REVIEW | Pokémon Legends: Arceus is verfrissend maar heeft z’n foutjes
Heel wat Pokémon fans keken reikhalzend uit naar de nieuwste telg van de familie, namelijk Pokémon Legends: Arceus. Met z’n (half)open wereld, meer vrijheid, een crafting systeem en een nieuwe manier om ze allemaal te vangen moest Legends: Arceus een statement worden. Dat werd het uiteindelijk ook, maar er is zonder twijfel nog heel wat ruimte voor verbetering.
Pokémon blijft enorm succesvol en heeft dat grotendeels te danken aan z’n traditionele succesformule, waar eigenlijk amper van afgeweken wordt. Net daarom keken heel wat fans uit naar Pokémon Legends: Arceus, dat in plaats van enkele gimmicks een compleet nieuwe manier om Pokémon te ervaren introduceert. Zo trek je erop uit in de wildernis tijdens een verhaal dat eeuwen geleden plaatsvindt, waar Pokéballs nog maar net zijn uitgevonden en waar Pokémon nog beschouwd worden als gevaarlijke wezens die je maar beter kan vermijden.
In Pokémon Legends: Arceus word je als protagonist Hisui ingegooid (wat later het moderne Sinnoh wordt), waarbij al snel duidelijk is dat je van een ander tijdperk afkomstig bent en terug in de tijd bent gekatapulteerd. Doorheen het verhaal voeg je jezelf bij het Survey Corps en trek je op onderzoek uit. Onderweg loop je zo Noble Pokémon tegen het lijf, imposante en sterke Pokémon die een bepaald territorium overzien, en vul je de Pokédex in, wat je geld en een ranking oplevert. Hoe completer je Pokédex, hoe meer sterren je ontvangt. In totaal zijn er 10 sterren te behalen. Ook kan je je dorpsleden helpen door missies voor hen uit te voeren, wat je items en bepaalde upgrades oplevert.
Net zoals in de Let’s Go games en Pokémon Sword & Shield lopen Pokémon vrij in de wereld rond, maar deze keer besloot Game Freak een stapje verder te gaan. Zo ga je nu fysiek de confrontatie met wilde Pokémon aan en gooi je handmatig je Pokéballs. Gevechten aangaan kan nog steeds en is in sommige situaties nog altijd noodzakelijk, maar de focus ligt veel meer op het vangen van Pokémon. Zo brengt Pokémon Legends: Arceus mogelijk de grootste kentering die de franchise ooit zag.
Pokémon Legends: Arceus zorgt dan ook voor de nodige afwisseling wanneer het op het vangen van Pokémon aankomt. Je kan jezelf verstoppen en wilde Pokémon verrassen met een goed geplaatste Pokéball, je kan de confrontatie opzoeken waarbij je de aanvallen van de Pokémon moet ontwijken of je kan een Pokémon z’n lievelingseten voeren waardoor hij makkelijker te vangen is. Ook kan je zogenaamde ‘Alpha Pokémon’ tegen het lijf lopen, extra grote en sterke varianten van bepaalde Pokémon, die je het vuur aan de schenen leggen. Het maakt de wereld er alvast een stuk levendiger op (of toch een klein beetje).
Met het nieuwe craftingsysteem kan je nu zelf je eigen Pokéballs maken, net als een heleboel andere items die je kunnen helpen tijdens gevechten. De materialen kan je terugvinden in de verschillende regio’s binnen de game, of soms zelfs gewoon kopen. Ook Pokéballs blijven te koop. Hoewel het craftingsysteem zeker en vast een goede toevoeging is aan de game, en zeker ook werkt binnen de context van het verhaal, staat alles nog niet helemaal op punt. Materialen verzamelen is vaak nog onoverzichtelijk, je rugzak zit behoorlijk snel vol (ook al kan je upgrades aankopen) en het managen van al je materiaal voelt vaak als prulwerk.
Tenslotte zijn er nog de wijzigingen aan de gevechten. Zo kan een Pokémon beter worden in het gebruiken van een move en krijgt hij de optie om, naast een gewone aanval, een Agile- of Strong-variant te gebruiken. Dit voegt een extra element aan gevechten toe, want met een Agile-move kan je eventueel een extra aanval eruit persen, terwijl je met een Strong-move meer damage doet maar mogelijk je tegenstander een extra beurt moet gunnen.
Als er iets is dat we toch moeten benoemen, dan is het hoe de game er uitziet. Hoewel de stijl van de game zeker z’n charme heeft, is het allesbehalve visueel hoogstaand. Je zou kunnen zeggen dat het binnen een Pokémon game allemaal niet zoveel uitmaakt, maar voor een grote open wereld die tjokvol met Pokémon zit had het wat meer mogen zijn. De game heeft vaak issues met rendering waardoor Pokémon pas laat in je gezichtsveld komen en de textures zijn op niveau van een Nintendo 64 game. Je zal tijdens je playthrough ook zonder twijfel enkele (visuele) bugs tegen het lijf lopen.
