REVIEW | After The Fall laat je niet in de kou staan
Virtual reality barstte in 2016 helemaal los en de technologie is inmiddels alweer vijf jaar oud. Toch zijn er maar een handvol spellen die ten volle gebruik maakten van de technologie en als succesvol worden beschouwd. Eén van die spellen is Arizona Sunshine, waarin er horden zombies op je komen afstormen. Ontwikkelaar Vertigo Games probeert de succesformule op te volgen met After The Fall, waarbij tot vier spelers het moeten opnemen tegen gemuteerde monsters.
After The Fall neemt je mee naar een post-apocalyptische wereld. Je loopt rond in een bevroren toendra samen met andere overlevenden. Eten en wapens zijn zeldzaam, dus trekken de overlevenden erop uit op zoek naar extra hulpmiddelen. Tijdens deze Harvest Runs neem je het op tegen tal van verschillende vijanden. De zogenaamde Snowbreed zijn mensen die door de bijtende koude en chemische oorlogsvoering zijn omgevormd tot ware monsters. Als beloning voor je tripjes krijg je punten waarmee je nieuwe wapens en upgrades kunt kopen in de centrale HUB-wereld, die dient als plek voor rust en reflectie wanneer je niet aan het vechten bent. Op deze plek kun je ook andere spelers uitnodigen. Je kunt vijf verschillende gebieden verkennen en eens je elk level een keer hebt uitgespeeld, ben je vrij om het opnieuw te spelen wanneer je maar wil.
De ontwikkelaar is duidelijk de mosterd gaan halen bij de gameplay van games als Left 4 Dead. Al schietend en rennend doorkruis je gevarieerde levels op zoek naar veilige ruimtes of extra wapens. Aan het einde van elke missie krijg je een zwerm Snowbreed om uit te schakelen. Er zijn verschillende Snowbreed met speciale eigenschappen. Zo is er de uitermate trage Juggernaut, die volledig gepantserd is en je met één klap kan doodslaan. Zolang je in beweging blijft, valt hij vrij makkelijk uit te schakelen, maar als je ook maar enkele seconden afgeleid bent door andere Snowbreed, is het met je gedaan. De meest gevaarlijke vijand is Smasher, die met explosieve aanvallen flink wat schade aanricht. Hij heeft een ijsschild om zich heen waardoor je enkel op de ontdooide plekken kunt schieten om hem te doden. In totaal zijn er zes verschillende vijanden, wat niet bijster veel is.
De besturing is zo goed als perfect. Bewegen doe je via de gekende teleport methode die we al in veel virtual reality games hebben gezien. Wie liever wandelt heeft daar ook de mogelijkheid toe. Begint je maag nogal snel te keren van al die VR-gameplay? Dan kun je er gewoon voor kiezen om het spel al zittend te spelen. Ook herladen kan op verschillende manieren. Je kunt gewoon je wapen tegen je ammobox houden en het spel herlaadt vanzelf, maar wie van wat realisme houdt kan ook manueel herladen, al neemt dat natuurlijk meer tijd in beslag. De gameplay is extreem intuïtief, maar indien je wil is er ook een kleine tutorial aanwezig.
Het grootste probleem van After The Fall is het gebrek aan afwisseling. Er zijn niet zoveel verschillende vijanden en de maps zijn vaak op dezelfde manier opgebouwd. Eens je elk wapen een keer hebt geprobeerd, weet je precies wat het spel verder nog te bieden heeft. Jammer, want je kunt prachtige werelden bouwen in VR. De keuze voor een kapotte wereld die vol witte sneeuw ligt, is wat ons betreft dan ook nogal ongelukkig. Tijdens onze speelsessies kwamen we ook vaak vast te zitten in muren en deuren tijdens het teleporteren. Dit was eenvoudig op te lossen door fysiek even achteruit te wandelen, maar handig is het niet.
Vertigo Games is één van de weinige ontwikkelaars die zich helemaal inzet om grootse VR-games te maken en dat merk je. De gameplay werkt feilloos. Als gamer heb je alle nodige opties om de VR-ervaring zo goed mogelijk om te zetten naar je voorkeuren. Helaas heeft After The Fall niet zoveel in de aanbieding. Slechts een handvol verschillende vijanden en levels en dat is het ongeveer. Toch kunnen we het spel warm aanbevelen vanwege de schappelijke prijs en doordat het één van de betere games is op gebied van virtual reality. Het is één van de zeldzame VR-ervaringen die aanvoelt als een complete game in plaats van een opgewaardeerde technische demo.
- Vlotte VR-ervaring
- Coöperatieve gameplay
- Realistische wapens
- Weinig variatie
- Kleine glitches
- Verschil in levels