REVIEW | Indie Flash - They Always Run doet het met drie armen
They Always Run laat je in de huid kruipen van Aiden, een drie-armige bounty hunter. Samen met je partner Jonathan ga je op zoek naar de bounty Rat, maar dat houdt je niet tegen om onderweg nog wat meer bounties mee te pikken op de verschillende planeten die je bezoekt tijdens het spannende verhaal.
De opzet van They Always Run is vrij eenvoudig: je zoekt bounties, die je binnen brengt bij de politie om geld te verdienen en dat geld gebruik je dan weer om wapens en vaardigheden voor je personage te kopen. Gelukkig bezit je een scanner die je helpt bij het vinden van gezochte ciminelen. Doorheen het verhaal speel je ook nog eens wat extra gadgets vrij, zoals een wrist unit die je toelaat om ziplines te gebruiken.
Om vijanden te lijf te gaan, heb je twee zwaarden in je handen. Zo kan je een aantal basic aanvallen uitvoeren, terwijl je je derde arm kan gebruiken om een slag uit te delen. Daardoor geraken vijanden verward of laten ze hun schild even zakken. Je derde arm gebruiken kost je wel energie en is dus niet onbeperkt. Wanneer je start heb je drie energy bars, maar gelukkig vind je ook upgrades in de spelwereld om dat aantal uit te breiden. Ook je health kan je zo wat hoger maken. Spijtig genoeg is de combat niet altijd even uitdagend, want gewoon achter een vijand rollen en toeslaan was onze meestgebruikte tactiek. Boss battles zijn iets uitdagender, maar dan eigenlijk eerder omdat ze meer health hebben.
Naast de combat is ook platforming een belangrijk deel van de gameplay. Doorheen je avontuur zal je springen naar platformen, hangen aan monkey bars en klimmen op roosters om hogerop te geraken. Het is een mooie afwisseling, maar het is niet altijd even eenvoudig om te zien waar je op kan en wat een afgrond is. They Always Run is een 2D-sidescroller met een mooie getekende pixelated visuele stijl. De dialogen worden via tekstballonnen gegeven, maar dat constante getik alsof een typemachine wordt gebruikt om de tekst te schrijven, mocht van ons wel achterwege gelaten worden.
They Always Run was voor ons een aangename verrassing. Audiovisueel zit het snor en de combinatie van combat en platforming was mooi in balans. Het gebruik van je derde arm en de gadgets zorgt ook voor voldoende variatie. Ook het verhaal ontplooit zich mooi, al had de combat soms iets uitdagender mogen zijn.
- Combat
- Platforming
- Tik tik tik...