Hoewel er genoeg Pokémon te vinden zijn op de map die wat leven in de brouwerij brengen, missen we toch ook wat interessante locaties op de map. Verwacht voornamelijk grote open velden, rivieren en kleine vijvertjes. Wat meer kleine dorpjes en kampen, meer interessante ruïnes en nog wat meer afwisseling in biotopen had de game zeker ten goede gekomen.
Waar de game het dan wel weer goed doet is z’n verhaal. Personages worden organisch geïntroduceerd en het is daadwerkelijk leuk om Hisui en z’n geschiedenis te ontdekken. Er zitten ook veel kleine hints naar de andere Pokémon games in het verhaal verstopt. De gevechten met de Noble Pokémon zijn uitdagend en best moeilijk, net als gevechten in het algemeen trouwens, en het verhaal maakt enkele leuke en onverwachte kronkels naar het einde toe.
Al bij al doet Pokémon Legends: Arceus wat het moest doen. De game speelt erg fijn, de gameplay zelf is verfrissend en het zou erg jammer zijn als Pokémon niet in deze richting blijft evolueren. De nodige kinderziektes zijn aanwezig, zoals de matige graphics, het soms omslachtige craftingsysteem en de soms lege wereld. De fundamenten voor de komende jaren zijn alleszins gelegd.
- Een stap in de juiste richting
- Interessant verhaal
- Hogere moeilijkheid
- Zwakke graphics
- Crafting mag efficiënter
Ik heb geen Pokémon game gespeeld sinds Blue (enja Stadium), maar is er geen gebrek aan ambitie en innovatie in de IP.
's Louter een indruk die ik ervan heb als buitenstaander, dus verbeter me gerust.
Maar hier opnieuw heb ik iets van: het kon (toch zoveel) meer zijn/aanbieden. [Ambitie]
-wat het wel moet/moest zijn laat ik in het midden-
Geplaatst op 2022-02-03 12:09:41
De game is vernieuwend, spreekt aan en voelt imo erg fris aan.
Wat ik wel had tijdens het spelen was meer van voor zo een ''grote'' game kon je er meer insteken bv
- Zorg dat pokemons eindelijk eens hun voice actor hebben ipv dat gechip geluid''
- Maak de wereld aantrekkelijker om te ontdekken , nu had je vooral open vlaktes
Al bij al, de game volledig uitgespeeld zoals het moet, enkel nog wat shiny hunten als een freak heb ik me enorm vermaakt tijdens het spel en hopelijk bouwen ze hierop verder, met eens alle pokemons
Geplaatst op 2022-02-04 14:23:09
Heb er nu ongeveer een 6 uur mee gespeeld. Loop nog altijd in de eerste zone rond te banjeren.
Ik geniet wel van de vrijheid en de fun die het gewoon rondlopen in area's bied.
Ik ben iemand die nogal snel afgeleid raakt en het verwondert me hoeveel tijd ik in 1 gebied kan doorbrengen zonder een specifiek doel én zonder dat het me gaat vervelen.
Het is inderdaad bijzonder verschillend dan zijn voorgangers. Sword vond ik ook wel leuk, maar dit is een geheel andere ervaring en insteek. Ik kan het persoonlijk wel smaken.
Grafisch is het bij momenten inderdaad wel zwak. Dan denk ik al vaak eens aan Zelda en hoeveel beter het had kunnen zijn. Maar gameplay is gewoon leuk en vooral een interessante eerste stap naar wat de franchise kan worden.
Geplaatst op 2022-02-03 13:11:48, bewerkt op 2022-02-03 13:12:59
Ben blij dat ze eindelijk iets nieuws proberen, jammer van de graphics maar ga hem toch halen voor de gameplay
Geplaatst op 2022-02-03 13:26:20
Wat is dat toch met die graphics overal. Het valt mij helemaal niet op als je aan het spelen bent. En niet vergeten... je komt van die misbaksels van Diamond en Pearl... Dan is dit toch een gigantische vooruitgang? Ja het water en lava mochten wat beter zijn... maar ik beleef voor het eerst sinds Red, weer echt dikke fun met een pokémon game.
Geplaatst op 2022-02-03 15:26:34
De mindere graphics storen mij ook niet, maar het haalt je soms wel uit de immersion.
Zeker gras dat soms glitchend van links naar rechts flitst. Vooral dat vind'k wel jammer, omdat je daar van heel dicht naar kijkt als het gebeurt (als de game inzoomt op een pokemon of pokeball). De lage texture kwaliteit ervan stoort mij een pak minder.
Geplaatst op 2022-02-04 10:04:47, bewerkt op 2022-02-04 10:05:53
Het gaat hem vooral op het feit dat je met momenten de pixels kan tellen. Ik weet niet hoe het aanvoelt als je op de console zelf speelt, maar ik heb de game volledig { full pokedex - full missions & side missions ) gecompleet op tv en ja dan heb ik wel hier en daar eens moeten slikken ivm graphics.
