REVIEW | Back 4 Blood kiest voor de kracht van het herkenbare
Left 4 Dead heeft altijd al een enorm trouwe fanbase gehad. Op het moment van schrijven staat Left 4 Dead 2 zelfs nog in de top 100 van meest gespeelde spellen op Steam met 21.000 online spelers. Hoeveel spellen die meer dan tien jaar oud zijn, kunnen daar mee uitpakken? Helaas is Valve allergisch aan het getal ‘drie’ en dus bleef het lang stil rond de reeks. Die stilte is nu ten einde want ontwikkelaar Turtle Rock Studios komt met een spirituele opvolger: Back 4 Blood. Zombies allerhande mogen opnieuw collectief in hun broek doen, want de jacht is weer open.
Net zoals in Left 4 Dead nemen teams van vier spelers het op tegen eindeloze hordes Ridden (oftewel zombies) en Mutations (sterkere zombies). In totaal zijn er vier hoofdstukken, waarvan het laatste hoofdstuk eigenlijk een groot eindbaasgevecht is. Er zijn dus drie uitgebreide levels waarin je van A naar B loopt en ondertussen kleine objectieven moet voltooien om de volgende deur te openen. Uiteraard ben je ondertussen voortdurend op smerige Ridden aan het knallen. Het verhaal is zoals verwacht flinterdun en komt er op neer dat je deel uitmaakt van een immuun gezelschap die zichzelf Cleaners noemen. Cleaners hebben maar één doel: elke Ridden en Mutation uitschakelen.
De levels bestaan stuk voor stuk uit herkenbare locaties. Kerkhoven, boerderijen, café’s, appartementsblokken: stuk voor stuk zullen ze bezaaid zijn met bloed en ledematen wanneer je je doortocht hebt gemaakt. Hoewel de omgevingen niets speciaals zijn voor dit type spel, zijn ze erg goed ingericht waardoor je gebruik kunt maken van verborgen gangen en unieke invalshoeken. Wie niet zomaar hersenloos de zombies tegemoet loopt en even de omgeving bekijkt, zal leuke wapens of andere hulpmiddelen vinden door bijvoorbeeld gesloten deuren stuk te schieten.
De grootste vernieuwing in Back 4 Blood is de introductie van speelkaarten waarmee je je personage sterker maakt doorheen het spel. Aan de start van elk singleplayer en multiplayer modus, moet je een reeks kaarten selecteren. Deze geven permanente bonussen, activeren in bepaalde situaties en kunnen zelfs het hele team een voordeel geven. Daarnaast zijn er ook kaarten die zo krachtig zijn dat er negatieve gevolgen aan vasthangen. Zeker op hogere moeilijkheidsgraden waar kogels een zeldzaamheid zijn, is het belangrijk om een goed deck op te bouwen. Ook in de multiplayer games dien je goed te communiceren zodat je weet welke kaarten actief zijn. Vervolgens kun je je speelstijl daarop aanpassen. Het maken van een deck werkt erg vlot, echter had er een beter overzicht mogen zijn zodat je simpelweg alle kaarten van je teamgenoten kunt zien.
Back 4 Blood probeert het je ook steeds moeilijker te maken door zelf kaarten in de game te gooien. Deze Corruption kaarten maken de Ridden extra alert wanneer je teveel lawaai maakt door bijvoorbeeld kraaien te laten wegvliegen. De kaarten kunnen ook de lichtbronnen uitschakelen, een dikke mist oproepen en andere leukigheden veroorzaken. Het verhoogt de sfeer doordat je nooit weet wat te verwachten. Dit voegt ook toe aan de herspeelbaarheid. Doordat de Nightmare modus hierdoor wel bijzonder moeilijk wordt, heb je echt een vaste groep spelers nodig die goed kan samenwerken om het einde te bereiken.
Swarm is zonder twijfel het multiplayer hoogtepunt van Back 4 Blood, waarin twee teams afwisselend controle nemen over Cleaners en Mutations. Het team Cleaners dat telkens het langst kan overleven, wint de ronde. Het speelbare gebied wordt na verloop van tijd steeds kleiner, tot je aan het einde rug tegen rug op alles schiet dat beweegt. Het kiezen van wapens, personages, kaarten, en strategieën voegt allemaal toe aan de herspeelbaarheid en je overwinningskansen. Elke strategie zal maar een beperkte tijd werken doordat je voortdurend moet verplaatsen vanwege het kleinere speelterrein en doordat je bijvoorbeeld extra granaten gaat zoeken in kisten. Al snel gaat zelfs het beste team op in de complete chaos. Tot slot spelen de kaarten een vrij grote rol. Er zijn combinaties aanwezig die duidelijk krachtiger zijn en teams een te sterk voordeel geven.
Momenteel zijn er nog wel wat glitches in de Swarm modus en dat vooral wanneer je in de huid kruipt van Mutations. Speel je bijvoorbeeld als Tallboy, een reus met een vuist waar zelfs Hulk schrik van zou krijgen, dan kun je door muren heen slaan terwijl dit niet de bedoeling is. Andere Ridden kunnen dan weer op muren klauteren, maar soms lukt dit niet of sta je plotseling zonder te bewegen weer op de grond. Wanneer je alleen speelt in de campaign, word je bijgestaan door drie bots. Deze bots staan voortdurend te roepen wat je nu moet doen en dat terwijl ze zelf niet luisteren wanneer je een bevel roept. Het zijn zaken die opgelost worden volgens de ontwikkelaar, maar we moeten zoals altijd in een recensie uitgaan van de huidige stand van zaken.
Back 4 Blood speelt vooral in op de kracht van het herkenbare. De levels, personages en vijanden zijn precies wat je zou verwachten van de opvolger van Left 4 Dead. De ontwikkelaar heeft op veilig gespeeld en dat blijkt een goede keuze te zijn na een leegte van twaalf jaar. De toevoeging van het kaartensysteem breekt geen potten, hoewel het de herspeelbaarheid ten goede komt. Vervelend zijn vooral de fouten die nu nog in het spel zitten. Of Back 4 Blood een even trouwe fanbase kan opbouwen als Left 4 Dead? De tijd zal het uitwijzen.
- Coöperatieve topper
- Speelt vlot
- Herspeelbaarheid
- Glitches
- Kaarten niet gebalanceerd
Speelt vlot maar is wel saai imo. Overrated naar mijn mening.
Geplaatst op 2021-11-30 20:52:46, bewerkt op 2021-11-30 20:52:58