REVIEW | Leid de revolutie in Far Cry 6
VIVA LA REVOLUCION! Leve de revolutie! Dat is het idee dat steevast door je hoofd zal spelen tijdens Far Cry 6. Als echte guerrilla ga je de strijd aan met een dictator, op een immense map en met een flink arsenaal aan wapens. Genoeg om je weer heel wat uren aan de praat te houden.
Over het verhaal van Far Cry 6 is Ubisoft al heel duidelijk geweest: je kruipt in de huid van Dani (man of vrouw) die als guerrilla de strijd aangaat met Anton Castillo, de dictator van Yara, een land dat veel wegheeft van Cuba. Hij regeert met ijzeren hand en straalt naar de buitenwereld een fris imago uit dankzij Viviro, een medicijn dat volgens hem kanker kan genezen. Dat bij de productie heel wat mensen sterven en eigenlijk worden ingezet als slaaf, dat is allemaal niet belangrijk.
Naast Castillo bevat Far Cry 6 nog een pak interessante (en ook minder interessante) personages die je op je tocht zullen begeleiden. Ubisoft schuwt daarbij de humor niet. Het moet allemaal niet te serieus zijn. In Far Cry 6 moet je plezier maken en het verhaal wordt nooit te zwaarmoedig. Niet dat er geen heftige stukken voorbij komen, maar die worden snel genoeg afgewisseld met de nodige fun. Fans van de reeks zullen zich zo dus meteen thuis voelen.
Ook op vlak van gameplay is dit duidelijk een Far Cry-game, met heel wat verschillende wapens en een mix tussen stealth en full-on vuurgevechten. Als speler heb je heel vaak de keuze om het aan te pakken zoals je wil. Er zijn ook genoeg wapens om beide varianten op een deftige manier te spelen.
Dat had voor ons ook al genoeg geweest, maar Ubisoft heeft er voor gekozen het RPG-gehalte nog wat verder door te drijven. Zo heb je een pak kledingstukken die je wat voordelen kunnen geven en kan je ook wapens flink aanpassen. Daardoor spendeer je best wat tijd aan het uitzoeken van de perfecte setup en ergens vinden we dat niet nodig in een game als Far Cry 6.
Al van bij de start van de game word je geconfronteerd met vijanden die gevoelig zijn aan bepaalde kogels. Die type kogels kan je installeren op bijna elk wapen, wat het soms best ingewikkeld maakt om te weten welk wapen je wanneer moet gebruiken. We snappen dat er verschil moet zijn, maar dan hadden we dit liever standaard gehad op de wapens. Hier en daar eens een scope toevoegen is leuk, maar als je bijna een tabel nodig hebt om bij te houden welke wapens waar goed voor zijn, dan wordt het wat te veel van het goede. In Far Cry 6 wordt graag verwezen naar ‘rule 9: the right tool for the right job’, maar dat idee is duidelijk een beetje te ver doorgedreven.
Ook op andere vlakken is er best wat RPG gameplay in Far Cry 6 geslopen. Zo kan je kampen uitbreiden met nieuwe faciliteiten of guerrillas er op uitsturen om missies uit te voeren (denk aan Assassin’s Creed Brotherhood). Je leest het, naast het verhaal is er heel wat te doen in Far Cry 6, al kan je dat gelukkig ook allemaal deels negeren.
De meest opvallende wapens in Far Cry 6 zijn de Resolver wapens en de Supremo. Die eerste zijn typische guerrillawapens, met wat extraatjes ten opzichte van gewone wapens. Om ze te maken, heb je, net als bij de Supremo, speciale grondstoffen nodig die je enkel bij bepaalde missies kan verdienen.
De Supremo is een soort ultimate aanval, waarbij je verschillende versies hebt die je afhankelijk van je speelstijl zal gebruiken. Speel je graag offensief dan vuur je raketten af, maar ben je graag onzichtbaar, dan kan je een aanval uitsturen die een flink aantal vijanden stilletjes neerlegt. Je kan de Supremo tijdens het spelen ook meer dan genoeg gebruiken, zodat je er echt plezier aan beleeft.
Voor het overige houdt Far Cry 6 stevig vast aan het template van de reeks. De map ligt vol met kleine missies, zoals het veroveren van kampen of kapotmaken van luchtafweergeschut. Je zal ook steeds caches en andere collectables tegenkomen, genoeg om je steeds weer af te leiden van je hoofdmissie. Je kan zelfs hanengevechten houden.
Die hoofdmissie is onderverdeeld in verschillende gebieden, waarbij jij naar goede gewoonte mensen moet gaan helpen om hen voor je kar te spannen. Daarna kan je de volledige regio veroveren om zo steeds een stapje dichter bij Castillo te komen. De map is zoals gezegd vrij groot, maar al heel snel kan je fast travel gebruiken, auto’s oproepen of andere manieren gebruiken om je snel te bewegen en dat is maar goed ook.
Je hebt hele grote vrijheid om te kiezen wat je wanneer doet, al moet je af en toe wel rekening houden met het niveau van de missies. Far Cry 6 is daarbij ook een redelijk pittige game die je meteen op de tippen van je tenen zal laten spelen. Niet dat het extreem moeilijk is, maar zomaar de strijd inlopen en beginnen schieten overleef je niet lang.