Nu dit neemt niet weg dat dit een enorme vooruitgang is qua pokemon game, maar in zijn geheel had het al bij al net dat tikkeltje meer mogen hebben.
Goeie start en hopelijk bouwen ze hier ook verder op in.
Wat de revieuw betreft vraag ik me af of degene die het speelde ook effectief de game dieper onderzocht? je rugzak zit idd snel vol maar je hebt een gigantische stash die je ten alle tijden bij elk kamp kan gebruiken. Je hoeft er geen materialen uit halen om te gaan craften dus je hebt eigenlijk een oneindigheid aan stash, wetende dat in begin welliswaar 4 a 7 upgrades moet kopen om toch netjes rond te kopen true.
Geplaatst op 2022-02-04 14:20:33
Ik speel switch-games nooit op tv... ziet er zowieso niet uit op een 65" 4K-tv... De enige pixels die ik tel, zijn dan die van de textures op kleding en dergelijke. Maar dat ben ik bij Zelda ook gewoon :/
Geplaatst op 2022-02-04 15:08:51
Ja, het is een vooruitgang, maar als je kijkt naar wat er op de Switch al beschikbaar is qua open-world games, kan het ook beter.
Voor mij is het soms grafisch eens glitchen, gecombineerd met een relatief "dode" wereld wat me uit het spel trekt. Leuke gameplay, maar de wereld mocht ook wat levendiger.
Nu, hopelijk doen ze er iets mee in een volgende versie, want beide zijn klachten die vaak naar boven komen.
Geplaatst op 2022-02-07 09:18:06
heb er al redelijk wat uur in zitten (over de 20) het enige wat ik echt mis is de breeding en de spanning van random encounters. zeker de overworld pokemon is tof maar had toch graag de spanning van random encounters terwijl mn pokemon low zijn erbij gehad.
en vind het heel jammer dat je niet meer bij je pokeboxen kan vanuit het menu gewoon, je moet met een poppetje gaan babbelen wat in, bijv. sword/shield en diamond/pearl niet nodig was.
De graphics heb ik echt 0 probleem mee, speel pokemon niet voor de graphics, uberhaubt speel de switch niet voor zn graphics daar heb ik mn PC voor.
Geplaatst op 2022-02-03 17:29:40
Ik vind het een leuk en vernieuwend concept en een frisse wind na Sword en Shield. Het verhaal blijft vasthangen in het cliché-Pokemon sfeertje maar het blijft toch verdomd leuk om erop uit te trekken en nieuwe Pokémon te gaan ontdekken.
Grafisch vind ik het een prachtgame en vooral in handheld. Tis vooral in docked modus dat ik hier en daar de hiccups zie in framerate en texture pop-ups... medio 2022 zou dit toch niet meer mogen imo, zeker van een ontwikkelaar als Gamefreak. Nonetheless, het breekt voor mij persoonlijk niet de fun noch de immersie. Het nieuwe concept van vangen brengt de nodige layer van strategy en planning alsook een portie geluk.
De gevechten zijn een pak dynamischer doordat je niet naar een "afzonderlijke arena" gewarped wordt maar blijft toch wat clunky met momenten aanvoelen.
De toevoeging van de alpha's is het ook mooi gegeven, kan je farmen voor sterkere en grotere varianten met betere stats of gewoon om experience te farmen. Shiny hunten heb ik nooit echt gedaan maar kan wel wat extra replayability brengen.
Het craften kon idd beter. Tenzij ik het gemist heb, moet ik nu altijd naar een campsite lopen, om potions, revives en pokéballs te craften. Ik vind het een leuke gimmick, alleen is het idd wat minder goed uitgewerkt.
Ik ben benieuwd of het gerucht van mogelijke DLC met een aanvulling van nieuwe Pokémon en Mega-Evolutions iets van waarheid bevat... hopelijk ook met extra story elementen en de toevoeging van Pokémon Home functionaliteit.
Geplaatst op 2022-02-06 08:55:25, bewerkt op 2022-02-06 09:04:32
Als je ziet hoe lang square enix er over gedaan heeft om over te stappen van tuned based combat naar dynamic... Geef het een paar games. Het is een stap innde goede richting. En de graphics boeien mij ook niet zo. Ik heb het spel gisteren gaan kopen en ik heb er al meer uren ingestoken dan in pokemon sword. Stap in de juiste richting !
Geplaatst op 2022-02-06 20:01:01
Pokemon hoeft niet per se van turn based weg te lopen om beter te zijn
Geplaatst op 2022-02-06 21:10:44
Nee dat klopt maar je neemt een foute interperceptie aan. Ik wil gewoon maar doelen op het feit dat gamefreak nog een paar main serie games nodig heeft om een nieuwe balans te vinden dat hedendaagse gamers meer gaat aanspreken als hun fanbase. Deze game is een innovatie qua vernieuwing, nog niet optimaal maar wie weet wat het binnen 2 of 3 generaties gaat geven. Die turn based is maar als voorbeeld bedoeld
Geplaatst op 2022-02-07 00:30:41