REVIEW | Battlefield 2042 heeft nog flink wat werk voor de boeg
Na drie jaar wachten kunnen gamers aan de slag met Battlefield 2042. Maar liefst 128 spelers kunnen op dezelfde map op elkaar schieten en dat levert mooie beelden op. Stel je even voor: je landt met 64 mensen op dezelfde plek door uit een helikopter te springen. Je rent door het zand, kogels gierend om je hoofd. Je ontwijkt enkele granaten en krijgt een vijand in het vizier. Je pompt hem vol lood en….hij blijft gewoon leven, terwijl er in de verte een hovercraft op de muren van een wolkenkrabber rijdt. Ondertussen zweven er enkele mensen zonder parachute tientallen meters in de lucht wanneer het spel besluit om te crashen…
Helaas is bovengenoemde een trend geworden in de Battlefield franchise. Er wordt een nieuwe game aangekondigd en de hemel ingeprezen. Die blijkt dan bij de release vol kleine maar ook spelbrekende fouten te zitten. Ontwikkelaar DICE gaat vervolgens aan de slag met patches om dan na zes tot twaalf maanden een beter geoptimaliseerde game te bekomen. Battlefield 2042 heeft ongetwijfeld een erg groot budget gehad en je betaalt ook de volle pot bij de aankoop van het spel. Is het dan zoveel gevraagd om een complete game te verwachten? Maar goed, we denken de glitches even weg. Wat heeft Battlefield verder nog te bieden?
Battlefield 2042 probeert de soldaten een unieke persoonlijkheid te geven. Je speelt dus niet langer met generische figuren, maar met personages die elk over unieke vaardigheden beschikken. Deze zogenaamde ‘Specialists’ zijn dus ongeveer zoals de klasses van weleer. Zo heeft Boris bijvoorbeeld een automatische turret, kan Navin vijandige voertuigen hacken en kan Maria geneeskrachtige naalden op teamgenoten vuren. Daarnaast heb je een vrije keuze uit de 22 wapens die het spel rijk is. De personages roepen nu en dan wat oneliners naar elkaar, veel verder gaat de gewaarwording van de soldaten niet.
De mappen zijn lekker groot. De basissen zijn mooi verdeeld over het terrein en er zijn zelfs basissen waarvoor je meerdere vlaggen moet hijsen om deze over te nemen. Door de grootte van de map is het perfect mogelijk om een hele match in dezelfde uithoek van de map te blijven, omdat er telkens wel iets gebeurt. Ben je eerder van het aanvallende type, dan zul je al snel ondervinden dat het erg ver wandelen is naar andere basissen. Er zijn natuurlijk voertuigen, maar je moet al geluk hebben dat er eentje beschikbaar is. Iedereen is namelijk steeds aan het drummen om in een tank of helikopter te kruipen, want een goed geplaatst voertuig kan bijzonder sterk zijn in Battlefield 2042. Sommige voertuigen zoals de hovercraft zijn niet in balans met de rest van het spel en kunnen op hun eentje het tij van de wedstrijd keren.
Visueel is Battlefield 2042 een absoluut pareltje. De omgevingen zijn goed ingespeeld op de nabije toekomst. Zo is er bijvoorbeeld een map met een grote muur in het midden. Aan de ene zijde heb je een dorre woestijn en aan de andere kant staan serres vol planten en bloemen. De mensheid heeft zich duidelijk aangepast aan de opwarming van de Aarde. Steeds spectaculair zijn de grote stormen en orkanen die zich over het terrein bewegen. Kom je te dicht bij de orkaan, dan valt je apparatuur uit, zie je nog maar enkele meters ver en als je aan een parachute hangt, kun je naar het andere einde van de map slingeren. Combineer dit met de vele ontploffingen en je waant je meteen in een Michael Bay film.
Naast de standaard Conquest mode, kun je ook aan de slag met Breakthrough. Deze modus staat garant voor pure chaos. Een aanvallend team moet drie punten innemen om door te stoten naar de volgende verdedigingslinie. Leven en sterven wisselen elkaar af in een razendsnel tempo. Eerdere speltypes zoals Frontlines of Rush zijn niet aanwezig in Battlefield 2042. Deze zijn vervangen door Hazard Zone en Portal Mode.
Hazard Zone is vrij uniek en maakt nog het best gebruik van de Specialists. Je gaat samen met drie andere spelers een vijandelijk gebied verkennen. Elke Specialist mag maar éénmaal op de map zijn. In het begin van de match moet je je uitrusting kopen om vervolgens data drives te zoeken op de map. Heb je alles gevonden, dan moet je nog zien te ontsnappen. Je speelt hier tegen computergestuurde vijanden en dit kan best pittig zijn. Dit komt dan vooral doordat de AI over een groot aantal troepen beschikt. Je kunt ook andere teams van vier personen tegenkomen, maar slechts één team kan ontsnappen met de data. Hazard Zone is uitermate tactisch en een erg leuke afwisseling van de andere modi.
Het leukste aan Battlefield 2042 is zonder twijfel Portal. In deze modus kun je heruitgebrachte mappen spelen van Battlefield 1942, Battlefield 3 en Bad Company 2. Er zijn twee mappen uit elk spel aanwezig, samen met de correcte wapens, voertuigen en classes. Momenteel zijn de Portal spellen het meest stabiel en kennen ze de minste aantal bugs. Wat meteen opvalt is dat de Battlefield games van vroeger een meer intieme sfeer hadden. Samenwerking is nodig en dat is in de reusachtige mappen van Battlefield 2042 moeilijk te bewerkstelligen. De meeste spelers gaan hun eigen gang, terwijl je op bijvoorbeeld de mappen van Battlefield 1942 een groter gevoel van samenhorigheid krijgt.
