderkoelt tijdens je zoektocht. Schuilen is steeds, en iets te veel in Expedition Zero, de boodschap en liefst ook met een kachel, zodat je brandhout kan aansteken om het terug warm te krijgen. De batterij die je bij hebt is ook van levensbelang, want ze zorgt er voor dat je zaklamp werkt, maar ook heel wat andere hulpmiddelen werken dankzij de batterij. Onderweg gebruik maken van laadpunten is dus ook een belangrijk stuk van het dagelijkse leven in Expedition Zero.
Je uitrusting kan je verbeteren met nieuwe items, zoals een bodysuit om het langer warm te hebben of een gasmasker om nieuwe gebieden te kunnen betreden. Daarvoor vind je doorheen de spelwereld verschillende 3D-printers, die soms ook unieke items kunnen maken. Je zal dus al eens moeten terugkeren wanneer je de juiste materialen gevonden hebt. In de spelwereld kan je items verzamelen uit achtergelaten meubels of toestellen die je kan recycleren om zo je materialen te verkrijgen. Dat wil ook zeggen dat je zeker geen locaties mag overslagen, om zo voldoende materialen te vinden. Het is daarom best jammer dat je telkens met een laadscherm wordt geconfronteerd wanneer je ergens binnen loopt.
In het bos ben je niet alleen, want vreemde wezens en zombies dwalen er rond. Je hebt gelukkig wel een wapen om ze neer te schieten en aangezien de AI van de vijanden nogal dramatisch is, is het ook niet echt een ramp dat je nogal weinig kogels vindt. De zombies hebben ons nooit geraakt en de andere wezens zijn makkelijk te doden als je ze ziet. Ook technisch is er nog wel wat werk aan de game, want zo heeft de spelwereld assets die niet correct zijn geplaatst en neemt de framerate om onbekende redenen al eens een duik. Ook een aantal quality-of-life verbeteringen, zoals een 'take all' voor items, zouden al veel oplossen.
Expedition Zero heeft nog flink wat werk nodig. De bugs en missende QoL features zorgen er voor dat de goede basis van de game wat wordt ondergesneeuwd. De ontwikkelaar voorziet Expedition Zero wel frequent van updates, maar heeft dus nog wel wat te doen om hier een succes van te maken.
- Goede basis
- Bugs en QoL features