REVIEW | Chocobo GP mist een vliegende start
Een Nintendo Switch in het bezit zonder Mario Kart 8 Deluxe? Je zou als Switch-eigenaar al bijna verantwoording moeten afleggen om de immens populaire kartgame niet in je collectie te hebben. Onlangs bracht Nintendo het nieuws naar buiten dat Mario Kart 8 maar liefst 50 miljoen keer over de toonbank is gegaan: goed voor een plekje in de top 3 van Nintendo’s best verkochte games aller tijden. Nochtans is er aan concurrerende kartspellen geen gebrek. Zo zagen we onlangs personages als Crash Bandicoot en SpongeBob al in een kart duiken, en kunnen we binnenkort racen met Disney- en Pixar-iconen in de free-to-play game Disney Speedstorm. Ook Square Enix lijkt de opnieuw opkomende populariteit van het kartgenre niet ontgaan te zijn, waardoor de personages van hun geliefde Final Fantasy-universum opnieuw van stal worden gehaald. Ditmaal niet om urenlang te grinden, maar om na 22 jaar opnieuw roekeloos over de baan te scheuren in Chocobo GP.
Dat hierboven meteen de vergelijking wordt gemaakt met de oerklassieker Mario Kart, is na het spelen van Chocobo GP niet verwonderlijk. Vanaf de eerste race wordt duidelijk dat het spel heel wat raakvlakken heeft met het racespel van Nintendo, overgoten met een Final Fantasy-sausje. Zo werkt het startmechanisme om een boost te krijgen exact hetzelfde, voelt driften identiek aan en zijn schilden en paddenstoelen vervangen door typerende Final Fantasy-spreuken als fire en haste. Spelers met enige ervaring in Mario Kart of een andere populaire kartgame kunnen daarom meteen overweg met de gameplay die Chocobo GP voorschotelt.
Diezelfde spelers zullen helaas merken dat ondanks de vele leenelementen, alles een tikkeltje minder soepel en evenwichtig in zijn werk gaat in vergelijking met andere kartklassiekers. Hoewel de besturing aardig te pruimen is, voelen de races een stuk chaotischer aan en komt bij het gebruik van spreuken en andere power-ups een stuk minder techniek en tactiek kijken. Puur skill-based is een kartgame nooit, maar een goede portie geluk doorheen de hectiek is in Chocobo GP geen overbodige luxe.
Daar komt bij kijken dat het merendeel van de circuits bijzonder kort zijn, wat de geluksfactor extra doet aandikken. Sommige races zijn letterlijk in minder dan een minuut afgelopen, afgezien van onze razendsnelle raceprestaties. Doordat het gros van de parkoersen erg kort zijn, is er bovendien weinig ruimte gelaten voor creativiteit en originaliteit tussen de verschillende racebanen. Toffe binnenwegen of unieke elementen zijn jammer genoeg schaars. Wel leuk is dat dat de circuits dwars door bekende Final Fantasy-regio’s lopen, zoals Golden Saucer en Alexandria.
Dat soort verwijzingen naar de Final Fantasy-reeks zijn dan ook de absolute sterkhouders van deze game. Chocobo GP kent voldoende toffe Final Fantasy-personages om mee te racen, voornamelijk de Chocobo’s uit Chocobo’s Mystery Dungeon, die over verschillende statistieken en een unieke vaardigheid beschikken. Voor de echte fans van Final Fantasy is Square Enix zo aardig geweest om een luchtig verhaaltje tussen de races toe te voegen. De verhaalmodus is leuk om even te doorlopen, maar weet dat je in twee uurtjes hier echt wel doorheen bent.
Gelukkig kent Chocobo GP alle gamemodi die je van een kartgame mag verwachten, gaande van tijdritten tot series van vier achtereenvolgende circuits. Races kunnen zowel online als offline worden gespeeld, al dan niet in het gezelschap van een tweede lokale speler. Extra speciaal is de online modus Chocobo GP. Hierin neem je het op tegen 63 andere racers, onderverdeeld in groepjes van acht waarbij de vier beste doorgaan naar de volgende ronde. De absolute winnaar gaat niet enkel aan de haal met eeuwige roem, maar verlaat de GP met seizoensgebonden items.
Ja, dat lees je goed: seizoensgebonden items. Hoewel je op de release van Chocobo GP al een stevige vijftig euro op tafel moet leggen, geven de tijdgebonden beloningen een eerste indruk weer op het bedenkelijk verdienmodel dat Square Enix hanteert. Extra toffe personages zullen helaas vergrendeld worden achter een season pass, waarbij Cloud Strife de spits afbijt. Chocobo GP lanceert bovendien in twee verschillende versies. Zo is er naast de volledige versie ook een gratis lite-variant ter beschikking dat spelers al een voorsmaakje geeft van wat het totaalpakket te bieden heeft.
Het getuigt Square Enix van moed om een gelijkaardige kartgame uit te brengen op een console waar sinds jaar en dag Mario Kart 8 Deluxe de toon slaat. Helaas pakken de vele leenelementen niet goed uit, met chaotische races op weinig inspirerende racebanen tot gevolg. Wat Chocobo GP overeind houdt, zijn de vele Final Fantasy-personages en verwijzingen, inclusief een kort en luchtig verhaaltje dat fans van de serie kunnen waarderen. Wellicht dat het voor die doelgroep interessant is om eerst de gratis lite-varriant uit te proberen alvorens de volle mep te betalen, al dan niet in combinatie met een latere season pass.
- Luchtig verhaaltje
- Final Fantasy-elementen
- Chaotische races
- Saaie parkoersen
- Bedenkelijk verdienmodel