Wij speelden de game op PS5 en daar ziet alles er heel goed uit. Zowel de gezichten als de omgevingen zijn mooi gemaakt, zeker als je rekening houdt met de grootte van de map. Far Cry 6 is niet de mooiste game op PS5, maar dankzij de levendige wereld spat het wel van je scherm. Daar mag je nog sterke voice acting, een goede soundtrack en de nodige DualSense-functies aan toevoegen om van een totaalervaring te spreken.
Far Cry 6 is duidelijk een Far Cry en dat is maar goed ook. De typische template van de reeks wordt aangehouden en het is ook daar dat de game het sterkst in uitblinkt. Een sterke vijand, leuke personages, veel wapens en de nodige humor, dat is wat we verwachten van Far Cry. De verdere uitdieping van het RPG-gedeelte is voor ons minder nodig en maakt het spel soms nodeloos ingewikkeld, maar niet in die mate dat het plezier daardoor vergald wordt.
- Veel content
- Interessante personages
- Voice acting & soundtrack
- Echte Far Cry-game
- Soms te veel RPG
Om midernacht ook ff proberen .
Geplaatst op 2021-10-06 14:31:54
NAIZ!!! 'k Heb er zin in! :D
*Hopelijk kan ik hem snel neerleggen want Death Stranding Director's Cut waar ik nog mee bezig ben zuigt me helemaal in zen wereld, 1st die titel nog uitspelen... :3
Geplaatst op 2021-10-06 15:29:23, bewerkt op 2021-10-06 15:29:50
I read that as NAZI... and everyone else as well.
Geplaatst op 2021-10-07 21:10:58
ze moeten maar wat meer geduld hebben voor de nieuwe wolfenstein
Geplaatst op 2021-10-10 20:06:32
TELEFONMAST!!!
Geplaatst op 2021-10-12 01:15:01
Die RPG-elementen kan ik me ook wel in vinden, maar verder een mooie open wereld en leuke vibe!
Geplaatst op 2021-10-06 17:04:41
Heb er zin in.
Geplaatst op 2021-10-06 17:33:14
vreemd dat er niks gezegd word over de AI die oerdom is,
de bullet sponges -> wat op zich niet erg is, alleen jammer dat je na een half magazijn leeg te pompen in een "vijand" je geen "schade/wondes/bloed of iets dergelijks ziet "
- de graphics die ... tja .... laat ons zeggen dat die in het stenen tijdperk zijn blijven steken.
aleja, meer van hetzelfde dus....andere setting / bad guy en we zijn rond denk ik dan...
ik sla deze zoals de vorige 3 over in de hoop dat de zevende editie..... of tenzij men eens een demo zou lanceren om toch te overtuigen maarja... maaaaaarja
Geplaatst op 2021-10-06 19:40:01, bewerkt op 2021-10-07 09:08:45
Ik heb hem nog niet gespeeld dus van al dat eerste kan ik niet meespreken, maar dat van die demo's.... Jezus! Wat mis ik die demo's jongens... Dat ze daar inderdaad maar eens deftig terug mee beginnen!
In mijn ogen ook iets waar normaal niet zoveel extra werk aan is? Of durft niemand dit nog uit te brengen omdat ze niet zeker genoeg zijn van hun spel?
Geplaatst op 2021-10-07 19:04:16
Het is ook niet gemakkelijk om je een idee te geven in 30mins. Want vroeger waar ook veel demo's maar een best of.
Geplaatst op 2021-10-07 20:42:00
Klopt, maar moet je echt een uitgebreid idee hebben van het spel? Het moet u toch juist op uw honger laten zitten, dat je juist het spel wil kopen om meer te weten te komen? Maar dat je weet dat bijvoorbeeld de shooting mechanics of de wereld op zich je aanstaat.
Het is nog altijd een heel verschil om kort te voelen hoe iets effectief speelt, dan enkel beelden te zien ervan? Niet?
Geplaatst op 2021-10-08 11:32:49
True, maar ik weet nog van vroeger dat sommige een ander gevoel brachten dan wat het eigenlijk was :p
Geplaatst op 2021-10-08 13:33:56
bedoel je het dan in de zin van ''het spel geeft mij een verkeerde positieve indruk bij de demo,en het effectieve spel sucks balls''?
Geplaatst op 2021-10-08 16:52:42
Het eerste.
Demo was beter dan de uiteindelijke game.
Geplaatst op 2021-10-08 19:25:44, bewerkt op 2021-10-08 19:25:57
woops ;) ja dat kan dan natuurlijk ook
Geplaatst op 2021-10-09 09:00:21
Ik kan het spel niet eens spelen omdat ubisoft connect niet launched lolz. Huilie huilie kan niet eens spel offline spelen zonder launchers tegenwoordig.
Geplaatst op 2021-10-09 10:44:44
Na andere reviews te zien laat ik deze toch ook maar links liggen...
Geplaatst op 2021-10-11 09:27:21