REVIEW | Book of Travels schrijft een veelbelovend eerste hoofdstuk
Book of Travels is tot nu toe een unicum in de wereld van roleplaying games. Ontwikkelaar Might and Delight, een kleine studio uit het Zweedse, omschrijft het project als een TMORPG. Tiny Multiplayer Online RPG, wat zoveel wil zeggen als: je zal niet veel andere spelers tegenkomen. Dat is maar één van de aspecten die deze game, nog steeds in early access, nu al een pareltje maken.
We moeten wel eerlijk zijn over alle aspecten van deze game: er zit namelijk geen verhaallijn in deze RPG. Of toch niet zoals je zou denken. Er is namelijk wel een verhaal, maar je zal het zelf moeten zoeken en vinden en ook al zorgt dit verhaal soms voor mooie momenten, is het niet de bedoeling dat je als speler actief hiernaar op zoek gaat.
Het is namelijk aan jouw als speler om je eigen verhaal te schrijven, en dat mag je voor een groot deel letterlijk nemen. Zelfs bij het creëren van je eigen character krijg je plaats om een eigen achtergrond te bedenken en neer te schrijven, in de stijl van Dungeons and Dragons of Pathfinder. Diezelfde stijl trekken ze ook verder door in het spel zelf. Je krijgt namelijk geen quest markers of enige andere aanwijzing van waar je net naartoe moet. Het is dus een aanrader om pen en papier dicht bij de hand te houden. De wereld van Book of Travels is je oester en het is aan jouw om ze open te breken.
Qua gameplay zal het voor de meeste mensen wel aanpassen zijn, zeker als je wat ervaring hebt met traditionele RPG’s. Hier valt namelijk heel weinig te bekennen van de standaardbesturing die we al zo goed kennen. Bewegen door de spelwereld doe je met een simpele klik van de muis, en ook andere acties, zoals vechten of het gebruiken van magie, vragen niet veel meer input. Klinkt saai, horen we je denken, maar vergeet niet waar het om draait: de ervaring, het avontuur en vooral de reis, waar die ook heen mag gaan.
Zoals we al zeiden is Book of Travels niet alleen maar wandelen en ontdekken. Je kan gerust bandieten opzoeken om neer te sabelen, of je toeleggen op de magie die in de wereld te vinden is. Geen vuurballen of toverspreuken te vinden hier, wel het leggen van knopen en het zetten van thee. Knopen zijn de equivalent van spreuken: je kan er verschillende magische effecten mee oproepen om je leven te vergemakkelijken. Het maken en drinken van thee is dan weer een heel andere categorie. Zo verkrijg je statuseffecten, die voor langere duur je character voort zullen helpen.
Om die magie te gebruiken zul je wel goed je ogen moeten openhouden. Om thee te maken of knopen te gebruiken, heb je namelijk heel wat componenten nodig die je doorheen de wereld zal tegenkomen. Ook hier geen markers of blinkende sterretjes rond planten die je kan gebruiken, alleen je getrainde oog. Snel door de wereld lopen kan dus wel, maar kunnen we niet aanraden.
Waar Might and Delight met kop en schouders boven andere ontwikkelaars uitsteekt, is het visuele aspect. Book of Travels is simpelweg een pracht van een game, waar het de moeite is om stil te staan en de ongelooflijke beelden in je op te nemen. Combineer dit met de magistrale muziek die je begeleidt en je krijgt zelf al snel zin om naast je character te gaan zitten, een lekkere pot thee op het vuur te zetten en wat knopen te leggen.
Book of Travels van Might and Delight is meer kunstwerk dan game. Hun TMORPG vertraagt de normale rush en grind van het genre en dwingt de speler rond te kijken en stil te staan in zijn omgeving. Creër je eigen verhaal en geniet van de prachtige omgevingen. Heb je nood aan een simpele en rustgevende ervaring met verrassend veel diepgang, neem dan zeker eens een kijkje in de wereld van Book of Travels.
- Visueel prachtig
- Schrijf je eigen verhaal
- Nieuwe kijk op RPG's
- Weinig inleidende informatie