REVIEW |The Addams Family: Mansion Mayhem is een gruwelijk slecht spel
The Addams Family bestaat al sinds 1938 (!) en heeft sindsdien zowat alle media bezocht. Van de oorspronkelijke cartoons in de krant tot series, films, boeken, een musical, tot de huidige animatiefilms, iedereen is wel bekend met ‘s werelds griezeligste familie en hun avonturen. Ook games zijn niet vreemd voor de franchise. Deze keer zetten ze het huis op stelten in The Addams Family: Mansion Mayhem.
Op een dag komt er een rijke stinkerd op bezoek die van plan is om het landhuis van de familie Addams op te kopen. Hij is van plan om er een escape room/restaurant van te maken. Uiteraard wil de gitzwarte familie niet verhuizen en dus bedenken ze een plan om hun landhuis te beschermen. Om één of andere reden krimpen de vier helden van het verhaal tot het formaat van een muis en gaan vervolgens hun domein verkennen, dat vol munten en verborgen schatten blijkt te liggen. Het verhaal is flinterdun en daarmee zet ontwikkelaar PHL Collective meteen de toon voor de rest van het spel.
Er zijn vier terreinen die je al springend, vechtend en puzzelend zult doorkruisen. Deze bestaan uit een eetkamer, een laboratorium, een muziekkamer en een kerkhof. Elke locatie bevat zes levels en drie minigames om te ontdekken. De eerste indruk van elk terrein is goed. In de keuken moet je jampotten stukslaan terwijl je over suikerklontjes springt en op de achtergrond een octopus in de soep ziet zwemmen. Elk terrein heeft zo zijn eigen unieke stijl die in het begin steeds een lach op je gezicht tovert omdat de horrorelementen steeds erg schattig in beeld worden gebracht.
Echter maken deze verschillen vanuit een gameplayperspectief weinig uit. Ja, de terreinen ogen anders, maar beleef je telkens weer op dezelfde manier. Of je nu aan het vechten bent tegen skeletten, oogbollen of tomaten; het tempo verandert nooit. Uiteindelijk ben je steeds aan het springen en op dezelfde knop aan het rammen om te vechten. Ook de moeilijkheid wordt nooit echt opgedreven naarmate het einde nadert. Door de eenvoud van de gameplay en het flinterdunne verhaal voel je nooit de drive om door te spelen tot het einde. Zelfs de mogelijkheid om met vier spelers de campaign te laten beleven voegt weinig toe, doordat je niet echt op elkaar kunt inspelen.
Om toch wat variatie te brengen heeft elk personage een ander wapen ter beschikking met verschillende vaardigheden. Zo heeft Gomez een sabel waarmee hij door vijanden en objecten heen klieft. Morticia vuurt spinnenwebben om vijanden vast te binden. Door vijanden met je web te verslepen, kun je drukplaten activeren om bijvoorbeeld een brug te laten zakken. Pugsley heeft waarschijnlijk het leukste wapen. Hij heeft gigantische bommen waar hij op kan rondlopen om vijanden omver te kegelen. Tenslotte heeft Wednesday een octopus bij de hand die inkt vuurt en als jetpack functioneert. Deze vier wapens zijn leuk in het begin van de game. Echter is dit van korte duur aangezien je eigenlijk voortdurend op dezelfde knop hamert zonder na te denken. Het gebrek aan tactiek komt de speelduur van de game niet ten goede.
Het ‘hoogtepunt’ van The Addams Family: Mansion Mayhem bestaat uit een reeks minigames die je met z’n vieren kunt spelen. De minigames zijn kort, uniek en visueel interessant genoeg om meerdere pogingen te verantwoorden. In Revolting Raft Ride bestuur je een vlot doorheen verdacht uitziende tomatensoep. Timebomb Turtle laat je een actieve bom doorheen een soort flipperkast rollen en in Cooky Curling moet je bommen precies mikken zodat ze op cirkels terecht komen die veel punten waard zijn. Zowat alles dat de campaign fout doet, wordt in de minigames wel goed aangepakt.
Zijn we dan niet wat te streng voor dit spel? Tenslotte is The Addams Family: Mansion Mayhem een spel dat zich richt tot een zeer jong publiek. Volgens ons mag dat geen excuus zijn om een simplistische game uit te brengen zonder veel variatie of uitdaging. Andere platformers zoals Mario, Rayman of Kirby weten zowel jong als oud bezig te houden, bijvoorbeeld door levels vol verborgen verzamelbare objecten te proppen en door de gameplay inventief te houden. Kinderen verdienen beter dan wat Mansion Mayhem te bieden heeft.
The Addams Family: Mansion Mayhem is een spel met maar weinig verlossende kwaliteiten. De levels zijn mooi vormgegeven met grillige details zoals je zou mogen verwachten. Ook de minigames zijn liefdevol gemaakt, maar het zijn er niet zo bijster veel. De gameplay blijft repetitief, er zijn vrij weinig levels en het verhaal is onbestaande. Vermoedelijk is het spel veel te snel uitgebracht om toch maar tegelijk uit te komen met de nieuwe de nieuwe bioscoopfilm. Ironisch genoeg zou The Addams Family zelf dit spel fantastisch leuk vinden. Maarja, zij houden nu eenmaal van verschrikkelijke dingen.
- Sfeervolle omgevingen
- Minigames
- Repetitief
- Simplistisch
- Enkel voor de allerjongsten
- (en zelfs te slecht voor hen)