REVIEW | Indie Flash - The Last Stand: Aftermath laat je strijden tegen zombies
Een dodelijk virus is uitgebroken en heeft de wereld veroverd. Een klein aantal mensen is gelukkig immuun, maar dat wil niet zeggen dat het zo eenvoudig is om te overleven. Jouw verhaal start 15 jaar na de uitbraak, als een van de besmette mensen. Je dagen zijn geteld en aangezien je toch den dode staat opgeschreven, help je de lokale community.
Op je avontuur ga je niet alleen op zoek naar levensmiddelen, maar ook naar antwoorden bij vragen die tijdens je rit bovenkomen. De map is opgesplitst in verschillende locaties en met een wagen reis je van locatie naar locatie. Je kan zelf kiezen naar welke locaties je reist, al ligt je uiteindelijke bestemming steeds vast, om zo het verhaal vooruit te stuwen. Reizen is natuurlijk niet gratis en dus moet je op nieuwe locaties zeker brandstof zoeken om je auto in gang te houden.
Zelfs al heb je al genoeg brandstof verzameld, wil dat niet zeggen dat je zomaar verder kan reizen. Dat kan enkel als je de volgende stap in het verhaal hebt gezet, wat wel eens wat eentonig kan worden, zeker als je weet dat je nogal eenvoudig kan sterven. Gun blazing ga je er ook niet door, want munitie is er niet in overvloed en het richten is niet eenvoudig door de beperkte visuele hulp. Stealth is dus je voorkeursoptie, al zal je soms geblokkeerd worden door de omgeving, zodat je niet anders kan dan de confrontatie aan te gaan.
Verder kan je supply crates terugvinden, om items voor de start te kopen, en kan je rustig verkennen om crafting materiaal bij elkaar te zoeken. Boeken met kennis kan je dan weer gebruiken om de vrijwilligers te voorzien van permanente upgrades. Een focus mode laat je luisteren en kijken wat er rondom je afspeelt. Die is gelimiteerd in tijd, maar het laat je toe om de tijd te vertragen en iets meer schade te doen.
Sterven doe je in The Last Stand: Aftermath op verschillende manieren. Enerzijds heb je het virus dat je achtervolgd en dat je kan uitstellen door het nemen van medicijnen. Het virus zal je echter sowieso overnemen en mutaties veroorzaken die voor- en nadelen bieden. Anderzijds kan je sterven door een encounter met zombies, maar de dood is niet het einde. Ga je dood, dan kan je een nieuwe vrijwilliger kiezen, die telkens met hun eigen vaardigheden en uitrusting komen. Audiovisueel zit het ook allemaal wel snor, maar echt hoogstaand is het niet.
The Last Stand: Aftermath heeft ons eigenlijk wel aangenaam verrast. De manier waarop het gebracht wordt, is eens iets anders en bepaalde features zijn wel tof gedaan. We vinden het wel spijtig dat stealth soms tenietgedaan wordt door de opzet van de omgeving en het wordt na een tijdje wel wat eentonig, wanneer je telkens van locatie naar locatie reist om brandstof te verzamelen, want het voelt aan als een vertraging van de gameplay.
- Goede basis
- Stealth, maar...
- Vrijwilligers
- ... omgeving werkt soms tegen
- Eentonigheid