REVIEW | Indie Flash - War Mongrels gaat gebukt onder bugs en slechte controls
In War Mongrels worden we naar het Oostfront gestuurd, tijdens de Tweede Wereldoorlog, waar we het historisch geïnspireerd verhaal volgen van twee Duitse soldaten die genoeg hadden van de gruweldaden. Na een aanval van het Russische leger kan je ontsnappen en kom je je eerste medestander tegen. Het is het begin van een verhaal waarin steeds meer strijders zich bij je groepering voegen.
Ieder personage in War Mongrels heeft zijn eigen unieke wapen en set van skills en vaardigheden. De gameplay doet ons dan ook denken aan Commandos en Partisans 1941, maar in tegenstelling tot deze titels kan je hier geen andere wapens oppikken. Ook granaten of mijnen kan je niet vinden bij de vijand en er is zelfs maar één held die toegang heeft tot het gebruik van granaten.
Wanneer het een beetje druk wordt tijdens gevechten of je wil twee soldaten tegelijk doden dan kan je in planning mode gaan. Dan wordt de tijd vertraagd en heb je even de kans om alles in te plannen. Met één druk op de knop worden dan alle acties simultaan uitgevoerd. Indien het nodig lijkt, kan je een soldaat overnemen om zelf op vijanden te schieten via de action-mode. Dit werkt goed, maar het was wel niet altijd even eenvoudig om te zien wat de line of sight was voor je held, wat dan weer zorgde voor heel wat kogels die zich nutteloos in een muur boorden.
Ook de AI kan al eens onvoorspelbare acties uitvoeren. Zo gebeurde het wel eens dat we een steen gooiden om een vijand af te leiden, maar dat die zich gewoon onmiddellijk weer omdraaide en ons zag, met de dood tot gevolg. Dat zou zo geen probleem zijn als we eenvoudig konden herladen, maar ook daar liep het al eens mis.
Grafisch ziet War Mongrels er best goed uit, met een afwisseling van grimmige en kleurvolle locaties. De framerate doet soms wel eens moeilijk bij grote explosies. De soundtrack zet de sfeer mooi neer en het verhaal wordt aan elkaar geweven met mooie getekende cutscenes. Spijtig genoeg zijn er ook heel wat mindere zaken die ons stoorden tijdens het spelen. Om te beginnen voelden de controls niet echt vlot aan, wat het spel nodeloos moeilijker maakt. Bugs zijn ook alom aanwezig, zoals eerder al aangegeven met de AI. Vijanden schieten door gebouwen, acties worden niet uitgevoerd en een keer kwamen vijanden na een cutscene plots terug en erger nog, ze waren plots met drie keer zoveel.
De basis van War Mongrels zit wel snor. Het verhaal is boeiend en geeft een kijk op de gruwel die plaatsvond aan het Oostfrond. De verschillende heroes zorgen voor diverisiteit en de action mode laat je in moeilijke tijden het heft zelf in handen nemen. Spijtig genoeg wordt de titel geteisterd door onvoorspelbare AI, slechte controls en bugs die invloed hebben op de gameplay.
- Verhaal
- Action mode
- Basisgameplay
- AI
- Bugs
- Moeilijke controls