De interface is aangepakt, maar is nog steeds te invasief. Als je de map wat groter wil, neemt deze plots je hele beeld in beslag. Wanneer je vijand meerdere sectoren overneemt, krijg je meldingen op je scherm die veel kleiner hadden gekund. Waar is het klassieke scorebord? Je hebt momenteel geen duidelijk overzicht op je kill/death ratio, tenzij je zelf even deze kleine berekening maakt. Je kunt ook nergens een totaalbeeld zien van al je gespeelde partijen. En waarom is er nog geen voice chat bij de release? Hoe kan dat nu allemaal in een spel waar teamwork en communicatie centraal staan om te winnen?
Hoe je het ook draait of keert, Battlefield 2042 is een incompleet spel: Er zijn tal van spelbrekende glitches, servers zijn vaak instabiel, beloofde features ontbreken en de balans is ver zoek. Het beste wat Battlefield 2042 te bieden heeft, zijn enkele heruitgebrachte mappen uit oudere spellen en dat is geen al te best teken. Audiovisueel staat deze game aan de top van de ladder, maar wat ben je daar mee als de gameplay zo gebrekkig is? We zullen Battlefield 2042 een tweede kans geven wanneer er een hele reeks patches zijn uitgevoerd. Wacht dus nog maar even tot het spel aan een fikse korting te verkrijgen is.
- Historische Portal Modus
- Hazard Zone
- Audiovisuele pracht
- Spelbrekende glitches
- Voelt incompleet aan
- Niet goed gebalanceerd
- Goede communicatie niet mogelijk
Eindelijk een realistische review die de ontbrekende features en de vele bugs niet negeert als of ze er niet zijn. Het kan een goed spel zijn, maar ze hebben wel echt een nieuw diepte punt weten te halen met deze bf release.
Geplaatst op 2021-11-19 11:40:56
De gameplay werkt gewoon niet als je geen voertuig hebt. Hele grote mooie realistische map maar je maakt geen kans wanneer er helikopters en tanken rondzwerven die op zoek zijn naar verdwaalde spelers in de woestijn, en als die mij ni te pakken krijgen dan is het wel een sniper van op 300 meter. Sniper is de leukere manier van spelen want op de grote lege maps met een assault wapen begin je weinig. Ik spawnde de ene keer in close quarters dus de logische keuze was een assault, maar werd door een sniper gekilled. Daarna spawn ik op een open gedeelte van een map met assault wapen en ik kon niks beginnen tegen de snipers die in de bergen lagen rond de capture points. Ik kreeg van deze game meer agressie dan call of duty en dat zegt al veel. Met cod ga je veel meer dood maar je zit ook weer sneller in de actie. Battlefield is respawnen en een aantal minuten richting de capture point lopen, gedoodt worden en terug opnieuw.
Geplaatst op 2021-11-19 12:34:17, bewerkt op 2021-11-19 12:36:13
je beschrijft precies mijn ervaring, helaas daarom maar weer verwijderd.
Als tegenargument gaven mensen dat je een tank/heli als squad snel kapot krijgt, maar daar heb je weinig aan als je als enige ergens in de woestijn loopt en beschermt je ook niet tegen alle snipers.
Geplaatst op 2021-11-19 13:42:14
Jammer om te lezen, maar helaas wel de waarheid.
Ik heb het zelf nog niet gespeeld, wel veel gelezen en filmpjes gezien.
Zelf wacht ik nog een maand, hopen dat het dan al beter loopt>
Zag ook vandaag op youtube dat je jouw eigen game modes kan maken/ ook de map dus kleiner maken? Hier zou ik graag een bevestiging van willen>
Zo kan je dus ook team deathmatch maken op een kleine map.
Geplaatst op 2021-11-19 15:19:12
TDM was toch altijd al op een kleiner gedeelte van de map. Hebben ze dat nu veranderd?
Geplaatst op 2021-11-25 15:15:24
Weet ik niet. Ik heb het nog niet gespeeld.
bedoel meer, je kan dan (Zelf) iets maken?
Geplaatst op 2021-11-26 10:04:12
Ik zou namelijk wel een search and destroy willen spelen.
Kleine map 12vs12 ofzo
Geplaatst op 2021-11-26 10:04:38
Er is inderdaad veel werk aan de winkel. Hopelijk kunnen ze herhalen wat ze deden met Battlefield 4 en hier toch een prachtgame van maken want ik denk dat er toch wel potentieel in zit
Geplaatst op 2021-11-19 15:57:54
AAA right now: “This is fine”
Geplaatst op 2021-11-19 17:03:21
Meh good enough. Let's ship it.
Geplaatst op 2021-11-20 13:17:16
ik had gehoopt dat ze BF4 als basis zouden gebruiken en daar op verder bouwen en innoveren.
Maar ze hebben er gwn compleet misgeslagen.
Veel features die verdwenen zijn, teveel naar andere games gekeken en wat het resultat is?
Een game die ver van BF aanvoelt.
Was hyped voor deze game, ma na de beta en reviews was dit snel weg
Geplaatst op 2021-11-20 09:12:35
Vond hem soms wel leuk, maar balance is zoek, communicaties is op zijn jaren 2000 (typen) en fuck those hovercraft!
En optimalisaties is crap, zelf op low speelt het amper met 60+ fps.
Geplaatst op 2021-11-22 07:49:45
Pre-ordered, beta gespeeld maar helemaal vergeten dat de game uit is ;)
Zegt genoeg denk ik....
Geplaatst op 2021-11-22 08:45:50
Het is echt onafgewerkt en zit nog vol met bugs etc maar damn ik amuseer mij daar toch hard mee... Hoe goed zou het zijn als dit allemaal werd rechtgetrokken...
Geplaatst op 2021-11-22 10:26:39